Gå til innhold

Hva kom først, høna eller egget?


Nesnitram

Anbefalte innlegg

De aller fleste mennesker har vel i en eller flere sammenhenger lurt på hva som kom først av høna eller egget. Noe må man jo fylle fritiden med. Jeg kjenner flere som er overbevist om at egget kom først, fordi «Bla, bla, bla..», mens andre er minst like overbevist om at høna kom først.

 

Årsaken til at vi aldri finner svaret er naturligvis at begge to kan lage den andre. Altså: Høna lager egget, og egget lager høna, og én av dem måtte jo ha kommet først. Resultatet er at vi tenker i en uendelig ring: «Hmm, det første egget kom fra en høne, og høna kom fra et egg, som kom fra en høne ...»

 

Men hvem kom egentlig først?

 

I begynnelsen skaper Gud himmelen og jorden. Jorden var den gang tomhet og øde, det var mørke over urdypet, og Guds ånd svevet over vannene. Gud skaper dag og natt; hvelvet som skilte vannet under hvelvet fra vannet over hvelvet, det tørre land og havene og plantene; solen, månen og stjernene; fisk og fugl, og på den sjette dag alle slags levende vesener, kveg, krypdyr og alle slags ville dyr. «Gud sa: La oss skape mennesker i vårt bilde, så de ligner oss.» I Guds bilde skaper han det, som mann og kvinne skaper han dem. På sabbatten, den syvende dag, hvilte han: «Gud velsignet den syvende dag og helliget den.»

 

Er det ikke da naturlig at høna kom først siden Gud skapte dyrene og ikke eggene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så ifølge kristendom kom høna først, og ifølge evolusjon kom et egg først.... Enkelt og greit

Nei... I følge evolusjon overlevde ungene som var best til å overleve miljøet de ble satt inn i, noe som resulterte i flere unger, hvor de ungene klarte seg best enn de andre ungene. Dette ble etter mange generasjoner til høna.

 

www.talkorigins.org

Lenke til kommentar
Så ifølge kristendom kom høna først, og ifølge evolusjon kom et egg først.... Enkelt og greit

Nei... I følge evolusjon overlevde ungene som var best til å overleve miljøet de ble satt inn i, noe som resulterte i flere unger, hvor de ungene klarte seg best enn de andre ungene. Dette ble etter mange generasjoner til høna.

 

www.talkorigins.org

Før ble det skrevet at trådstarter har ikke nevnt hvilket type egg det gjelder... Så om det er et egg, og ikke et spesielt egg, så kom vel egget først... Altså et dinosaur egg kom før høna...

Lenke til kommentar

Jeg tenker som så at egget kom først av den enkle grunn at ei høne ikke kan dukke opp fra ingensteds. (Sett at det er et kyllingegg, selvfølgelig.) Frohman, hvis det dyret du tenker at ble til ei høne etter mange generasjoner ikke var ei høne i utgangspunktet, tror du den genetiske forandringen skjer i egget, eller at den skjer først utenfor? Gener blir jo nedpasset fra forelder til avkom, og det vil jo da si at foreldrene til den kommende høna må ha vært såpass lik, men ikke helt lik, ei høne, før de parret seg og la et egg og høna kom ut av egget.

 

Synes hvert fall det er det mest logiske. :dremel:

Lenke til kommentar
Jeg tenker som så at egget kom først av den enkle grunn at ei høne ikke kan dukke opp fra ingensteds. (Sett at det er et kyllingegg, selvfølgelig.) Frohman, hvis det dyret du tenker at ble til ei høne etter mange generasjoner ikke var ei høne i utgangspunktet, tror du den genetiske forandringen skjer i egget, eller at den skjer først utenfor? Gener blir jo nedpasset fra forelder til avkom, og det vil jo da si at foreldrene til den kommende høna må ha vært såpass lik, men ikke helt lik, ei høne, før de parret seg og la et egg og høna kom ut av egget.

 

Synes hvert fall det er det mest logiske. :dremel:

Det er jo ikke slik at to skjærer la et egg og ut spratt en gul kylling. Hvorvidt hvilket egg hønene i verden i dag oppsto fra, er umulig å si. Ettersom det fins mange høner, alle med felles stamfar somewhere along the line.

Lenke til kommentar

Klart. Men om du ser en sakte, sakte utvikling, så vil hva som var før høna sakte utvikle seg, enten pga. klima eller levesett til å bli ei høne. Ikke spør meg hvorfor den ble sånn, men. Sett at to dinosaurer av samme art parret seg, ut kom en ny krabat som har blitt litt annerledes fordi klimaet eller levesettet til foreldrene har forandret seg i løpet av livet deres, og den fører dette videre med jevn eller kanskje sterkere effekt hver gang. Poff, så har du til slutt ei høne. Hadde vært optimalt om den parret seg med en annen dinosaur som hadde fått samme egenskaper fra fødselen som den selv, though.

 

Ellers så kan vi bare forklare alt som at høna rett og slett var et misfoster, at den skulle være noe annet, men fikk en genfeil. Kanskje den fikk et søsken, de fikk flere barn sammen, etc. Til slutt mange høner og alle kom de fra egg.

 

Logikken min tilsier i hvert fall at egget kom først. Ikke at jeg har rett, men. Hadde vært morsomt å se hva som faktisk er sannheten. :)

Endret av Nimenoz
Lenke til kommentar
Klart. Men om du ser en sakte, sakte utvikling, så vil hva som var før høna sakte utvikle seg, enten pga. klima eller levesett til å bli ei høne. Ikke spør meg hvorfor den ble sånn, men. Sett at to dinosaurer av samme art parret seg, ut kom en ny krabat som har blitt litt annerledes fordi klimaet eller levesettet til foreldrene har forandret seg i løpet av livet deres, og den fører dette videre med jevn eller kanskje sterkere effekt hver gang. Poff, så har du til slutt ei høne. Hadde vært optimalt om den parret seg med en annen dinosaur som hadde fått samme egenskaper fra fødselen som den selv, though.

Det er nok dessverre ikke slik evolusjon fungerer. Klimaet bestemmer ikke de genetiske egenskapene til foreldrene, de er medfødte og forandrer seg skjelden i løpet av livet.

 

Hvis det var et par dinosaurer som fikk tvillinger. Den ene ungen var mer resistent til kulde. Begge barna får mange under selv, men plutselig en dag blir det kaldere og alle de dinosaurene som ikke tåler kulde flytter/dør, mens den robuste forelderen og hele slekta si klarer seg. De får flere unger, og somewhere along the line får en av ungene deres bittelitt hår, bare noen små usynlige dun, og disse er enda mer robuste mot kulde, så disse får enda flere unger. Når de parrer med hverandre får de enda mer hårete og robuste unger. På et punkt får en dinosaur muligheten til å fordøye planter, og ungene hans får sløve tenner som har muligheten til å knuse planter for føde. Siden alle byttedyrene begynner å flytte/dø ut, overlever dinosauren som nå har pels til å overleve den stadige voksende kulden og kan ete planter.

 

Mulig jeg misforsto deg nå, men det så ikke ut til at du helt forsto det, og siden jeg liker å forklare ting og onanere til det etterpå, så måtte jeg bare skrive det ned.

Lenke til kommentar

Joda, jeg forsto det, er bare litt trøtt, så holder ikke det språkelige nivået helt oppe kjenner jeg. Jeg mente ikke at de er tvillinger, men heller søsken fra forskjellige svangerskap.

 

Og det var vel egentlig det du forklarer jeg mente, på en eller annen skrudd måte. Poenget mitt, though, er ikke at en Soontobehønesaurus ikke blir til ei høne i løpet av sin levetid. Enten er den en Soontobehønesaurus, eller så er den ei høne. I et eller annet svangerskap kommer den siste forandringen som gjør at den klekkes ei høne. You follow? Happy wanking, forresten! :new_woot:

Lenke til kommentar

Om vi sier høna eller hvilket som helst egg, er det klart at egget kom først, da hønas forfedre (en eller annen dinosaur) utvilsomt også la egg.

 

men..

Om vi sier høna eller hønseegget blir det mer komplisert.

 

Den første fullkome høna, som hadde en forhøne og en forhane som parret seg, muterte litegrann og ble en høne.

Spørmålet er egentlig når et egg regnes om et hønseegg.

Om et egg først blir et fullkommet hønseegg når det legges av en fullkommen høne, da kom høna først

Men om et egg blir et fullkommet hønsegg når det inneholder en fullkommen høne, da kom egget først.

Men siden høna kan legge egg som ikke er befruktet, må det sies at egget er en del av hønemoren og ikke en av høna inni. Da la forhønen et forhøneegg som inneholdt en fullkommen høne. ett fullkommet egg ble først lagt da en fullkommen høne la egget

Da kom høna først.

 

(puh, hadde ikke regent med å skrive en avhandling om dette da jeg begynte på de første ordene)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...