Gå til innhold

To biler kolliderte under råning


Nora90

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer nok ikke noe lengre enn skylddeling slik jeg kan se det.. men det skal da sies at dersom man skriver det korrekte i skademeldingen ("sladdet rundt") så betyr det nok at ingen av partene får noe utbetalt fra forsikringsselskapet. (å skrive noe annet er forøvrig forsikringssvindel, men det legger jeg meg ikke opp i)

Lenke til kommentar
ja, er ikke råning bare å kjøre frem og tilbake, helst i samme gate? men er det virkelig ulovlig å kjøre seg en tur??

Er du litt streng med definisjonen kan du si det er ulovlig, men jeg har til gode å høre noen bli dømt for å kjøre seg en vanlig biltur. Derimot har jeg hørt om rånere som har fått tilsnakk etter å ha kjørt på det samme sted om og om igjen.

Om det å kjøre bilturer er ulovlig, er jeg vanekriminell.

;)

Lenke til kommentar

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19860321-0747-0.html#16

§ 16. Forstyrrende kjøring og unødig støy m.m.

 

1. I eller ved bebyggelse må det ikke foregå unødvendig og forstyrrende kjøring med motorvogn. Der må det heller ikke foregå bruk av motor på tomgang eller annen bruk av motorvogn som volder unødig støy eller unødig utslipp av røyk eller gass.

 

2. I eller ved bebyggelse skal kjørerute, fart og kjøremåte avpasses slik at ingen forstyrres unødig.

Utheving gjort av meg.

Det kan dog se ut som om loven gjelder primært for tettsteder og byer.

Endret av galro
Lenke til kommentar
med kasko kan man få penger selv om kjøringen har vært illegal..

Forsikringsselskapene leker ikke butikk.

 

Det er ulovlig med unyttig kjøring kun for å kjøre. Nå har jeg aldri vært en stor råner selv, men er ikke råning kun kjøring for å kjøre?

Nå må du slutte å fortelle usannheter, så lenge man holder seg til trafikkreglene kan man kjøre så mye unyttig man bare vil.

Det er du som må slutte med å fortelle usannheter. Unødvendig kjøring, som det er å kjøre opp og ned samme gata ørten ganger på en kveld, og tomgangskjøring er ulovlig.

Lenke til kommentar
Det er du som må slutte med å fortelle usannheter. Unødvendig kjøring, som det er å kjøre opp og ned samme gata ørten ganger på en kveld, og tomgangskjøring er ulovlig.

Hvis det er ulovlig så regner jeg med det står nedfelt i lovverket som du så klart har lest og kan linke til.

 

http://www.nationen.no/nyhet/article2783133.ece

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1898912.ece

 

Burning, sladding, etc er vel ulovlig på offentlig vei men å snurre ned vinduet eller ta av taket på cabriole`en og skru opp anlegget og digge musikk er IKKE ulovlig så lenge man kjører etter trafikkreglene.

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

På forrige side var det presentert en definisjon på råning som følgende:

råning: formålsløs kjøring med bil.
Vi kan derfor gå ut fra at å snurre ned vinduet eller å ta av taket på en cabriolet ikke går under definisjonen på råning.

 

Samtidig viste jeg til en link hvor det stod følgende:

§ 16. Forstyrrende kjøring og unødig støy m.m.

1. I eller ved bebyggelse må det ikke foregå unødvendig og forstyrrende kjøring med motorvogn. Der må det heller ikke foregå bruk av motor på tomgang eller annen bruk av motorvogn som volder unødig støy eller unødig utslipp av røyk eller gass.

 

2. I eller ved bebyggelse skal kjørerute, fart og kjøremåte avpasses slik at ingen forstyrres unødig.

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19860321-0747-0.html#16

Utheving gjort av meg.

Det kan som sagt se ut som loven gjelder primært for tettsteder og byer.

Riktignok står det ikke eksplisitt at råning er ulovlig, men det som råning ifølge ordboke innebærer står. Ønsker du det nedfelt er det bare å sette igang.

skraping.jpg

Endret av galro
Lenke til kommentar
Det er du som må slutte med å fortelle usannheter. Unødvendig kjøring, som det er å kjøre opp og ned samme gata ørten ganger på en kveld, og tomgangskjøring er ulovlig.

Hvis det er ulovlig så regner jeg med det står nedfelt i lovverket som du så klart har lest og kan linke til.

 

http://www.nationen.no/nyhet/article2783133.ece

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1898912.ece

 

Burning, sladding, etc er vel ulovlig på offentlig vei men å snurre ned vinduet eller ta av taket på cabriole`en og skru opp anlegget og digge musikk er IKKE ulovlig så lenge man kjører etter trafikkreglene.

Jeg så det ikke helt nødvendig siden galro gjorde det i posten før meg.

 

Dersom man kjører rundt og rundt en bensinstasjon eller rundt på en parkeringsplass og opp og ned de samme gatene flere ganger på kort tid bare for moro skyld så er dette unødvendig kjøre, noe som er ulovlig ifølge lovverket.

 

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19860321-0747-0.html#16
§ 16. Forstyrrende kjøring og unødig støy m.m.

 

1. I eller ved bebyggelse må det ikke foregå unødvendig og forstyrrende kjøring med motorvogn. Der må det heller ikke foregå bruk av motor på tomgang eller annen bruk av motorvogn som volder unødig støy eller unødig utslipp av røyk eller gass.

 

2. I eller ved bebyggelse skal kjørerute, fart og kjøremåte avpasses slik at ingen forstyrres unødig.

Utheving gjort av meg.

Det kan dog se ut som om loven gjelder primært for tettsteder og byer.

Dersom man snurrer ned vinduet eller tar av taket på cabriole`en og skrur opp anlegget og digger musikk, mens bilen står på tomgang, er det ulovlig fordi tomgangskjøring er forbudt pga. unødig slipp av "røyk eller gass", og det lager unødig støy.

Lenke til kommentar
Slik jeg forstod saken drev de begge med uvøren kjøring?

 

Da må du nok ha lest mellom linjene.

Jeg vet ikke om du noensinne har fyllt ut skademelding.

 

Det er en rekke med felter du krysser av aller først, disse kryssene indikerer din adferd forut for ulykken, om du svingte, rygget, sto i ro, osv. Forsikringsselskapene bruker ikke all verdens tid på dette her. Det er omtrent som en tippekupong. Har du null kryss, og motstanderen tre kryss, så vinner du - motparten får skylda.

 

Når da nora90's kjæreste oppdager at han har en hel masse kryss, mens motparten kun kjørte rett frem, så får han skylda. Så enkelt er det.

Nora90 har jo forklart denne saken veldig dårlig, men ut fra hennes forklaring leser jeg det slik at motparten kjørte rett frem, mens nora90's kjæreste drev og spant rundt for så å kjøre rett frem og da oppdaget han etter å ha spint rundt at han var på vei rett mot en bil, og klarte ikke å unngå å treffe den pga høy fart, selv om bilen svingte unna.

 

Dette kommer ikke til å være noe problem for forsikringsselskapet å vurdere.

 

Forsikringsselskapene har også noe som heter regress. Slå det opp.

Endret av Ideal
Lenke til kommentar
Da må du nok ha lest mellom linjene.

Jeg vet ikke om du noensinne har fyllt ut skademelding.

 

Det er en rekke med felter du krysser av aller først, disse kryssene indikerer din adferd forut for ulykken, om du svingte, rygget, sto i ro, osv. Forsikringsselskapene bruker ikke all verdens tid på dette her. Det er omtrent som en tippekupong. Har du null kryss, og motstanderen tre kryss, så vinner du - motparten får skylda.

 

Når da nora90's kjæreste oppdager at han har en hel masse kryss, mens motparten kun kjørte rett frem, så får han skylda. Så enkelt er det.

Nora90 har jo forklart denne saken veldig dårlig, men ut fra hennes forklaring leser jeg det slik at motparten kjørte rett frem, mens nora90's kjæreste drev og spant rundt for så å kjøre rett frem og da oppdaget han etter å ha spint rundt at han var på vei rett mot en bil, og klarte ikke å unngå å treffe den pga høy fart, selv om bilen svingte unna.

 

Dette kommer ikke til å være noe problem for forsikringsselskapet å vurdere.

 

Forsikringsselskapene har også noe som heter regress. Slå det opp.

Vi kan vel slå fast av Nora90 sin siste post at jeg IKKE har lest mellom linjene.

 

Jeg lurer fælt på hvor du har dette med skadebehandling hos forsikringsselskaper fra. Jeg har så visst fylt ut skademeldinger i mitt liv, og vet derfor at noen av kryssene du prater om gir skyld til deg selv, og andre til motparten. Et par av kryssene er noe sånt som "sto stille" og "var på forkjørsvei". Hvis man da krysser av for de to, mener du da virkelig at man får skylden selv om motparten har krysset av for "brøt vikeplikten"? Det skulle da virkelig tatt seg ut...

 

Ser ut som at det er du som leser mellom linjene her. Jeg har for så vidt ikke behov for å slå opp "regress", jeg vet utmerket godt hva dette innebærer.

Lenke til kommentar

Utrolig mye ukvalifisert gjetning her..

 

-Det Nora åpenbart mener med "råning"(som jente er hun unnskyldt) er børning/breiing/brekksladdsving/spinning/hobbyrally/kall det hva du vil. Tilsiktet sladd på bilen altså, noe man gjerne morer seg med vinterstid.

 

-Noen påstår man får utbetaling til tross for illegal kjøring. Dette stemmer ikke.

Vil de ha penger må de derfor unnlate å fortelle om ulovlig kjøring.

 

-Nora: Det enkleste du kan gjøre er å ringe f.eks 02400(if..), og spørre. Det er ikke ulovlig å spørre om vilkår, og du trenger ikke oppgi skilt, navn eller noe slikt. Bare spør hva vilkårene sier om evt. skylddeling av uhell grunnet "lek"/utradisjonell kjøring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...