Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Server vil ikke boote dvd


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg bestilte for en liten tid tilbake en server som jeg fikk levert her hjemme om fredagen.

Tenkte jeg skulle teste om at var som det skulle idag, så jeg startet serveren, alt virket ok. Jeg puttet en dvd med windows server 2003 i cdromen, men idèt jeg kommer til skjermen hvor den sjekker "bootable devices" finner den ingenting. Det står : "Cannot find disk/ Error on disk"

 

Enkelt og greit, hva gjør jeg videre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg brente netopp en ny dvd med windows 2003 og den funket heller ikke.

 

Mulig jeg gjør noe feil når jeg brenner ut cden, så den ikke er bootable?

 

Jeg bruker nero burning rom, lager en ny burning compilation med bootable dvd, uten å redigere noen instillinger. Så har jeg en iso fil på lager som jeg drar over til nero, for så å brenne den compilation.

 

Skal prøve å boote min egen maskin med cden nå, se om det fungerer.

 

*Oppdatering:

Jeg prøvde å boote dvden i min egen pc, virker ikke som det funket helt men noe startet ihvertfall. Fikk opp en skjerm med "Starting Caldera DR-Dos" hva nå enn det betyr. Men installasjonen startet ikke.

Endret av Ozzy
Lenke til kommentar
...

Jeg bruker nero burning rom, lager en ny burning compilation med bootable dvd, uten å redigere noen instillinger. Så har jeg en iso fil på lager som jeg drar over til nero, for så å brenne den compilation.

...

 

Dette er ikke måten å brenne .ISO filer i Nero.

Med Nero gjør følgende:

start Nero, gå til menyen, velg "file->open", bla deg til imagefilen, og brenn i vei.

 

 

Som andre har nevnt, er ImgBurn det perfekte verktøyet for å brenne image filer.

 

PS.

Siden imaget ditt, som du har laget fra en fungerende CD, ikke DVD, kanskje er skadet, så kan du prøve å boote fra orginal CD.

Endret av BearCat
Lenke til kommentar

Jeg har nå prøvd imgburn etter råd fra flere, og brent iso filen på nytt.

 

Jeg har testet at den autorunner på min pc, og kan boote fra min pc.

 

Når jeg prøver den på min server, skjer følgende som også skjedde de andre gangene jeg testet:

 

Jeg får opp skjerm med "Attempting to boot from cd-rom / harddrive / floppydisk "

 

Deretter får jeg opp noe tekst som sier: " PXE-E61 : Media test failure. Check cables "

og deretter "No System disk / Disk error"

 

Kan det være noe hardware feil? Isåfall, hva kan det være?

Lenke til kommentar
...

 

Når jeg prøver den på min server, skjer følgende som også skjedde de andre gangene jeg testet:

 

Jeg får opp skjerm med "Attempting to boot from cd-rom / harddrive / floppydisk "

 

Deretter får jeg opp noe tekst som sier: " PXE-E61 : Media test failure. Check cables "

og deretter "No System disk / Disk error"

 

...

 

 

1 - Fortell oss litt om serveren, er det en ny server du har kjøpt komplett ?

Hva heter den, modellnr. etc. ?

 

2 - Den "PXE-E61" feilmeldingen du får er fordi den prøver å boote via nettverkskortet, men den finner ikke en tilkoblet nettverkskabel, så ikk tenk på det for nå.

 

3 - Skru opp kabinettet, og sjekk at kablene til optisk drve og harddisk sitter godt på plass,

du kan gjerne plugge kablene ut og inn igjen for å være sikker.

OBS! dette gjøres etter at du har slått av spenningen, og dratt ut powerkabel.

Lenke til kommentar

Jeg skrev til support der hvor jeg kjøpte den og fikk ett lynkjapt svar:

 

"PXE - E61: Media test failure. Check cables" - meant that there's no network cable attached to the server.

 

"No system disk / Disk Errror" - means there no Operating System installed.

 

These are both normal INFORMATION messages, not ERRORS.

 

Det betyr vel enkelt og greit at jeg må sette CD-rommen som 1st priority i boot options i bios, og deretter skal det fungere? Det som jeg synes er så rart er at serveren sjekker alle bootable devices (cdrom floppy hd) og da burde den jo registrere dvden i cd rommen uansett om det er 1st prior eller ei. Eller tar jeg feil?

 

Server info:

HP Proliant DL360 G3 2x Xeon 3.0ghz 512kb cache

2x 36.4gb ultra scsi hard disker

4gb ram pc2300

 

Kjøpt hos bpailc.com

Endret av Ozzy
Lenke til kommentar

Nei, du har ikke kunnet kjøre DVDer i en CD stasjon før, det er umulig. :nei:

(dersom du tenker på et combo-drev av typen CD brenner/DVD-ROM, så er det noe annet enn en CD-ROM stasjon)

 

Men hvorfor i ... skal du absolutt bruke en DVD plate for å installere ? :confused:

Windows 2003 Server, i alle orginale og lovlige utgaver, kommer på CD-ROM, ikke DVD.

Brenn imaget ditt ut på en tom CD plate, og boot opp fra denne.

 

Alternativt, finn frem din orginale W2k3 CD plate, og bruk den til å boote med :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...