Gå til innhold

Er det rammen som stopper meg?


Anbefalte innlegg

Jeg har en amd XP 1800 prosessor, KT3 Ultra hovedkort og en stk. PC 2100 512MB cl 2.5 DDR RAM.

 

Nå har jeg stilt opp fsb til 146, multiplier til 12.5/13, vcore til 1.85 og der kjører den dønn stabilt :smile: , men når jeg skal sette opp fsb til 147 eller mere blir skjermen helt svart og jeg må ta ut batteriet for å resete biosen :shrug: .

Er det rammen som stopper meg eller er det noe annet? Har hørt at

PC 2100 er dårlig hvis man skal overklokke.

 

Takker for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2100 RAM er bare klasifisert for 266Mhz(ddr) Altså 133Mhz. Alt over det vil vre overklokking, og du må da ta det som en sjangse at det er det som stopper det. At du ikke klarer å starte i det hele tatt tror jeg kan være et teng på at det er Ram ja. Prøvd å stille settingene på de slakeste?(cas o.l)

Lenke til kommentar

Høyere tall er dårligere, lavere tall er bedre. Oftest er det beste 2, noen ganger 1,5. Du bør kunne stille den opp på 3. Det er også en del andre timinger under memory timings i BIOS, som du kan stille slakkere. Høyere tall er dårligere instillinger. Dårligere instillinger vil kasnje gjøre at du kan klokke den høyere.

Lenke til kommentar

Du burde kjøre ramen på SPD for da går den på 266Mhz uansett hva FSB er.

På denne måten kan du sjekke om det er ramen eller HK som holder deg igjen.

Et problem med kortet ditt er at du ikke har agp/pci lock eller valgfri divider, så når du øker FSB vil agp/pci hastigheter overskride 33/66Mhz, og det er det ikke alle agp/pci kort som klarer. Selv om kortene skulle klare det så vil du mest sannsynlig få problemer med onboard kontrollern din.

Om du har en villig CPU så kan du sette FSB til 166 Mhz, for da vil BIOS benytte en 1/5 divider på agp/pci, og dermed holde agp/pci frekvens på 33/66.

Lenke til kommentar
hmpf det går ikke ann å stille cas opp på 3 det meste er 2.5. :shrug:  

jeg stilte inn ramen til å kjøre SPD og stilte inn fsb på 166 og det funka ikke :cry:. så da er det hovedkortet som hindrer meg i å stille fsb høyere?

 

Hva slags cpu har du? Palomino eller Tbred?

 

Bruker du BIOS v5.7?

Lenke til kommentar
oi her svares det raskt :smile:  

 

det er en  Palomino  cpu jeg har og jeg regner med at det er BIOS v5.7 etter som jeg lasta ned ny bios med liveupdate i stad.

 

Det er ikke noe rart at du ikke klarer 166FSB siden du da vil få 1909 Mhz.. (166*11,5). Det klarer man ikke med en palomino uten videre. De fleste stopper på ca 1700Mhz.

Det er like sannsynlig at det er CPU som stopper deg på 147 FSB siden du da har 1690 Mhz (147*11,5) .. det er på grensen av hva man klarer med en Palomino.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sliter litt med samme problem, unntatt at systemet kjører fint opp i 155 mhz fsb, men restarter etter ca 5 looper med burmin på ram i sandra...

 

System: ASUS A7V333, atlhlon XP 1800+ (AGOIA), 512 MB TWINMOS pc2100 RAM.

 

Har hørt at det ikke er så vanlig å få opp palomino-cpuer så langt (den er opplåst, multiplier på 12).

Det er vel ram:en som ikke liker seg? eller? Noen som har peiling på hvordan jeg kan kjøre RAMen på SPD på dette hovedkortet?

Ikke helt på det klare med alt enda...

 

Cpuen ligger på rundt 50 grader under stress (maange vifter), så det burde ikke være det...

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Sliter litt med samme problem, unntatt at systemet kjører fint opp i 155 mhz fsb, men restarter etter ca 5 looper med burmin på ram i sandra...

 

System: ASUS A7V333, atlhlon XP 1800+ (AGOIA), 512 MB TWINMOS pc2100 RAM.  

 

Har hørt at det ikke er så vanlig å få opp palomino-cpuer så langt (den er opplåst, multiplier på 12).  

   Det er vel ram:en som ikke liker seg? eller? Noen som har peiling på hvordan jeg kan kjøre RAMen på SPD på dette hovedkortet?

Ikke helt på det klare med alt enda...  

 

Cpuen ligger på rundt 50 grader under stress (maange vifter), så det burde ikke være det...

Takker for svar.

 

Har du kikket etter DRAM clock, DRAM speed, memory clock osv? Vet ikke hva den heter på det kortet ditt.. men Asus pleier å "regne" ram hastighet i prosenter av FSB.

Lenke til kommentar

Vedrørende deg sTRuL0, så kan det også være selve hovedkortet. Om du har Pcb versjon før 2.00 er det ikke garantert at du skal kunne kjøre på 166Mhz. Nå er det en stund siden jeg hadde asus a7v333, men jeg klarte ikke å kjøre fsb så mye mer en 155Mhz før hovedkortet ikke klarte mer. Om du har over Pcb v 2.0 er det nokk ikke hovedkortet, men rammen. For å finne pcb versjoen ser du på selve kortet, tror det står ved 3. pcb slott nedeneifra.

Men uansett stopper nokkk rammen deg, da den jo ikke er klasifisert for mer en 133Mhz(266 dual)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...