Gå til innhold

Ønsker input fra flere, oppgradere eller ei.


Anbefalte innlegg

I vrimmelen av kategorier, håper jeg at denne er plassert rett da jeg ikke er ute etter å diskutere enkelte komponenter, men en helhetlig løsning.

 

Jeg spurte i høst om det var noen vits for meg å umiddelbart oppgradere skjermkortet mitt, da jeg syntes at pc'n ikke fulgte helt med i svingene. Rundt 40 fps i et så gammelt spill som wow feks, med en oppløsning på 1920x1200 og grafikk på max. Jeg endte da opp med å legge en evt oppgradering på vent, og jeg lurer nå på om jeg rett og slett MÅ gjøre noe snart.

 

Foreløpig kjører jeg dette oppsettet:

GIGABYTE GA-P35T-DQ6 DDR3 Socket-775

Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz Socket775

MIST, 600W, avtagbare kabler, Rev.3

XFX GeForce 8800GT 600M 512MB PCI-Ex 2

4GB OCZ DDR3

WD 250gb (med os på, samt vanlige programmer)

WD 320gb (diverse lagring, multimedia)

LG 24" wide

 

At jeg gikk fra 2GB til 4GB ram var som natt og dag iforhold til multitasking iaffal. Ellers merker jeg ingen forskjell. Jeg har også innsett at jeg kanskje burde kjøpe en 30GB raptor for å kjøre os på, og at det vil kunne gjøre underverker for performance?

 

 

Grunnen til at jeg vurderer å oppgradere/bytte komponenter igjen nå, er at maskinen i det siste har blitt mer og mer ustabil, og jeg er redd det skyldes hw-feil. Viften på skjermkortet bråker også veldig, høres ut som om et lager er gåent.

Jeg er også misfornøyd med onboard lydkortet. Det har en tendens til å rote med kanalene foran og bak på kabinettet, som fører til at jeg plutselig får musikk på max volum inn på skype når jeg bruker headsett. Jeg hører ingenting, men de andre i samtalen må avslutte umiddelbart for ikke å få hørselskader. Nye drivere har ikke løst dette problemet.

 

Jeg synes også at Vista 64 er i overkant ressurskrevende sammenlignet med feks Xp 32 som jeg hadde før oppgraderingen. Er dette noe jeg bare tror? Jeg lurer også på om jeg bør sitte på gjerdet hva gjelder OS.. og gå for Win7 når det kommer?

 

Min bror sa: Hva skal du oppgradere for? Du spiller bare 2-3 gamle spill og surfer endel på nett? Kjører itunes, Opera og et spill, og derfor mener du at du trenger å oppgradere?

 

Man kan si det slik at jeg er en av de som liker å ha en motorsterk bil, uten at jeg nødvendigvis føler at jeg må bruke effekten hele tiden. Så når det kommer en situasjon hvor kraften trengs, så har jeg den faktisk. Hva om det kommer et nytt spill jeg VIRKELIG liker, og så viser det seg at jeg ikke kan kjøre det likevel? :)

 

Ser frem til en hyggelig diskusjon rundt oppgraderings-spøkelset her. :)

Endret av realdrkaos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, PC'en din er kanskje ikke helt topp etter dagens standard, men det er ganske up to date. Jeg synes ikke at bør oppgradere noe særlig om du for det meste spiller WoW og surfer på nettet.

 

Vista bruker en del systemressurser, så det kan til tider oppleves som tregere enn XP, dog har det blitt ved benchmarks bevist at Vista med SP1 er raskere enn XP med SP3, så du vil kanskje ikke merke noe spesiell forskjell om du bytter til XP igjen.

 

Onboard lydkort noe skikkelig dritt, så om du skal oppgradere noe så kjøp i alle fall et lydkort. Man trenger ikke det aller råeste på markedet, noe til en 500-lapp vil gjerne gi deg en mye bedre lydopplevelse enn et innebygd kort.

 

Om du har så lyst til å oppgradere skjermkortet så har du jo noen ganske rimelige alternativer i form av Radeon 4850 som ikke koster all verden. Du får nok ikke et ytelsessprang så du detter ned fra stolen, men at det vil bli en del forskjell er ganske sikkert. Så har du 4870 / GTS 260 om du vil ha enda bedre ytelse.

 

WoW er ikke så bra på å utnytte Quad-Core så du lever nok ganske trygt med din CPU, så den trenger du ihvertfall ikke å oppgradere.

 

For å oppsummere: onboard lyd kan være noe drit, det mener jeg at du burde oppgradere med et "normalt" lydkort. Om du vil ha bedre ytelse i spill så kjøp deg et skjermkort etter lommeboka, noe annet trenger du ikke å oppgradere etter min mening :)

Lenke til kommentar

Greia er at jeg ikke spiller mye akkurat nå, men at en aldri vet hva som vil skje om en mnd eller to. :) Når det første Unreal kom, fikk jeg bakoversveis av grafikken. Jeg kunne kjøre det på max og fikk se en grafikk jeg aldri før hadde sett i et spill. Jeg ble også hekta, og spilte både solo og online, håper det kommer enda et spill jeg kan bli hekta på.

Wow ble bare brukt fordi det er det eneste spillet jeg har greid å få frem fps på, de andre gamle har ingen enkel måte å vise det på. Har sagt opp mitt abb, kommer til å slutte etter denna mnd.

 

Mulig at Vista gir bedre ytelser likevel, men den føles treig som sirup sammenlignet med eldre pc'er jeg har hatt. Hva med vannkjøling? Mindre støy (har 3 kabinettvifter i tillegg til cpu og gpu) og mulighet for bedre kjøling enn luft?

 

(Akkurat nå står pc til testing med 2GB ram, da den av en eller annen grunn blir ustabil med 4GB. Dette er 3 settet med rambrikker jeg har kjøpt, og pc'n blir ustabil hver gang.)

Lenke til kommentar

Lastet ned speedfan idag, for å sjekke ymse tall. Mesteparten er gresk for meg, men jeg lurer på om flammen ved GPU betyr at skjermkortet mitt er for varmt?

 

Leste også noe om at OCZ's brikker er glade i volt. Det står 1,7V på brikkene, men siden maskinen er mer ustabil med 4GB enn med 2GB så kan jo det tyde på for lite strøm. Satte derfor opp volten med 0,2 og sålangt er den fin og stabil.

 

speedfan.jpg

 

Maskina har nå stått på i hele natt, uten å kjøre annet enn Opera.

Tempen på GPU er helt på styr, peaker på 100 grader under spilling.

Endret av realdrkaos
Lenke til kommentar

Jeg ville kjøpt et bedre skjermkort og solgt det gamle. Det vil ikke koste skjorta, men det vil gi et enormt utslag i spill, spesielt i høye oppløsninger og med høye instillinger. Å være CPU-begrenset er etter min mening oppskrytt, man pumper bare opp grafikken til man tøyer skjermkortet på lik linje med CPU.

Lenke til kommentar

Skal du overvåke GPU temps i RivaTuner så drar du under low level settings og velger den menyen som er avbildet med ett forstørrelses glass over en brikke.

Det er hardware monitor, som ekstra addon kan du laste ned fra Guru3D en Core plugin.

Denne viser tempen og belastning på Intel sin Core og Core 2 serie CPUer.

Fordelen med RivaTuner er at så lenge du har hardware monitor oppe, så loggfører den og du kan se med tidsanvisning hva visse temper var der og da.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar
Jeg ville kjøpt et bedre skjermkort og solgt det gamle.

 

Har du et konkret eksempel? Og forklar gjerne kjapt hvorfor jeg bør kjøpe nettopp det kortet. :)

Et Geforce GTX 260 (core 216 versjonen) eller et 4870 1gb. Begge vil gi omlag 1/3 mer ytelse enn 8800GT gir deg i dag og koster litt over to lapper. Hvorvidt det er verdt det er opp til deg, men den ekstra ytelsen vil i mange nyere spill utgjøre forskjellen på nesten spillbart og spillbart uten at du behøver å justere ned grafikken nevneverdig. Endret av fargoth
Lenke til kommentar

Hei

Jeg ville kjøpt et 8800 GT skjermkort til rundt 900-1000 dersom det kortet du har ikke er ødelagt. Den PCen kan dra to kort i SLI-mode og det ser ut som om hovedkortet ditt kan ta SLI-mode. Du får normalt et løft på 70% i SLI mode. Da er du i nærheten av et 4870 1 GB til et par tusen.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Jeg satt faktisk og titta på de nye Geforce GTX kortene igår, da GTX280.

 

Forstår jeg dere rett, så mener dere at det er skjermkortet jeg har mest å hente på å oppgradere?

Hva med å kjøpe en liten, kjapp disk kun for OS? Vil ikke det kunne gi mye mer flyt?

 

jornboss: Kortet jeg har nå fungerer fint det, satte opp viftehastigheten med Rivatuner og kortet har nå max 75 grader under spilling av feks Call of Duty 4.

Lenke til kommentar

Ny systemdisk - Samsung F1 640GB - disse er mye raskere. Bruk de første 50-60GB til system og spill og resten til filer du ikke bruker så ofte, så får du opplevd lesehastighet på over 100MB/s samt lave aksesstider. Du kan også vurdere VelociRaptor, men disse er vesentlig dyrere - og støyer mer.

 

Ellers.. hvor lenge er det siden siste defrag? siste reinstall? siden du oppgraderte skjermkortdrivere? ... alt sånt har noe å si...

 

Jeg har selv en Q6600 @ 3GHz på et maximus formula kort, og et 7950GT kort og føler ikke at det er noen ytelsesproblemer i praksis. Kanskje bortsett fra de nyeste spilla, men jeg spilleri grunn bare EVE Online likevel, så da gir jeg beng...

 

Edit: Hva slags LG 24" har du? Jeg har en L246WP og er veldig fornøyd (P-MVA panel)

Endret av Wibla
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

En gammel tråd, men jeg kan nevne at jeg endte opp med et Gainward GTX275 kort (med doble vifter) for få uker siden.

Støynivået på det nye kortet kan ikke sammenlignes med det gamle, og gpu-tempen peaker nå på 60 grader. Jeg har da klokket kortet med gainward's software iht en test jeg leste på nett. Alt fungerer helt smertefritt, og nå i 2d-modus ligger tempen på 45 grader. Det er da ca 20-25 grader i rommet.

Har også montert to SilenX 120mm vifter som gjorde at bare gpu-tempen sank med 5 grader.

 

Ytelsesmessig kjører denne pc'n nå World of Warcraft med settings på ultra, vertical sync og 1920x1200 og 60fps jevnt i raids. I motsetning til ned i 15-20 før, med samme settings.

 

Sålangt ekstremt godt fornøyd. :)

 

Skal lan'e litt i ferien, så da får jeg testet litt flere spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...