kevinedomm Skrevet 19. februar 2009 Skrevet 19. februar 2009 Vil det gjøre store skader om jeg kjører en 10-15 mil uten de 3 fjørene? Scooteren oppfører jo seg normalt uten dem, bare at hjulet går sakte rundt når den går på tomgang. Regner med at clutchen tar hele tiden da, men det gjør den jo uansett om jeg kjører også, så skulle vel gå bra dette så lenge jeg ikke setter den fra meg på tomgang for lenge? Noen meninger?
.Butthead. Skrevet 19. februar 2009 Skrevet 19. februar 2009 Jeg ville helst ikke kjørt uten, men må man så må man. Tror ikke det er mer enn at ting i variatoren kan gå i stykker om du skulle være uheldig. Blir jo veldig slitasje på clutchen. Bare siden jeg er nysgjerrig, hvorfor har du ikke de fjørene?
kevinedomm Skrevet 19. februar 2009 Forfatter Skrevet 19. februar 2009 De gamle var så slitte at de ikke ville feste seg. men da tror jeg at jeg unngår det og bare venter et par uker, men hva er det som kan gå i stykker i variatoren av det da? Vektene det tar på? Men skal det være noe mer slitasje utover normalt egentlig så lenge man kjører på landevei?
.Butthead. Skrevet 19. februar 2009 Skrevet 19. februar 2009 Vektene ja, og clutchen, reima også vil jeg tro. Uten fjørene slurer sikkert clutchen hele tiden, som vil slite ganske bra. Ja vil tro det, er jo en grunn til at fjørene er der.
kjaks Skrevet 20. februar 2009 Skrevet 20. februar 2009 (endret) Det er en sentrifugalclutch. Fjærene skal holde clutchen tilbake slik at den ikke kobles inn før motoren har fått litt turtall. Fjerner de du vil clutchen være koblet inn helt fra tomgang. Tror ikke sluring skal være et problem, ettersom den vil være koblet inn nesten hele tiden. Dårlig drag fra null blir det helt sikkert, men så lenge motoren ikke kveles går det vel bra. Siden fjærene ikke holder den tilbake kan det være at den griper ganske brått når den først griper. Endret 20. februar 2009 av kjaks
kevinedomm Skrevet 20. februar 2009 Forfatter Skrevet 20. februar 2009 (endret) Ok, dvs. normal kjøring på landevei ikke vil slite for mye da Scooteren gjør ca. 85 km/t på flata til vanlig. Hvordan er det om jeg kjører opp en 3km lang strekning og den ikke gjør mer enn 50 da? Endret 20. februar 2009 av Mad_man
kjaks Skrevet 20. februar 2009 Skrevet 20. februar 2009 (endret) Muligens fordi motoren ikke har nok kraft til å akselerere scooteren ytterligere når variatoren har nådd den utvekslingen som er ved 50km/t. Variatorsystemet fungerer jo som et trinnløst sykkelgirsystem, hvor reimen vandrer opp og ned på to koniske skiver, henholdsvis framre og bakre variator. Når reimen går rundt minst mulig omkrets framme og størst mulig bake har scooteren størst aksellerasjon, men for å øke hastigheten må reimen vandre opp til større omkrets framme og mindre bake, altså høyere opp på framre variator. Hvilken scooter er det snakk om, og er det gjort noen modifikasjoner på den? Endret 20. februar 2009 av kjaks
kevinedomm Skrevet 20. februar 2009 Forfatter Skrevet 20. februar 2009 (endret) 2003 Aprilia SR50 Ditech med morinimotor. Ingen mods annet enn gameboychipping. Men merket meg en ting, og det er at "bushingen" inni variatoren står bom fast og går ikke rundt i det hele tatt. Dessuten er den vanskelig å få på og av, selv om den er ny. http://www.sip-scootershop.com/wwimages/6f...93ec2cf9cae.jpg Snakker om den sylindersaken til venstre på det bildet der. Og ja, vet hvordan en variator funker Endret 20. februar 2009 av Mad_man
kjaks Skrevet 20. februar 2009 Skrevet 20. februar 2009 Den står fast selv om du løsner mutteren som holder framre variator sammen? Har ikke skrudd noe på Aprilia, så har ikke noen formeninger om det.
kevinedomm Skrevet 20. februar 2009 Forfatter Skrevet 20. februar 2009 Den gjorde ikke det før, men nå gjør den det. Såvidt jeg får den av og på.
.Butthead. Skrevet 20. februar 2009 Skrevet 20. februar 2009 Hadde samme problem selv, da var det pga feilmontering. Måtte bruke noe å til å dunke den av med. Var nesten litt redd at det var hakk i veiva som gjorde det, men var heldigvis lett å få på den nye delen.
kevinedomm Skrevet 20. februar 2009 Forfatter Skrevet 20. februar 2009 (endret) Det er nok hakk/skrapemerker i veiva som gjør det fant jeg ut, siden den nye var vanskelig å få på også. Kjørte 15 mil i dag og syns akselerasjonen og draget var blitt mye bedre (byttet kontrafjør). Men den kjører med veldig høyt turtall, 6.6g vekter.. Ellers ingen problemer Endret 20. februar 2009 av Mad_man
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå