Gå til innhold

Tråden for Antikke våpen


Gunfreak

Anbefalte innlegg

I norge er alle rifler og hagler fra 1895 eller eldre antikke, de er ikke klassifisert som våpen lengre men en antikk gjenstand. for håndvåpen er årstallet 1885.

 

Jeg skal snart selv kjøpe mitt første antikke våpen, en Colt Navy 1851 fra 1856, Dette våpenet er så gammelt at de ikke bruker patroner, men du heller svartkrutt ned i kammerne på tønna for å så dytte en kune ned i samme kameret, etter det må du sette på Tennhette for vært av kamerne. Våpenet ble produsert i store tall og ble brukt under den amerikanske borgerkrigen og wilde vesten.

 

Kjente brukere er Robert E. Lee, Wild Bill Hickok og Richard Francis Burton bare for å nevne noen,

Det er også et kjent våpen fra western filmer.

 

Det våpenet jeg skal kjøpe er litt på den slitte siden og koster ca. 7500kr veldig gode objekter av samme våpen kan koste nærmere 15 000

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei det er en revolver i kaliber .36

 

Det er dene jeg skal kjøpe

 

post-34516-1235306385_thumb.jpg

 

Her er en video som viser hvordan man lader og bruker våpenet

 

 

PS. Det jeg skrev om årstallene på når et våpen er antikk var feil, tallet var 1871 på håndvåpen og 1885 på langvåpen, men nå har det kommet en ny lov så nå er det 1890 på alle svartkrutt våpen

Lenke til kommentar

Våpenet var forut for sin tid, basert på tidligere misslykede forsøk på å lage raskt skytene våpen, dette våpenet ble produsert i 1860 altså før borgerkrigen startet, mens nesten alle vanlige soldater måtte bruker munnladere, kunne man med denne rifla skyte skyte 15 skudd før man måtte lade om, rifla var langt fra like nøyaktig som en springfield 1861 munnlader, men det hadde lite å si for soldaten som brukte 30 sekunder på å lade ET skudd, mens fienden kunne skyte 15 skudd på noen sekunder.

 

Grunne til at den er så dyr er. delvis fordi den er en av de første repeating rifles der ut, og egentlig den første brukbare, en annen er at det er få av dem, og det treide er at den ble brukt lenge, fra 1860 til 1890 tallet, selv etter andre rifler dukket opp var denne fremdeles bra nok til at folk fremdeles brukte den lenge etter de hadde sluttet å produsere dem.

 

Den treide grunnen er at når en sammler først har fått tak i en eller 7 så vil dem ikke selge den, så ofte er de eneste som er til salgs fra dødsbo.

 

Du kan få reprodusjons rifler laget av moderne bedrifter og de koster deg mindre enn 10 000kr

Lenke til kommentar

Første revolver kom i 1836 og het colt paterson, den hadde 5 skuds tønne, ikke så mange ble laget og den var ekstremt vansklig å lade om,

 

Etter det kom våpen som walker colt og colt dragoon revolver, begge våpene hadde 6 skuds tønne altså 6 løper, og begge ble laget på slutten av 1840 tallet,

 

Så kom colt navy i 51, og remington 1858 i 58, så colt army i 60, en ny navy i 61 osv osv.

Alle disse var cap & ball revolvere altså du helte løst svart krutt ned i kamerne.

 

Patron revolvere dukket opp i begynneslen av 1870åra

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 år senere...

Nope, viss du finner en 1873 Colt single action army, som du kan beviser er laget før 1895 tror jeg det er nå, trenger du ikke regestere den, du trenger heller ikke oppbevare den i et våpen skap, du kan om du vil ha den hengende på veggen, men du får ikke kjøpt ammo til den, med mindre du har et moderne våpen du har registrert som bruker samme ammo, da man trenger våpen kort for å kjøpe ammo, i hvertfall helt lovlig. Jeg vet ikke hvor nøye det er på slike ting da jeg aldri har kjøpt ammo, men de skal vel be om våpen kort når du prøver å kjøpe ammo.

Lenke til kommentar

jeg har jeger prøven, og flere 'lang' våpen snart. men hadde vert morsomt og hatt en revolver og skryte av. har ikke tenkt å skyte med den, men vist jeg plutselig vill så kan jeg jo altids lage litt ammo selv.

Hvis du skal lade selv, så er du vel pliktig til å vise frem våpenkort dersom du skal kjøpe tennhette, krutt og kuler?

Lenke til kommentar

bare ved kjøp av krutt og tennhetter. men det kan man kjøpe så lenge man har et våpenkort på et våpen

 

§ 3. Med ammunisjon forstås i denne lov:

a. patroner bestående av prosjektil, hylse, drivladning og tennmiddel.

b. prosjektiler av enhver art bestemt for utskyting eller utsending ved de i § 1 nevnte skytevåpen,

c. hylser når de er forsynt med ladning eller tennmiddel,

d. håndgranater, bomber, raketter, miner o.l.

e. lys-, brann-, gift- og tåregassbokser,

f. gift- og tåregasser til bruk i de § 1 nevnte skytevåpen eller i ammunisjon som nevnt i denne paragrafs bokstaver a, b, d og e.

 

Prosjektil blir regnet som ammunisjon, og dermed må man vise våpenkort. Jeg regner med at kuletypen man kjøper må passe til det våpenet man har...

Lenke til kommentar

bare ved kjøp av krutt og tennhetter. men det kan man kjøpe så lenge man har et våpenkort på et våpen

 

§ 3. Med ammunisjon forstås i denne lov:

a. patroner bestående av prosjektil, hylse, drivladning og tennmiddel.

b. prosjektiler av enhver art bestemt for utskyting eller utsending ved de i § 1 nevnte skytevåpen,

c. hylser når de er forsynt med ladning eller tennmiddel,

d. håndgranater, bomber, raketter, miner o.l.

e. lys-, brann-, gift- og tåregassbokser,

f. gift- og tåregasser til bruk i de § 1 nevnte skytevåpen eller i ammunisjon som nevnt i denne paragrafs bokstaver a, b, d og e.

 

Prosjektil blir regnet som ammunisjon, og dermed må man vise våpenkort. Jeg regner med at kuletypen man kjøper må passe til det våpenet man har...

da har jeg masse ulovlige kuler....

har aldri blit spurt om våpenkort når jeg har kjøpt hylser og kuler... jeg kan jo selvsagt lage kulene selv, men tror ikke jeg gidder..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...