henrik_er Skrevet 13. februar 2009 Skrevet 13. februar 2009 Hei! Nå har jeg knotet det ganske heftig til for meg selv her, og jeg håper virkelig noen har forslag til hvordan jeg kan løse dette. Jeg klarte slette hele partisjonstabellen, og derfor også min pqservice partisjon. Lånte en klin lik min acer, starta opp ubuntu live, og hentet denne pcens PQSERVICE partisjon over på ekstern harddisk. Har så mekket en ny pqservice partisjon på min acer (fat32) vha. ubuntuen, denne har samme størrelse som den andre pcens og er satt til type 12 som den andre. Jeg har deretter bootet min acer one med ultimate bootcd, og kjørt mbrwrwin install rtmbr.bin i fra min nylagde C: på den resterende plassen. Har forøvrig også kopiert filene over på den nye pqservice partisjonen. Når jeg nå starter pcen på nytt, og trykker febrilsk på alt+f10 som skal starte D2d får jeg feilmeldingen "This is not a bootable disk. Please insert a bootable floppy and press any key to try agaion... No bootable device -- insert boot disk and press any key" Jeg er litt cluless, men ser jo ut som om den ikke får dratt igang pqservice partisjonen. På forhånd takk for all hjelp. -Henrik
henrik_er Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Skrevet 15. februar 2009 Har enda ikke fått løst problemet, så har meg friheten å bumpe.
Chavalito Skrevet 16. februar 2009 Skrevet 16. februar 2009 Det du burde ha gjort er å ha brukt TestDisk og gjenopprettet den pqservice partisonen, men det er vel for sent nå. Det du kan prøve er å bruke Acronis True Image, ta et image av den pqservice partisjonen fra den andre Acer du brukte og legge det imaget på en ekstern disk. Deretter kjører du restore av pqservice imaget til din Acer. Jeg vet ikke om dette vil virke, men verdt et forsøk.
Uffda Skrevet 16. februar 2009 Skrevet 16. februar 2009 (endret) Dette er en maskin med ssd disk, så den har nok ikke noe recovery partisjon. Det beste du kan gjøre er enten å ghoste disken fra en annen disk eller reinstallere den. De nyere versjonene av acer one har med en recovery dvd for linux. Endret 16. februar 2009 av Uffda
Chavalito Skrevet 16. februar 2009 Skrevet 16. februar 2009 Hentet fra Acer sin side om Acer Aspire One: Storage NAND flash module or hard disk drive for internal storage NAND flash module: 8GB Hard disk drive: 2.5" 9.5 mm 120 GB Storage expansion: SD™ Card reader Multi-in-1 card reader Så kan jo hende at han har en HD da.
Uffda Skrevet 16. februar 2009 Skrevet 16. februar 2009 Acer har ikke levert acer one med hdd og linux... ssd med linux og hdd med windows home. Linux kommer uten recovery partisjon, mens windows kommer med en recovery partisjon. Dette er pga plassen. De første linux maskinene kom uten recovery plate, men det gikk ikke lenge før de la med en recovery dvd for linux og.
Chavalito Skrevet 16. februar 2009 Skrevet 16. februar 2009 Du kan jo prøve denne guiden for å fikse Acer D2D Recovery: Dette forutsetter jo at du har en HD med Windows på og ikke en SSD disk med Linux.
henrik_er Skrevet 16. februar 2009 Forfatter Skrevet 16. februar 2009 (endret) Hei takker for bidrag. Dette er utagaven med 120gb hdd, så jeg har derfor recovery partisjon (*hadde*) Ubuntu var live fra usb. Det kan jo hende de lar seg gjøre å bruke arconis true image. Synes det er merkelig at det ikke lar seg gjøre å få det til å fungere mtp. at jeg har alle filene som skal være i PQSERVICE partisjonen. Edit: Jeg har fulgt denne guiden tidligere. Den forteller kun at en skal gjenoprette mbr, dette har jeg gjort. Det virker som om problemet er at mbr ikke finner PQSERVICE partisjonen, eller at den eventuelt ikke vil dra igang filene fra den. Forøvrig har jeg satt pqservice til bootable i cfdisk Endret 16. februar 2009 av RaZoE
jornskau Skrevet 18. november 2009 Skrevet 18. november 2009 Hei takker for bidrag.Dette er utagaven med 120gb hdd, så jeg har derfor recovery partisjon (*hadde*) Ubuntu var live fra usb. Det kan jo hende de lar seg gjøre å bruke arconis true image. Synes det er merkelig at det ikke lar seg gjøre å få det til å fungere mtp. at jeg har alle filene som skal være i PQSERVICE partisjonen. Edit: Jeg har fulgt denne guiden tidligere. Den forteller kun at en skal gjenoprette mbr, dette har jeg gjort. Det virker som om problemet er at mbr ikke finner PQSERVICE partisjonen, eller at den eventuelt ikke vil dra igang filene fra den. Forøvrig har jeg satt pqservice til bootable i cfdisk Fikk endel grå hår etter å ha prøvd å installere dual boot på en Acer AO751H nettbok. Maskinen ville absolutt ikke boote fra HD etter install. Etter å ha endevendt nettsider om MBR og rescue ditt og rescue datt i dager (og uker) så ordnet det seg helt plutselig etter at jeg tok "Restore defaults" i BIOS-oppsettet. Symptomet var at den ikke fant noe å boote fra på HD uansett hvordan, og fra hvilket OS, MBR ble generert/restoret, men bootet villig vekk fra USB CD-drev (både ACER restorepartisjon, ACER windowspartisjon og Linux). Det var til å bli gal av! (kanskje jeg ble det også...) Nå kjører den med Grub loader + Acer win + Ubuntu remix. Eneste problem er at sistnevnte ikke har fått HW-drivere for denne maskinen ennå... Jørn :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå