Gå til innhold

Viftestøy Asus EEE 1000H


sådetså

Anbefalte innlegg

Kjøpte en Asus EEE ihåp om å få en stille pc med god batterilevetid !

Kan ikke si annet en at jeg er skuffet over hvor mye lyd pc,n lager!

 

Altså....

Vifta går jo durer konstant og er på ingen måte lydløs. Har vært borte i andre pcer og da er jo som regel vifta av mye av tiden.

Skal ikke så mye belastning til før vifta øker hastigheten heller!

Vifta går durer og går i fint driv selv om det er kaldt i rommet, 10 plussgrader!

Når vifta av og til lager ulyd om man holder pc,n i bestemte vinkler gjør det heller ikke bedre.

 

Har jeg ekstremt god hørsel eller er det noe som ikke er som det skal være ?!

 

PS: Instalerte Everest for å se vifte hastigheten / tempratur CPU.

Desverre tror jeg ikke det viser rett da viftehastigheten ved lav belastning var 3000rpm, medium belastning = 1900rpm, å høy belastning LOAD = 1500rpm

( hører tydelig at vifta øker hastigheten, så disse målingene må være helt feil )

Tempen på CPU varier fra ca 30 til 70 grader!

Endret av sådetså
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du legger inn eeectl kan du styre vifta omtrent som du vil. Jeg pleier da å låse min på 30% hvis jeg bruker den normalt og det går greit uten at CPU blir for varm. Bare pass på at du ikke bruker den til å prøve å juster klokkehastigheten, da programmet opprinnelig er laget for eee 701 eller 901! For viftekontroll fungerer det derimot utmerket.

 

Ellers er det samt som du sier, det er slett ingen vifteløs maskin, jeg ergret meg også over det i begynnelsen. Mulig jeg er ømfintlig for lyd, men jeg har ikke lest noen tester der lyden blir nevnt i negativ forstand...

 

/Espen

Lenke til kommentar

Så rart.. Har hatt min eee 1000h i litt over en uke (men brukt den flere timer daglig) og ikke merket noen viftestøy.. Eneste gangen var en gang jeg hadde masse programmer åpne (7, om jeg husker riktig) og den sto i super perfomance mode. Da suste den litt ja! Jeg avsluttet de programmene jeg ikke brukte og satte den ned i power saving mode, og etter tre sekunder slo susinga seg av (har den vanligvis i auto mode når strømmen er kobla til).. Både klikkinga fra musa og lyden tastaturet lager når jeg skriver på det er 10* høyere enn en eventuell susing fra pcn. Nå når jeg sitter og konsentrerer meg hører jeg at det er litt susing, men det er ikke mye.. Er dette noe som varierer og jeg har vært veldig heldig? Kan ha noe med underlaget å gjøre også... Har den stående på et flatt skrivebord, så da kommer det jo til luft overalt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...