Gå til innhold

[Løst]Ustabilt Q9550 Overclock, Tips og hjelp tas i mot med takk!


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har problemer med at pcn min får feilmeldinger og at spillene mine må lukkes. Pcn rebooter når jeg spiller WoW (ikke noe BSOD)

 

har overclock min Q9550 prossesor til 3,8 ghz. den står på 25-27 grader idle og maks 45 i Crysis med alt makset ut. Den kjører Prime stabilt i 6 timer + med denne clocken!

 

PS: eneste jeg har byttet om på er Volten til cpu og ramen. samt NB volten!

 

lurer på om jeg har oversett noen instillinger som er vesentlige får og få en stabil overclock?

 

Det kan nevnes at jeg ikke har noe erfaring med intel hovedkort før!

 

Beklager skrive feil!

 

Tips og forslag tas imot med takk!

 

Edit: Lagt til informasjon om oppsett!

 

"setup"

Antec 1200 (kjører med luftkjøling)

Asus P5Q-E P45 (nyeste Bios)

Q9550 - 3,8 ghz. 24 grader idle. maks 67 grader (4ghz + Prime) (Noctua NH-U9B CPU kjøler)

4 GB OCZ 1066 mhz

850 W OCZ power supply

4870x2 Gainward "runs like hell"

Endret av mirakeke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei :)

 

Hatt denne overclock'n lenge da ? Og hvor mye volt har du på cpu'n ?

 

 

kjørt med den i 2-3 uker. hoppa ned til 3,8 ghz men samme problem!

 

pcn kjører Grid og pro street osv helt fint. men får error message. hvis jeg spiller wow rebooter pcn med bluescreen eller bare som "normal" restart!

 

Kan være andre ting enn cpu så klart. men mistenker at det er noe jeg må gjøre med minnet mitt eller noe med timings evt ddr volt. Kjører 4gb OCZ 1066 mhz.

 

Cpun kjører på 1,272 Volt. Lite?

Endret av mirakeke
Lenke til kommentar

Du kan jo alltids prøve litt mer volt på cpu, eller gå ned litt på mhz. Jeg syntes ikke 1,27 volt hørtes mye ut for en såpass bra overclock. Men på en annen side har jeg ikke vært så mye borti q9550.

 

Tempraturene dine er utrolig lave syntes jeg, jeg tar det som en selvfølge at du har vannkjøling ?

Lenke til kommentar

Er faktisk mulig at din CPU ikke kan nå så høyt som 4 ghz uten og gi den mer volt enn det som er anbefalt for 24/7 overklokk.

 

Mitt tips; Sett volt til 1.31-1.32 og øk FSB gradvis for og se hvor høyt du får den stabilt.

 

en ting til. selv om maskinen er litt ustabil i stresstest er det ikke sikkert at du merker noe som helst hvis du for eksempel spiller.

Lenke til kommentar
Er faktisk mulig at din CPU ikke kan nå så høyt som 4 ghz uten og gi den mer volt enn det som er anbefalt for 24/7 overklokk.

 

Mitt tips; Sett volt til 1.31-1.32 og øk FSB gradvis for og se hvor høyt du får den stabilt.

 

en ting til. selv om maskinen er litt ustabil i stresstest er det ikke sikkert at du merker noe som helst hvis du for eksempel spiller.

 

 

Det kan hende du har helt rett i det! de fleste med Asus P5Q-* bruker 1,38 volt - 1,40 volt får 4 Ghz.

 

Ser ut som den er stabil på 1,296 Volt @ 3,8 Ghz nå! Kjører prime med 60-65 grader på kjernene og CPU på 55.

 

Hadde den stabilt på 3,8 ghz med prime i 6 timer sist. Men fikk ofte feilmeldinger når jeg spillte i noen timer(Programm svarer ikke). mange som skylder på ramen min? kjører 5 5 5 15 nå.

 

Farlig og la den gå en natt med Prime?

Endret av mirakeke
Lenke til kommentar

Problem løst. De nye Biosene til P5Q-E og noen andre i serien har problemer med Bios. Dvs hvis man clocker 1mhz så blir det reboots, bluescreen, Feil osv osv.

 

har nå degradert til en modifisert bios som er optimisert til Overclocking. er lagt inn flere gode menyer og memory tabel fra formula kortene og premium osv.

 

Dro cpun opp på 4.1 ghz og den står på 65 grader maks load med prime og koser seg. (snart 7 timer)

 

PS: Dere som har P5Q-E eller andre i serien gjør reseach før dere uppgrader til nyeste bios. Det er litt stress og "degrade" den tilbake. Eneste mulighet er Floppy/USB. Funker ikke med Awdflash eller Asus EZ flash da denne kan kune oppgradere og ikke nedgradere :(

 

 

Takker får tips og veiledning som jeg har fått av dere her på forum!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

litt off topic. men jeg har nettopp fått meg Q9650 cpuen. har klokket den til 3.6ghz nå 400x9. er det noe vits å klokke den mer ? ser jo her på forumet at jeg burde klare 3.8 til 4.0 ghz. men er det noe ytelse å hengte ? har 1 stk GTX280 i maskinen. spiller farcry, crysis, flight sim X.

takker for svar.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...