Gå til innhold

Den Store Street Fighter IV Tråden


Vault

Anbefalte innlegg

Det er ikke det han mener, han lurer på hvorfor de ikke gjorde det enklere :p

 

De brukte faktisk ikke mange tegn, eneste de bruker er et tegn for spark og et for slag. For hvert slag/spark finnes det L,M og H

L: Light

M: Medium (tror jeg)

H: Heavy

samme for spark, er ikke så forvirrende.

 

Prøv: http://www.eventhubs.com/guides/2008/jul/0...hints-and-tips/

 

Er kanskje lettere? (synes ikke det var det selv da men)

Endret av Vault
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bare tull å vise knappene.. da må det hvertfall være dynamisk med tanke på folk som endrer knappeoppsettet.

 

Er jo ikke akkuart science.. På nesten alle triks kan du bruke H, L eller M kraft.. dersom du bruker feks H (R1) når du sender Fireballs så vil de gå kjappere i luften osv.. de fleste triks har altså 3 varianter, om en skulle vist dette med ikonene hadde det bare blitt et helvetes rot :)

Endret av Fenixen
Lenke til kommentar

Gikk i tidlig barneskole da Street Fighter II kom til SNES, så kan trygt si at jeg har spilt alt for mye SF. Da vi ikke spilte SF, lekte vi SF...

Kjøpte SF4 på fredag og her er hva jeg synes:

 

 

MUSIKK:

 

Musikken irriterer livet av meg. Alt fra introvideoen, via menymusikken og til banemusikken. Skal jeg komme med en kalkulert gjetning, er intromusikken en direkteoversetting av noe japansk Britney-lignende fjortispop som var å finne i den originale japanske utgaven, gjerne sunget inn på nytt av et superhipt boyband-medlem fra upper west side i New York. No need.

 

Første gang jeg hørte menymusikken var jeg livsikker på at jeg hadde hørt noe lignende før. Jeg prøvde å nynne sammen med hukommelsen og kom fram til at dette må stamme fra en Anastasia-skive lillesøsteren min har. Fortsatt no need.

 

Det værste er likevel banemusikken. De som husker tilbake til SF2 vil kanskje være enig i at musikken der rett og slett er konge. Den utgjør nesten mer av spillets sjel enn resten av spillet, og det sier noe. Tonene fra Ryu, Ken og Balrog stage sitter godt i minnet fremdeles. Problemet spillprodusentene hadde tidlig på nittitallet var selvfølgelig at siden lydkvaliteten i spillet ikke ville overstige i noen særlig grad det man finner i en midi-fil, måtte de faktisk ha fengende og enkle låter til spillene. Nå kan de komme unna med hva som helst bare de begraver det hele i et overdåding pompøst orkestratur. Jeg har spilt og spilt og spilt det siste døgnet, men når jeg nå sitter og skriver kan jeg ikke komme på hvordan en eneste av banelåtene lyder. Det eneste som sitter er de få gangene det kommer noen korte sekunder inspirert av gammel SF-musikk. Opplevelsen hadde vært så latterlig mye bedre om de bare hadde beholdt den gamle musikken der de kunne, men fiffet den opp til 21. århundrestandard.

 

 

GAMEPLAY:

 

Selve gameplayet er jeg svært fornøyd med. Det virker som det er noe for enhver ambisjon her. I og med at special moves er identiske med de gamle SF-spillene, er det mange av oss som holder et visst nivå når vi starter. For virkelig å beherske de nye elementene på en kontrollert måte, virker det derimot som læringskurven er veldig bratt, noe som er helt greit. Har vært innom ymse fora, og det snakkes om antall frames før cancels videre inn i en focus-dash mix-up cross-up juggle combo etc osv ++. Jeg føler vel at jeg ikke er helt der ennå :p Her vil det være casuals og progamers.

 

 

SETH:

 

Har rundet arkademodusen på medium-hard, og må si at sistebossen Seth, eller The Silver Surfer - for de av dere som har kommet i skade for å se den drittfilmen - er latterlig vanskelig. Spesielt med enkelte av karakterene. Første runde er han riktignok ikke så ille, men så fort du har vunnet én runde, skifter han taktikk og du må begynne å utnytte AI-ens svakheter for å vinne.

 

Mitt tips for å få inn runde #2 er; sitt ned og blokkér rett utafor ta-tak-og-kaste-opp-i-lufta-og-snurre-ned-som-Zangief-rekkevidde. Du vil unngå dette knepet for alt i verden da du mister alt for mye HP av det. Sitter du på riktig avstand, vil AI ofte bruke et spark eller det knepet der Seth suger deg mot seg vha den latterlige Jing/Jang-fotballen han har i magen. Begge disse kan du blokkere, for så å slenge ut det mest langstrakte slaget du har. Repeat for death or glory. For alt i verden, nesten, ikke hopp i nærheten av andrerunde-Seth, du vil bare få en seroid-Dragon Punch eller en Supercombo i fleisen, og disse vil ha prioritet over alt du skulle prøve på. Dette gjelder tilsynelatende alt annet Seth har av Specials og, og det er mye derfor det på meg virker umulig å slå han uten å være lame.

 

Kritisk situasjon er når han begynner å teleportere som en Diablo 2 pvp sorceress rundt deg. Sjansen er stor for et Zangief-moment du ikke kan gjøre noe med, så her er det kasnkje verdt å hoppe vekk fra det hele og heller risikere å ta inn 1-2 treff fra en Dragon Punch.

 

Jeg synes Seth er en håpløs figur utviklerne kunne spart seg for. Det er sånne kreasjoner forfatterne kommer opp med når de er tomme for idéer. Som sisteboss vil jeg ha en ondskapsfull jævel a là Bison , ikke samtidskunst. Det samme gjelder de håpløse anime-snuttene før og etter en gjennomkjøring arkade. Jeg liker både animefilmene og -seriene av Street Fighter, som klippene i spillet åpenbart er inspierert av og/eller hentet fra, men disse er bare helt intetsigende og uten substans. Når det likevel foreligger så my SF-anime, må det da være mulig å få en mer sammenhenge historie inn i spillet.

 

FØREBELS KONKLUSJON:

 

Ble mye negativt her ser jeg, så må vel presisere at jeg jeg så langt digger spillet på tross av det jeg synes mangler. Har vel en mer saklig dom å komme med etter en stund. Det jeg liker aller mest kontra SF2 er at en figur som Zangief nå fremstår som veldig farlig, der han i SF2 sammen med Dahlsim var latterlig underlegne de andre. har ikke spilt Dahlsim ennå, men regner med han duger og. Vega virker treg og ubrukelig, av en eller annen grunn. Han har det samme skråstilte flyvesparket som var varemerket i SF2, men har verken fart eller spenst til å "regne ned" på motspilleren med det lenger.

Lenke til kommentar

Rykte om at de skal legge ut DLC med banene fra SFII, med remixa themes til de forskjellige karakterene.

 

Zangief har aldri vært dårlig? Han var the ultimate Ryu og Ken crusher i SFII

 

Dhalsim er dessverre bare hard to use, han er en sånn man ikke kan storme inn for å angripe med. Mind games er det man må bruke for å bli en skikkelig Dhalsim spiller.

 

Dette med Vega er jeg enig i, han er broken. Vega var den karakteren jeg brukte mest i SFII.

 

Savner Dee Jay :(

 

T.Hawk bør også være der, selv om han er den mest ubrukelige karakteren i SFII!

Endret av Vault
Lenke til kommentar

problemet med Dhalsim har vel alltid vært at det er lite rom for feil. Et feilslått hopp og du svever avgårde som et Hindenburg waiting to happen.

 

Zangief var stor og treg uten noen særlige fordeler for å veie opp med. Piledriveren var også påfallende værre å gjennomføre på SNES.

Endret av tasjlbaill
Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig med mye du sier her tasj.

 

I tillegg ville jeg nevnt at i 2009 hadde jeg forventet litt mer (variert) animasjon i rett-før og rett-etter kampen sekvensene. Jeg liker også spillet veldig godt, men ettersom vi hele tiden blir vist versus-bildet og "her kommer jeg og skal ta deg"-animasjonene så begynner jeg å bli drittlei såvel musikken (tok ikke lang tid inn i spillet før jeg satt og funderte på om de hadde lagt til en mulighet for å adde egen musikk), kommentatorene og kommentarene fra karakterene. Litt underlig at de ikke har lært fra "nyere" spill som DoA (en av mine favoritter), etc.

 

Og Zangief var knallbra i SF2 (har en kompis som var helt ekstrem med ham - Piledriver var ikke akkurat sjelden kost). Med all respekt, så tror jeg du blingser litt nå, eller ikke har møtt noen som har brukt tid på å lære seg ham.

 

 

Noen som vet om noen arcade sticks til 360, som ikke koster flere tusen kroner? Er litt i drøyeste laget den jeg så på play.com forleden - da lå den til 280 pund, men ser ut som de har fjernet prisen nå.

Lenke til kommentar

Jeg har kommet frem til en konklusjon at dette spillet er kun for nerder. Prøvde meg på normal først, men kom meg ikke forbi motstander nr 2. Deretter tok jeg easy, kom til rival og der sa det stopp. Tror jeg holdt på i en halvtime eller noe slikt imot han helt til jeg ga opp. Greit at spillet skal være vanskelig, men at det er umulig på easy er latterlig.

 

Vet at man må ha litt taktikk, men forde da gitt.

 

Skjønte ihvertfall litt mere av combo systemet, men har enna ikke skjønt hva man skal trykker der det står charge... for.eks < Charge > + hånda, hva faen skal man? Trykke begge pil tastene likt?

Endret av BadSmile
Lenke til kommentar
Jeg har kommet frem til en konklusjon at dette spillet er kun for nerder. Prøvde meg på normal først, men kom meg ikke forbi motstander nr 2. Deretter tok jeg easy, kom til rival og der sa det stopp. Tror jeg holdt på i en halvtime eller noe slikt imot han helt til jeg ga opp. Greit at spillet skal være vanskelig, men at det er umulig på easy er latterlig.

 

Vet at man må ha litt taktikk, men forde da gitt.

 

Skjønte ihvertfall litt mere av combo systemet, men har enna ikke skjønt hva man skal trykker der det står charge... for.eks < Charge > + hånda, hva faen skal man? Trykke begge pil tastene likt?

Husker ikke hvor jeg leste det enn, men jeg mener det var i anmeldelse at det ble sagt at spillet krever at man setter av tid til det å lærer seg knepa ordentlig, for ellers får du juling :p

Charge er at du skal holde knappen inne en liten stund.

altså "charge + hånda" = hold pila charge viser til inne i ca 1-1,5 sekund også trykker du punch knappen.. (jeg hater dermed chun-li's ultra/super knep) rekker ikke å gjøre det når jeg vil :mad:

Lenke til kommentar

For å charge må du holde tilbake knappen du skal charge i to sekunder.

Karakterer som har charge angrep er som regel ikke for nybegynnere.

 

Foreslår at du lærer deg basics med Ryu eller Ken via Trial Mode, covrer basics med dem og deretter når du har naila det meste kan du utforske litt videre.

PS: Viktig at du finner en karakter etter din egen spillestil. (I grunn kan alle karakterer brukes til hver spillestil, men det er større vansklighetsgrad for enkelte karakterer.)

 

Også lurt å starte med easiest på arcade mode hvis du er ny til serien. Deretter kan du gå veien videre fra easiest-very easy-easy-medium-hard osv.

Endret av Vault
Lenke til kommentar
Jeg har kommet frem til en konklusjon at dette spillet er kun for nerder. Prøvde meg på normal først, men kom meg ikke forbi motstander nr 2. Deretter tok jeg easy, kom til rival og der sa det stopp. Tror jeg holdt på i en halvtime eller noe slikt imot han helt til jeg ga opp. Greit at spillet skal være vanskelig, men at det er umulig på easy er latterlig.

 

Vet at man må ha litt taktikk, men forde da gitt.

 

Skjønte ihvertfall litt mere av combo systemet, men har enna ikke skjønt hva man skal trykker der det står charge... for.eks < Charge > + hånda, hva faen skal man? Trykke begge pil tastene likt?

 

hadde du giddi og sett 2 sekund i manualen hadde du sett hva Charge betyr..

 

Er enig med deg at spelet er umennesklig vanskelig.. men at det er vanskelig på easy er nå vel helt irrelevant så lenge du har 2 grader som er vanskligere? nemlig very easy og easiest.. Jeg synest det er bra at det er veldig mange vansklighetsgrader, dette gjør læringskurven noe jevnere enn om en bare hadde hatt easy-medium-hard.

 

Svelg stoltheten og start på den graden som er laget for nybegynnere som oss, nemlig easiest.. hadde det vært bedre om easiest het easy også fikk vi medium , more medium, hard, harder, hardest, impossible? samme pokker hva navnet på graden er :)

Lenke til kommentar

hehe..

 

annet spørsmål: er det meningen at karakterene ikke skal snakke når rundene starter opp? jeg får bare tekst men ikke lyd.. det er heller ikke særlig med lyd når jeg sloss.. på gamle SF2 var det jo stemmebruk i kampene også, blant annet når en sendte fireballs.. er dette en bug eller hva ?

Lenke til kommentar
Noen som vet hvordan man cancler focus-attacks?

 

Edit: Fant ut. frem frem eller bak bak

Et bedte spørsmål er, er det noen som har funnet noe vettugt å bruke det til? :p

Jeg vet det sikkert er ganske essensielt, men klarer ikke helt få til noe lurt.

 

Er det slik at man absorberer et angrep når man cancel-dasher også?

Lenke til kommentar

Leser rykter om at proene finter focus-attacks med å dashe ut for å få motstandern til å reagere på en måte de vil/kan forutsi - foruten selvfølgelig hva J-Core sa om combo-muligheter.

 

Totalt urelatert:

 

Det er mange online som ikke kan noe annet enn Ryu/Ken/Akuma. Litt trist å møte Ken-klone #145432 på rad. Please, gjør deg selv en tjeneste og ikke bli en av dem - bytt nå før det er for sent!

 

Syntes faktisk dette kunne stått bakpå spillet a-la "Røyking dreper" på sigarettpakker.

Lenke til kommentar

I dag har jeg bare spilt "Ken Fighter 4" -.-

 

Min analyse av Street Fighter spillere online:

 

1. Spammerne, de som spammer ett eller to triks (F.eks Blanka sitt støt angrep eller E.Honda sin headbutt)

2. Ryu/Ken/Akuma/Sagat brukerne som igjen bare bruker spamming!

3. Spillere som ved hjelp av basic teknikker klarer seg online

4. Spillere som ved hjelp av basic teknikker klarer å finte og drive med noen få mind games

5. Proffene som finter og driver med mind games.

6. Tullingene som ikke kan noe om spillet

 

Hvor plasserer du deg?

Møtt noe annet enn disse? Tell me :D

Endret av Vault
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...