Gå til innhold

hjelp med å formatere vista ?


Anbefalte innlegg

heihei.

 

min vista maskin har begynt å bli ganske treig så jeg vill gjerne formatere den, problemet er at jeg ikke er sikker på hvordan jeg skal gjøre det . må jeg ha noen slags cd for å formatere den ? en venn av meg sa at jeg kunne trykke på "f11"

under oppstarten så gikk resten av seg selv, han sa også at ejg ikke trenger noen cd for å formatere vista. er dette sant ? når jeg trykte på "f11" skjedde det ingenting.

maskinen er en "acer aspire 7520"

 

tusen takk for hjelp .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-EIV2CS

Google "vista boot cd" og brenn ut på en cd. Sett cden i, og restart pcen. Trykk f12 under oppstarten, da kommer du i boot-mode. Velg boot fra cd og følg instruksjoner :)

Lenke til kommentar
min vista maskin har begynt å bli ganske treig så jeg vill gjerne formatere den, problemet er at jeg ikke er sikker på hvordan jeg skal gjøre det.

Hva med å lese bruksanvisningen for maskinen din?

Der står det gjerne noe om "systemgjenoppretting" eller noe sånt.

 

Det høres ut som om du ikke har installert Vista før, så da antar jeg at maskinen din kom med Vista ferdiginstallert? I så fall er det vanlig at det følger med et sett med CD/DVD'er som kan brukes til å gjenopprette systemet (Vista + drivere ++) dersom alt går til H.

 

Eller, du må brenne disse CD/DVD'ene selv ved hjelp av programmer på maskinen din.

 

Eller, den samme informasjonen ligger på en skjult partisjon på harddisken din, og du må gjøre "et eller annet" for å få tilgang til denne informasjonen. (Taste F11 når maskinen starter opp er ikke et dumt tips, men det kan jo tyde på at din maskin krever et annet magisk "ord".)

 

Så, les bruksanvisningen.

Lenke til kommentar
ok, må jeg laste ned noen filer å legge det på en cd ?

 

Nei, det må du ikke. Du trenger ikke å laste ned noe som helst. Hvis din Acer Aspire er noenlunde lik den madamen har, så har du noe som heter Acer eRecovery Management.

Det kan du bruke til å brenne backup disker for å restore alt til slik laptopen var da du fikk den, eller restore den uten bruk av CDer eller DVDer til slik Acer sendte den fra fabrikk. Der bør være to skjulte partisjoner på disken din, og der ligger alt som trengs for å formatere og sette opp latopen på nytt.

Med mindre du har slettet de to skjulte partisjonene da.

Ikke rot med dem, de er formatert med EISA format eller noe slikt. Og som nebrewfoz sier, les manualen, der bør alt dette stå.

Lenke til kommentar
ok, må jeg laste ned noen filer å legge det på en cd ?

 

Nei, det må du ikke. Du trenger ikke å laste ned noe som helst. Hvis din Acer Aspire er noenlunde lik den madamen har, så har du noe som heter Acer eRecovery Management.

Det kan du bruke til å brenne backup disker for å restore alt til slik laptopen var da du fikk den, eller restore den uten bruk av CDer eller DVDer til slik Acer sendte den fra fabrikk. Der bør være to skjulte partisjoner på disken din, og der ligger alt som trengs for å formatere og sette opp latopen på nytt.

Med mindre du har slettet de to skjulte partisjonene da.

Ikke rot med dem, de er formatert med EISA format eller noe slikt. Og som nebrewfoz sier, les manualen, der bør alt dette stå.

 

ja jeg har Acer eRecovery Management, når jeg prøver å gå inn på den kommer det ; "ingen sikkerhetskopierings fil finnes" hva betyr det ? hva skal jeg gjøre for å få den sånn som den var når jeg fikk den ?

Endret av xxxmercedesxxx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...