Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Rare tegn, flekkete skjerm - Nv4_disp trøbbel (blue screen of death)


Anbefalte innlegg

Hei.

Har hatt noen ubehagelige problemer de siste ukene med pc'en. Jeg 'tror' det har noe med skjermkort driveren min å gjør, men er ikke sikker.

 

Det var for litt siden at små firkanter dukket opp på skjermen min i en slags stripeformasjon. Fikk blue screen of death hvor det stod at problemfilen het nv4_disp. Etter dette har jeg førsøkt å boote med cd for tester, men uten resultat. Problemet forvinner ved enkelte oppstarter, men kommer snikende etterhvert, spesielt dersom jeg starter et spill.

 

Under oppstart når jeg ikke får startet opp windows (skjermen går i hvilemodus før blue screen of death kommer), er det noen rare tegn som ligger strøddrundt på tilfeldige plasser på skjermen.

 

Jeg lastet ned drivercleaner og har renset maskinen for nvidia filer. Nå ser det ut som om maskinen oppfører seg normalt. Windows startet iallfall på normal måte, noe som er fremgang. Men de små firknatene (flekkene) er her fremdeles.

 

 

Første blue screen of death inneholdt denne informasjonen:

BCCode : 100000ea BCP1 : 8A4031D0 BCP2 : 8A642BA0 BCP3 : BA4EBCBC

BCP4 : 00000001 OSVer : 5_1_2600 SP : 3_0 Product : 256_1

 

C:\DOCUME~1\NIKOLA~1\LOCALS~1\Temp\WERadb2.dir00\Mini020909-01.dmp

C:\DOCUME~1\NIKOLA~1\LOCALS~1\Temp\WERadb2.dir00\sysdata.xml

 

Er det noen som har noen ide om hva som bør gjøres? Skjermkortet mitt er en nvidia GeForce 7 serie. Tusen takk på forhånd dersom noen har tid til å hjelpe :)

 

Vennlig hilsen

Nikolai

Endret av niconude
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan du legge ut print screen?

 

Får du slike prikker?

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1076999&hl=

 

Mine prikker er litt ulike og de forandrer karakter når jeg scroller. Vet ikke om dette funker så godt da jeg umulig kan se om bildene her inneholder prikkene. Men hos meg så har skrivebordet blå prikker, mens hardware.no har gule.

 

skrivebord.jpg

 

prob.jpg

Endret av niconude
Lenke til kommentar

Normalt ville jeg ha sagt at det var artifacts, altså at skjermkortet er for varmt. Men de bildene dine minner stygt om det som skjedde meg en gang på en laptop, og det var skjermkortet som hadde tatt kvelden.

Så det kan virke som at det er snakk om at skjermkortet ditt er i ferd med å gå ad dundas, og du bør se etter et nytt kort.

 

Har du disse stripene når du starter PCen eller hva? Altså ikke bare i Windows? Det jeg vil fram til er at har du de stripene hele tiden, så er det på tide å skifte skjermkort, hvis det er snakk om en stajonær PC.

Lenke til kommentar
Normalt ville jeg ha sagt at det var artifacts, altså at skjermkortet er for varmt. Men de bildene dine minner stygt om det som skjedde meg en gang på en laptop, og det var skjermkortet som hadde tatt kvelden.

Så det kan virke som at det er snakk om at skjermkortet ditt er i ferd med å gå ad dundas, og du bør se etter et nytt kort.

 

Har du disse stripene når du starter PCen eller hva? Altså ikke bare i Windows? Det jeg vil fram til er at har du de stripene hele tiden, så er det på tide å skifte skjermkort, hvis det er snakk om en stajonær PC.

 

Dette er en sjasjonær pc ja.

Når jeg starter opp maskinen (dell optiplex 745) får jeg som oftest rare tegn spredt tilfeldig rundt på skjermen. Plasseringen av disse tegnene varierer mellom oppstartene. En gang var alle tegnene et smilefjes!! Men dette har kun vært et engangstilfelle. Hvis jeg da booter fra cd, vil disse tegnene overskrive boot-menyen. Dette gjør det vanskelig å lese hva som står i boot-menuen (memory test osv)

 

Stripene kommer først når windows laster opp.

 

Disse stripene kom opp i forrige uke og fikk umiddelbart blå skjerm. Windows has encountered a fatal error.. Etter dette har jeg klart å starte maskinen normalt enkelt ganger, men stripene kom uansett etterhvert og frøs systemet.

Endret av niconude
Lenke til kommentar
Normalt ville jeg ha sagt at det var artifacts, altså at skjermkortet er for varmt. Men de bildene dine minner stygt om det som skjedde meg en gang på en laptop, og det var skjermkortet som hadde tatt kvelden.

Så det kan virke som at det er snakk om at skjermkortet ditt er i ferd med å gå ad dundas, og du bør se etter et nytt kort.

 

Har du disse stripene når du starter PCen eller hva? Altså ikke bare i Windows? Det jeg vil fram til er at har du de stripene hele tiden, så er det på tide å skifte skjermkort, hvis det er snakk om en stajonær PC.

 

Dette er en sjasjonær pc ja.

Når jeg starter opp maskinen (dell optiplex 745) får jeg som oftest rare tegn spredt tilfeldig rundt på skjermen. Plasseringen av disse tegnene varierer mellom oppstartene. En gang var alle tegnene et smilefjes!! Men dette har kun vært et engangstilfelle. Hvis jeg da booter fra cd, vil disse tegnene overskrive boot-menyen. Dette gjør det vanskelig å lese hva som står i boot-menuen (memory test osv)

 

Stripene kommer først når windows laster opp.

 

Disse stripene kom opp i forrige uke og fikk umiddelbart blå skjerm. Windows has encountered a fatal error.. Etter dette har jeg klart å starte maskinen normalt enkelt ganger, men stripene kom uansett etterhvert og frøs systemet.

 

Hvis du har et annet skjermkort så ville jeg ha testet med det. Det var slik jeg fant ut at jeg var nødt til å kjøpe nytt skjermkort :)

Lenke til kommentar

Har samme maskin på arbeid. Er det en mini-tower eller en dektop du har?

 

Men etter det du sier, så er jeg redd for at det er snakk om selve skjermkortet som er kaputt, og ikke noe problem med drivere. Du bør kontakte Dell support og forklare saken. Du har 2 års garanti på den PCen, så dette burde Dell dekke uten noen kostnader for deg.

Lenke til kommentar
Har samme maskin på arbeid. Er det en mini-tower eller en dektop du har?

 

Men etter det du sier, så er jeg redd for at det er snakk om selve skjermkortet som er kaputt, og ikke noe problem med drivere. Du bør kontakte Dell support og forklare saken. Du har 2 års garanti på den PCen, så dette burde Dell dekke uten noen kostnader for deg.

 

Men det er vell Nvidia kortet som er kaputt med andre ord. Vil ikke innkjøpt av nytt kort være en løsning?

Lenke til kommentar
Med andre ord, du har et integrert Nvidia® Quadro® NVS 210S-grafikkort? Da mener jeg at du kan kjøpe et vanlig PCIe grafikk kort og sette det inn, uansett om det er et mini-tower eller en desktop du har.

 

Just in case, er det en av disse Dell Optiplex Pcene du har?

 

Der er den, pc'en til ventre - den største av de 3.

Skjermkortet jeg benytter meg av er en jeg har satt inn selv, Nvidia GeForce 7900.

 

Det integrerte skjermkortet har jeg ingen anelse om hva er...

Endret av niconude
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...