Gå til innhold

Kjøp av Macro objektiv trenger litt hjelp.


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har sett på en del makro objektiver , men er litt ny i faget så trenger litt hjelp ang mitt makro objektiv kjøp.

 

Jeg har nikon d40 hus å skal bruke makro objektivet til den.

 

En prislapp på rundt 2-5(6) tusen kroner.

 

Håper noen kan hjelpe meg.

 

takker på fårhånd hilsen jik.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann!

Jeg har sett på en del makro objektiver , men er litt ny i faget så trenger litt hjelp ang mitt makro objektiv kjøp.

Jeg har nikon d40 hus å skal bruke makro objektivet til den.

En prislapp på rundt 2-5(6) tusen kroner.

Håper noen kan hjelpe meg.

takker på fårhånd hilsen jik.

Jeg tror det avhenger litt av hva du skal bruke det mest til. (Insekter, planter, portrett etc). Jeg kjøpte først en 50mm, men gikk over til 60mm (Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro), og bruker det mest til planter, og annet stillestående smått, det er også ypperlig til portrett. I tillegg kjøpte jeg et sett ringer, som fungerer utmerket sammen dette.( Kenko AF (Macro) Extension Tube Set DG Canon EF-S ). Så etter råd og tips i Forumet her, fant jeg akkurat det som passet best til mitt bruk.

RandiA

Lenke til kommentar

Sikkert denne tråden du tenker på: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1032532&st=0

 

Har lest en del der selv.

 

Lurer på dette med mellomringer selv. Etter som jeg har skjønt har du tele converter ringer og fokus ringer som minsker minste fokus avstand? Er det disse fokus ringene som er tingen å gå for for makro fotografer? Hvordan funker det med tele ringer med tanke på forstørring? Forblir minste fokus avstand den samme så forstørringen stiger over 1:1?

Lenke til kommentar
Sikkert denne tråden....

Har lest en del der selv.

Lurer på dette med mellomringer selv.

Ja, grei tråd det. Det er flere tråder om mellomringer her også.Det er ganske effektivt for de minste detaljer. Her har jeg noe som er mindre enn spissen på en knappenål nesten. Brukt mellomring.

RandiA

Stilig :) Men spørsmålet er jo hvordan ringer du har brukt? Er det en slik tele converter?

Lenke til kommentar

Teleconverter er ei linse (eller objektiv) som du setter på mellom kamera og objektiv for å øke brennvidden på objektivet ditt.

De er beregnet for fast optikk, men kan brukes med mer eller mindre hell på zoomlinser også.

En 100mm vil da bli 140mm med en 1,4x telekonverter etc.

 

Mellomringer er kun avstandsstykker, for å få objektivet lenger fra filmplanet, slik at fokusområdet og forstørrelse endres.

 

Begge disse medfører lystap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...