Gå til innhold

[Løst]Skifte mulitiplier/volt i NHC


A-Dawg

Anbefalte innlegg

Har lyst til å spare strøm og varme i laptopen. Jeg kjører "balansert" strømstyring.

Når jeg kjører NHC ser jeg at prosessoren kan kjøres med to volt-instillinger. Voltage #1 og voltage #2 (se bilde).

Voltage #1 kjører med mindre volt pr. multiplier.

Voltage #2 kjører en del mere volt pr. multiplier.

Når jeg åpnet NHC kjørte den etter voltage #2 med mest strøm-forbruk. Vil derfor tro at det blir mere varme ut av det også (?). Vifta slår inn på 54 grader ganske ofte, noe jeg vil skal bli mere sjeldent. Kan jeg gå inn manuelt og sette inn verdiene på voltage #1 i "cpu voltage controll" uten at dette kan gjøre skade på cpu/maskinvare, sånn som bildet viser?

post-108120-1235126178_thumb.jpg

Endret av A-Dawg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

når du undervolter en pc bør du teste om systemet er stabilt med et program som prime95 eller lignene. du kan mest sansynlig uten problem sette ned alle volter med minst -0.1v.

 

når man setter volt i nhc så vil den raskt kjøre en liten test på om det er stabilt.

 

deretter kan du prøve deg frem videre med f.eks. -0.05v helt til systemet kresjer. (noter hver gang om du har dorlig hukommelse) så setter du volten til ca +0.1v over der systemet kresja.

 

edit:

jeg undervolta en HP pc med en enkeltkjerne centrino(1) og den ble mye roligere med vifta. og batteri tiden gikk opp med ca 30minutter.

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar
når du undervolter en pc bør du teste om systemet er stabilt med et program som prime95 eller lignene. du kan mest sansynlig uten problem sette ned alle volter med minst -0.1v.

 

når man setter volt i nhc så vil den raskt kjøre en liten test på om det er stabilt.

 

deretter kan du prøve deg frem videre med f.eks. -0.05v helt til systemet kresjer. (noter hver gang om du har dorlig hukommelse) så setter du volten til ca +0.1v over der systemet kresja.

 

edit:

jeg undervolta en HP pc med en enkeltkjerne centrino(1) og den ble mye roligere med vifta. og batteri tiden gikk opp med ca 30minutter.

 

Takker for godt tips! Regner med at det ikke går så mye utover ytelsen når man undervolter?

Jeg har nylig skiftet cpu fra 1.73ghz til 2.13ghz. Kan jeg gå inn i bios å gjøre samme forandringer som i NHC? -altså å skifte volt pr multiplier eller er dette kun mulig i NHC?

Endret av A-Dawg
Lenke til kommentar
de fleste laptop bioser er veldig begrenset.. man vil ikke få noe somhelst ytelsetap av undervolting. konsekvensen kan være ustabilitet om du strekker strikken langt nok,.

 

Men for å kjøre dette oppsettet jeg har nå i volt pr multiplier må jeg starte NHC hver gang ?

 

Skrudde ned volt fra 1.372V til 1.244 på 2.13ghz. Virker stabilt. Blir ikke like varm ved max performance. Lurer på om det er mulig å få pc'n til å kjøle ned cpu enda mere? Den kjøler til 49 grader og da stopper vifta og varmen bygger seg opp til 54 grader igjen etter hvert, og da starter vifta. Jeg har "power plane" på balansert uten batteri. Skulle gjerne likt at vifta gikk smått hele tiden i steden for å gasse på en gang i blant. Bios som bestemmer dette? Silence is golden...

Endret av A-Dawg
Lenke til kommentar
det er mulig at speedfan kan hjelpe deg med det problemet.. og du må nok starte NHC hver gang om du har lyst til å undervolte. jeg ville prøvd meg enda lavere på volt om det er stabilt.

 

Testet speedfan, men viser kun GPU.

Kan være kjekt å undervolte så langt det går og kjøre NHC når den er i bærbar-modus (med batteri uten strømforsyning). Kjekt program.

Er det mulig å justere hvor lenge viften skal gå i BIOS? Skulle gjerne likt å se at man kunne justert nedkjøling til 40 - 45 isteden for 49 grader. Spør om dette fordi jeg har null peiling på bios

Lenke til kommentar

Hjelper på å undervolte ja! Stilte ned et hakk på multiplierne og kjører fortsatt stabilt. Har multiplier x16 på 1.228V nå ved 2.13GHz. Med "power plane" høy ytelse gikk den fra 68grader i standard oppsett (1.372V) til stabilt på 51 grader (1.228V). Det er forskjell det. Artig å leke seg litt. Men skulle gjerne fått laptopen til å la vifta kjøle ned til under 49 grader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...