Gå til innhold

mulig å skifte cpu vifte?


Neonlight

Anbefalte innlegg

Hei.

PC kassen min er for liten til å skifte selve vifta og kjøleribba som står oppå prosessoren.

Det man får kjøpt blir for høyt og eller for bredt.

 

Jeg vil ha ned støyen fra vifta, og prøver derfor å finne ut om det er mulig å skifte selve vifta som fulgte med prosessoren.

CPU'en heter "amd phenom quad core 9650"

Jeg har forsøkt å måle hvor stor vifta er, og kommet frem til at den er 70 mm alle veier?

Har forsøkt å finne tilsvarende vifte, men det er såvidt jeg kan se i nettbutikkene, kun Papst som leverer denne størrelsen? De fleste andre ligger på 80mm såvidt jeg kan se...

 

Noen som har erfaring med dette og denne prosessoren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er temmelig sikker på at det finnes kjøleløsninger som kan erstatte den nåværende (boxed?) kjøleren. Hvilket kabinett og hovedkort (merke/modell) har du?

 

Papst sine vifter er forøvrig helt ok, og leverer grei ytelse og middels/lavt støynivå. Dersom du kun ønsker å skifte vifte, ville jeg brukt BIOS evnt. tredjeparts programvare (feks. speedfan) til å måle CPU temperatur dersom du frykter økning i temperatur e.l

 

Du kan uavhengig om du skifter kjøleribbe med fordel bytte kjølepasta. Dersom du bruker høykvalitets pasta kan du senke temperatur betraktelig. (Regner med at dette er boxed kjøler med "standard" pasta)

 

Forøvrig finnes det jo interne og eksterne kontrollenheter for viftestyring. Dersom du ligger innenfor normal temp/ytelse kan du med fordel senke turtallet på viften og dermed redusere støy.

 

Det finnes vel også "omformere (ramme)" fra 70 til 80mm slik at du kan bruke større vifter :)

 

Mulighetene er mange!

Endret av Star
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar.

 

Kassa heter Aerocool Racer:

http://www.aerocool.com.tw/case/racer/racer.htm

Stilig, og svært bra laget, men litt trangt om plassen.

 

Hovedkort fra Gigabyte:

http://www.gigabyte.com.tw/Products/Mother...?ProductID=2814

Strålende fornøyd. Det blir ikke varmt som mange påstår.

Alt fungerer, og det innebygde grafikkkortet er genialt. ( men du kan glemme spill som crysis da.. ;-) )

 

Problemet er altså plass, i høyden og bredden. Jeg har veldig lite å gå på, så mulighetene mine er begrenset...

 

Så du mener at den medfølgende kjølepastaen fra AMD ( som allerede var klistra på da jeg pakka opp eska) kan med stor fordel fjernes, og ha på egen artic silver 5 termisk pasta? :-)

 

 

Jeg må legge til at jeg kan underklokke prosessoren svært lavt.

Helt nede i 1GHZ, og da er det bare såvidt man hører vifte støy. Er nede i cirka 35 grader da. Svært behaglig når man skal sette på en BluRay film. Men.. har jeg lyst å gjøre noe mer enn å se på film, så er jeg oppe i over 40 grader og da hører man den cpu vifta rimelig godt.. Er egentlig derfor jeg spør hvilke muligheter jeg har for å bytte vifta.

 

 

Tilleggs spørsmål: Passer CPU kjølere til AMD AM2 prosessorer til AM2+ prosessorer også? Er det ingen forskjell på størrelsen der?

Endret av Neonlight
Lenke til kommentar

Artic Silver er definitivt bedre enn medfølgende pasta fra AMD.

 

Boxedkjølere er ikke de mest robuste og påkostede kjøleløsningene, men dersom du har veldig dårlig plass kan du bytte vifte og bruke boxed ribba videre :)

 

Rensing og påføring av ny AS5 kan senke temperaturen nok til at vifta ikke spinner opp like ofte ( dersom den er regulert via. hovedkortet )

 

Skulle gjerne kommet med forslag til andre kjøleløsninger, men det får bli siden.. Har litt dårlig tid akkurat nå ;)

Lenke til kommentar

Vanskelig å komme med konkrete tips til kjøleløsninger..

 

Ville selv tatt grundige mål og forsikret meg om at det ikke er transistorer nær prosessor socketen som kan skape problemer.

 

Det beste er jo om du har mulighet for en lav kjøleløsning med en 92 eller 120 vifte. Sjekket thermalright sine kjølere?

 

Anbefaler forøvrig SilenX sine 120 vifter fra vendur.no dersom du er ute etter vifter som er SUPERstille :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Synes nesten det er rart du i heletatt har greid å kjøle quad-Kåre 9650 tilstrekkelig i "de omgivelsene" :hmm:

 

Vurderte innkjøp et lignende cube-kabinett selv, men slo det delevis fra meg igjen da jeg oppdaget at det går et "dumt" stag over cpu-sokkelen, hvilket umuligjør bruk av tårn/heatpipe kjøler. Og ser ut som mange av disse cubene er helt like innvendig på det punktet(også på ditt AeroCool).

 

Så for meg å evt. modde litt ved å kappe av den aktuelle biten som jeg har merket her;

post-10740-1235586304_thumb.jpg

 

Vet ikke om du har overveid denslags løsning(?), men hva synes/tenker du om det? Hvor mange cm./mm. blir da avstanden bort til strømforsyninga?

Lenke til kommentar

Hei.

Har hatt på arctic silver, og kjøleribba måler nå 38,9 grader.. Håper dette endrer seg etterhvert, eller har jag hatt på for lite nå?

med medfølgende pasta var jeg nede i 36 cirka.. på standardinstillinger i biosen.

 

Mekkus:

Jeg tror grunnen til at det ikke blir varmt i dennne kassa er god strømforsyning, og den medfølgende vifta på baksiden av aerocool kassa. strømforsyninga er på 550watt og er norsk tror jeg. De heter Mist, de som har laget den.

Jeg vurderer uansett å gå til innkjøp av en annen kasse faktisk.. Den ribba på sida, og at strømforsyninga tar så stor plass gjør at du aldri i verden vil få satt på plass en god vifte på cpu'en. du har omtrent ingen klaring mellom de to delene. Jeg drømte om Noctua sin nyeste cpu vifte, som passer til am2, men jeg kan jo bare glemme det :(

Forslag til ny kasse folkens? :)

Jeg ser at Scythe Shuriken vifta KANSKJE kan passe da men...

( Tusen takk for tips BAT )

Får ta hel eksakte mål isåfall. Tror det blir veldig trangt.

Hva sier dere? Skal jeg bare få kjøpt meg en bedre kasse?

Endret av Neonlight
Lenke til kommentar
Vanskelig å komme med konkrete tips til kjøleløsninger..

 

Ville selv tatt grundige mål og forsikret meg om at det ikke er transistorer nær prosessor socketen som kan skape problemer.

 

Det beste er jo om du har mulighet for en lav kjøleløsning med en 92 eller 120 vifte. Sjekket thermalright sine kjølere?

 

Anbefaler forøvrig SilenX sine 120 vifter fra vendur.no dersom du er ute etter vifter som er SUPERstille :)

 

Lykke til!

 

Star, jeg kjøpte en SilenX vifte som skulle erstatte den medfølgende aerocool vifta, men den bytta jeg kjapt da den bråka mer ;)

Skal ta en titt på thermalright sine da.

Lenke til kommentar
Var det en SilenX 120mm (11db) ?! :omg:

 

Hadde thermalright ribbe selv (XP serien) og disse er relativt lave, dersom du har plass i bredden ( lite transistorer på kortet ). Forøvrig har de noe lavere towerløsninger enn feks. Scythe eller Noctua. Dog usikker på hvor mye av deres sortiment som fortsatt er å få kjøpt...

 

Hei Star, det var denne faktisk:

https://prisguiden.no/product.php?productId=42163

Tro meg.. jeg fikk sjokk da jeg satte inn den medfølgende aerocool vifta. Du hørte stor forskjell. Så beklager, da tør jeg ikke å stole helt på de silenX viftene.... :(

Det står jo at den er nede i 11dB, så det der skjønte jeg ikke helt..

 

Uansett, kassa er kjølig og bråker svært lite nå. Kun når jeg kjører spill eller har oppe mange programmer at den øker i turtall og temp.. Så.. finner jeg en cpu vifte som kan erstatte AMD sin, så tror jeg mye er gjort. Hvis ikke må jeg se om jeg finner meg en ny kasse.. kanskje en HTPC kasse?

Lenke til kommentar

Det ble tilslutt denne:

 

http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:10547766

Takk for tips fra BAT, lenger oppe i tråden.

 

Bestillt. Tror den skulle passe akkurat, og den er nok mer stillegående en stock kjølern til amd iallefall. Går ikke dette bra, så får jeg bare vurdere ny kasse.. tror det blir en sånn HTPC da isåfall.. men de er jo så svindyre.. sukk...

Endret av Neonlight
Lenke til kommentar

Det finnes HTPC kabinetter som ikke koster alt for mye, men du må jo tross alt like hvordan de ser ut og at du får den plassen du trenger.

 

Eksempelvis:

Antec Minuet 350

Antec NSK 2480

Antec Fusion Remote

Thermaltake Bach

Silverstone SST-LC 17

Silverstone SST-LC 20 HTPC

PointOfView M2-station

 

Jeg er ganske fornøyd med mitt Antec 2480. God plass og gode løsninger for støydemping og kjøling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...