Gå til innhold

Problem med lesing av Ext3 disk i Vista


Anbefalte innlegg

Lang versjon;

Jeg har en server som jeg kjører både Linux og Vista på alt etter behov, av den grunn har jeg valgt å ha alle mine partisjoner (utenom Vista partisjonen) i ext3. Dette har jeg hatt variabel suksess med. Ofte når jeg har vært i Linux å går over til Vista, klarer jeg ikke å komme inn på harddiskene med Fs-Driver, da får jeg en boks som sier "Denne enheten er ikke formatert, vil du formatere nå?". Jeg har funnet ut at dette ofte er grunnet at jeg ikke har un-mountet diskene riktig i Ubuntu. Problemet oppsto når jeg nylig kjøpte en ny disk som jeg satte i. Jeg lagte 2 partisjoner, en NTFS og en Ext3. Ntfs partisjonen fungerer veldig bra, men Ext3 fungerer bare på Linux. Hver gang jeg prøver å gå inn på denne på Vista, får jeg spørsmål om jeg vil formatere. Fs-Drivere kategoriserer partisjonen som "Linux" og ikke "Ext2" som de andre.

 

Kort versjon;

Den ene Ext3 partisjonen min fungerer kun på Linux. Prøver jeg å gå inn på den i Vista får jeg spørsmål om jeg vil formatere, selv om jeg har Fs-Driver og alle de andre Ext3 partisjonene fungerer tilnærmet optimalt.

 

Noen som har forslag til løsning, evnt. hva som skaper problemet?

Endret av Ozwald
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, ettersom linux og tven min ikke er gode venner(sammen med den nye "bruker vennlige" Xorgen, ei heller er resten av netverket glad i Samba). Jeg bruker den mest som multimedia senter, en jobb Vista takler, la oss si enklere. Uansett jeg har tenkt å konvertere fullt, men har ikke tid til å dille med det atm, derfor har jeg Ext3 slik at vertfall ikke det blir et problem siden.

Desverre har det jo alllerede blitt et problem...

Lenke til kommentar

Hvor spesifiserer jeg inode størelse? Vil den automatisk bli større proporsjonalt til disk størrelsen? Isåfall kan det ha noe å si ettersom det er en stor partisjon.. Jeg skal nå prøve å formatere disken en gang til, så får vi se hvordan det går, får holde øynene oppe for alt som heter inode.

Lenke til kommentar
Hvor spesifiserer jeg inode størelse? Vil den automatisk bli større proporsjonalt til disk størrelsen? Isåfall kan det ha noe å si ettersom det er en stor partisjon.. Jeg skal nå prøve å formatere disken en gang til, så får vi se hvordan det går, får holde øynene oppe for alt som heter inode.

 

Ubuntu f.eks støtter jo skriving og lesing av NTFS, så å bruke NTFS i stedet for kan være en like grei løsning (blir bare omvendt), så lenge du ikke putter systemfilene til GNU/Linux på NTFS. Evt kan du bruke FAT32 som gjerne har litt bedre støtte i GNU/Linux.

Endret av oj88
Lenke til kommentar
Hvor spesifiserer jeg inode størelse? Vil den automatisk bli større proporsjonalt til disk størrelsen? Isåfall kan det ha noe å si ettersom det er en stor partisjon.. Jeg skal nå prøve å formatere disken en gang til, så får vi se hvordan det går, får holde øynene oppe for alt som heter inode.

inode bestemmes via parameter til mke2fs

er vel -i option ...

hva bruker du for å formatere partisjonen?

 

Jeg sier ikke si at det var feilen; jeg tenkte bare du burde sjekke FAQ for hva som ikke er støttet av fs-driver og se om det korresponderer med ditt oppsett.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Hvor spesifiserer jeg inode størelse? Vil den automatisk bli større proporsjonalt til disk størrelsen? Isåfall kan det ha noe å si ettersom det er en stor partisjon.. Jeg skal nå prøve å formatere disken en gang til, så får vi se hvordan det går, får holde øynene oppe for alt som heter inode.

 

Ubuntu f.eks støtter jo skriving og lesing av NTFS, så å bruke NTFS i stedet for kan være en like grei løsning (blir bare omvendt), så lenge du ikke putter systemfilene til GNU/Linux på NTFS. Evt kan du bruke FAT32 som gjerne har litt bedre støtte i GNU/Linux.

 

Grunnen til at jeg ikke bruker NTFS er at jeg er av den "gamle skolen" og er vandt til en "eksprimentell" støtte av NTFS og kommer nok aldri til å tørre å gå fult over til dette. Problemet med Fat32 er at det ikke støtter filer over 4GB, som er et problem.

 

Olefiver;

Jeg har brukt gParted, enkelt og greit. Har ikke tid til å dille nå, så det ble den enkleste løsningen; Jeg slettet partisjonen og laget en ny partisjon som var mindre, dvs. 600 GB og da fungerte det.

 

Tidene hvor jeg kunne sitte i timesvis å fikle og prøve ut nye ting for å få optimale løsninger er over ettersom jeg ikke har tid lenger. Noe som desverre begrenser mine muligheter med Linux, ettersom fikling utgjør en stor del av tiden brukt på Linux. :/

Lenke til kommentar

Tipper gparted da setter en inode size > 128 for partisjoner > ett_eller_annet

og den partisjonen du lagde på 600 GB er under det.

gparted har ikke GUI for å stille på inode, afaik

 

EDIT: jeg fant en post om akkurat dette problemet på gparted forum

 

for evt å teste det kan du jo sjekke hva som er inode størrelsen for den 600 GB part'en

tune2fs -l /dev/sda2 | grep Inode

 

(sikkert =)Mulig jeg tar feil, men det skal vel ikke være noe problem å lage så stor partisjon du vil og formatere til ext3 med inode size satt til 128 med mke2fs

Men det er jo opp til deg å teste, hvis du har tid og vilje :)

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...