Gå til innhold

BK(?): HVAD er det, der sker med denne forvrægning?


MetteHHH

Anbefalte innlegg

Ikke så meget kritik, jeg ønsker, som lidt meninger om, hvad der gik galt.

 

Jeg blev bedt om at tage et gruppefoto. Havde kun mit kitobjektiv til rådighed (Pentax 18-55mm).

 

Nu ved jeg godt, at det ikke er et superobjektiv. Men... jeg var chokeret over HVOR meget forvrængning, der er i kanterne af billedet! Det er jo decideret pinligt! Har mit stakkels objektiv fået så mange bank, at noget er blevet slået skævt? (jeg har ikke været ude for nogen rigtige uheld med det, men det har da været lidt omkring). Eller bliver problemer med forvrængning værre i dårligt lys? Eller... har det altid været sådan, og jeg har bare aldrig stillet store nok krav til detaljer i kanten af billedet til at bemærke det?

 

Feedback modtages med tak!

post-80798-1235395881_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du får se på nettet om andre har hatt slike problemer. For dette var jo latterlig dårlig. Har du EXIF på denne fila? Den skal uansett ikke være slik..

 

EXIF er:

f/8; 1/30 sek; ISO 200; +0,5 eksp; 18mm brændvidde; aperture priority program på K10d

 

Jeg tog omkring 12 fotos, alle med samme problem.

 

Hvis det er BILLEDFILEN, som det er galt med er jeg for alvor bekymret - for jeg er ikke vild med dette objektiv, men jeg er glad for mit k10d. Og det er købt i USA, så reklamation bliver nok ikke helt nem...

Endret av MetteHHH
Lenke til kommentar

Gad vide... er det MULIGT at dette har at gøre med de temperatur/performance problemer, der har været diskuteret for Pentaxkameraer her i forum?

 

Det var koldt - ikke norsk koldt, men ca frysepunktet, da jeg tog gruppebillederne.

 

Til sammenligning, et foto med samme objektiv taget en måned tidligere under varmere himmelstrøg:

post-80798-1235400038_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gad vide... er det MULIGT at dette har at gøre med de temperatur/performance problemer, der har været diskuteret for Pentaxkameraer her i forum?

 

Det var koldt - ikke norsk koldt, men ca frysepunktet, da jeg tog gruppebillederne.

 

Til sammenligning, et foto med samme objektiv taget en måned tidligere under varmere himmelstrøg:

Larsenio har i hvertfall lagt ut mange bilder tatt i mye kaldere vær enn det der(mener han har samme pakken),uten de problemene som du viser fram her.

Lenke til kommentar

Hei jo ja det stemmer at jeg har samme kameraet og objektiv :yes:

 

Har aldri hatt problemer med noe forvregning i kaldt vær, tror -10 har vært det kaldeste jeg har tatt bilder i.

Det har blitt cirka 500 bilder nå i vinter og aldri sett noe som dette her..

 

Må være noe galt med objektivet? Evt kondens i kameraet? Ikke vet jeg, men vet bare at jeg også har kjøpt kameraet i USA, på Abesofmaine ,og registrerte kameraet på Pentax sine sider etter jeg fikk det, for at garantien skal gjelde i Norge òg. Slik at om noe uforutsett skulle skje blir det ikke sendt ut landet, men til Pentax-importør i Sverige (Uppsala).

Ville vurdert noe av det samme i ditt tilfelle...

 

Edit, skrivefeil

Endret av Larsenio
Lenke til kommentar
Ikke vet jeg, men vet bare at jeg også har kjøpt kameraet i USA, på Abesofmaine ,og registrerte kameraet på Pentax sine sider etter jeg fikk det, for at garantien skal gjelde i Norge òg. Slik at om noe uforutsett skulle skje blir det ikke sendt ut landet, men til Pentax-importør i Sverige (Uppsala).

Ville vurdert noe av det samme i ditt tilfelle...

 

Edit, skrivefeil

 

Lyder godt, Larsenio. Jeg registrerede også mit kamera online, da jeg fik det, så det er nok samme regler tænker jeg.

 

Nu må jeg vel ud og tage nogle testfotos. Jeg ved at flere "snapshots" jeg har taget siden med kitobjektivet har haft samme problem, men det er i al fald ikke konsekvent. Jeg håber alligevel at det kan være objektivet og ikke huset det er galt med.

Lenke til kommentar

Tak for alle teorierne! :-)

 

Jeg har nu taget kameratasken med på arbejde, for at forsøge et par testfotos af murstensmuren (ja, ja, i kaffepausen, teknisk set).

 

Jeg har sat et nyformateret sd-kort i kameraet, og fotograferet væggen med de eneste to objektiver jeg har ved hånden, kit og en Sigma 70-300mm telezoom, på 70mm.

 

Det SER ud somom problemet er i kitobjektivet. Sjovt nok har jeg taget nogle fotos SIDEN gruppebilledet, hvor jeg ikke bemærkede problemet, men det kan måske til dels være et spørgsmål om blændeåbning. Og til dels manglende kritisk sans.

 

EXIF, billede 1: f/8; 1/90 sek; ISO 200; +0,5 eksp; 70mm

EXIF, billede 2: f/8; 1/30 sek; ISO 100; +0,5 eksp; 18mm

(Edit: Uploads lå i modsat rækkefølge, har lige byttet om på exif-infoen)

post-80798-1235466923_thumb.jpg

post-80798-1235466938_thumb.jpg

Endret av MetteHHH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...