Gå til innhold

Hakking i lyd fra Asus P6T Deluxe ved bruk av spdif


RPA

Anbefalte innlegg

Jeg har koblet lyden fra det innebygde lydkortet på mitt Asus P6T deluxe hovedkort til en h/k forsterker via en koaksialkabel. Dette gir relativt mye hakking i lyden ved vanlig musikkavspilling og generelt all lyd. Hakkingen kommer og går tilfeldig og høres omtrent ut som når man spiller en CD-plate med små hakk i.

 

Kabelen fungerte utmerket ved bruk av eget lydkort, så jeg regner med at den er helt i orden. Lyddriverne er de nyeste som var lagt ut av Asus for en uke siden.

 

Er det noen som har vært borti noe lignende eller har forslag til løsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ingen som har noen ideer? Knitrer og hakker litt i lyden på analog utgang og hører jeg, men ikke helt på samme måte.

 

har hatt lignende problemer med et pci-lydkort, støyen hos meg dukket opp ved bruk av annen software/hardware, dvs når maskinen jobbet, ekstra mye støy når jeg scrollet på nettsider.. så jeg konkluderte med at lydkortet plukket opp støy fra andre steder i hardware. Har aldri blitt helt klok på problemet, men har løst det en gang ved å disable mic og inn-linjer.

Tror det like gjerne kan være annen hardware som sender unormalt mye støy og at dette dukker opp på lydkort selv om lydkort/software/driver er helt ok....har du sjekket at alt av drivere, SÆRLIG nettverkskort er oppdatert...?

 

har også fått tips om at problemet kan dukke opp når flere komponenter bruker samme IRQ...

Endret av flu
Lenke til kommentar

Ja, alle drivere er siste versjon. Virker heller ikke å være så veldig støyrelatert da all lyd forsvinner i det lille øyeblikket lyden er borte, ingen støy å høre hellers, ihvertfall ikke på digital ut.

 

Noen perioder kan det høres bra ut ganske lenge før det plutselig starter igjen.

Lenke til kommentar

hei igjen

 

har du gått gjennom de forskjellige instillingene/valgene under lyd/egenskaper for digital utdataenhet/ og variert bitdybde 16/24 og samplingsfrekvens 44/48/96/192...for å se om det evt...IKKE støyer på noen av valgene....OG siden du bruker digitalt signal...har du sjekket instillingene på forsterker....om det kanskje skal være et samsvar på at forsterker mottar det signal som sendes fra lydkort på riktig måte..OG...hvordan fungerer lyden når du plugget head-set til lydkort....?

Lenke til kommentar

Vet ikke om det er samme problem, men lyden her ikke direkte lagger, men den fryser (blir borte i et halvt / et sekund) og så kommer tilbake igjen. Uansett lydutgang. Musepekeren kan gjerne fryse óg. Kan skje ofte om systemet jobber veldig mye ellers kan det være ganske sjeldent. Starter man opp Everest så blir det mye "freeze-lagg" som jeg har kalt det :p

 

I mitt tilfelle så har jeg konkludert med at det er hovedkortet. Jeg har allerede byttet lydkort og alle andre komponentene som var i bruk før hovedkortbyttet har aldri hatt det samme problemet. Har også hørt med noen folk og én nevnte at han hadde lignende problem på en laptop, da kjøpte han bare en ny. Som sagt, vet ikke helt om det er et likt problem som du har, men det virker som om Asus har noen slike problemer iblant.

 

Ellers så har jeg hatt et annet problem med det innebygde lydkortet også. Om man spiller ganske lenge så blir lyden på en måte elektrisk ladd og du hører statiske spikes eller hva enn man kan kalle det. Det var utrolig irriterende. Kom ganske tilfeldig. Det var også et problem uansett lydutgang, men det forsvant etter at jeg bytta lydkort.

Endret av E.C.
Lenke til kommentar
...

Lydkortet har ingen mulighet for å stille verken bitdybde eller samplingsfrekvens og forsterkeren takler alle de nevnte verdier. Ved bruk av den analoge utgangen via hodetelefoner eller via forsterker kommer det antageligvis samme hakkingen, bare at det er kun et lite knepp. Jeg antar det kan være at lydkortet stopper all utsendelse av lyd i et lite øyeblikk, og så tar det litt tid før den digitale inngangen henter seg inn igjen.

 

Jeg har forøvrig vært borti tidligere at integrerte hovedkort har plukket opp støy fra aktivitet i PCen, men aldri at dette har påvirket digitalt signal.

 

...

Her forsvinner lyden i helt korte øyeblikk så er nok ikke helt samme problem. Her fungerer lyden helt upåvirket av belastning på PCen, hakkingen kommer og går helt tilfeldig.

 

Takker for hjelpen sålangt! Egentlig er det ikke et så stort problem da jeg blir å kjøpe nytt lydkort så snart Auzentech lanserer sitt HomeTheater HDkort.

Lenke til kommentar

Jeg trenger et lydkort som kan brukes både i Windows og Linux, nå ser det ut til at Auzentech kanskje kommer til å lage egne linxudrivere til dette kortet. Jeg bruker også å spille en del på PCen og skulle da gjerne hatt EAX-effekter på lydkortet så dermed tror jeg dette blir en brukbar kombinasjon.

 

Ellers har kortet også mulighet for å bytte ut OP-amper. Ut fra prisguiden tipper jeg kortet blir å koste minst 2000kr nytt? Spørsmålet er bare når de kommer til å lansere det, har vært utsatt minst en gang tidligere. Og så spørs det da om noen butikker i Norge blir å ta det inn med det første.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...