Gå til innhold

Softbox, hvilken størrelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ønsker å opparbeide meg bedre erfaring innen portrettfotografering, og har egentlig veldig lite erfaring med softbox. Hvilken størrelse benyttes til forskjellige anledninger?

Åpenbart sammenheng mellom hvor stort område man ønsker å lyssette - men noen indikatorer hadde vært til stor hjelp.

Endret av TGB
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men med så liten overflate må blitsen være veldig nærme motivet for at man skal få noen ordentlig virkning.

Størrelsen man bør bruke avhenger i bunn og grunn av bruksområdet. Poenget er jo å få lyset mykt, og her er det to faktorer:

- Jo større overflate, jo mykere lys.

- Jo kortere avstand, jo mykere lys.

Hvis vi formoder at mykere=bedre er også større bedre. Det vil medføre en større spredning av lyset, men det er mulig å sette persienner i mange softboxer for å forme lyset.

Man setter helst lyset så nærme motivet som man kan (med mindre man vil ha det hardt, da), men ofte blir det jo noen ikke ubetydelige distanser og da er stor softbox bra.

Men stor betyr ofte dyr, og ikke minst veldig kronglete å sette opp og veldig tungvindt å drasse på. På den annen side finnes det ofte mer ekstrautstyr til de store, og det kan være bra å ha.

Forøvrig merker jeg meg at det er pop med rektangulære softboxer for tida, men jeg er ikke kvalifisert til å uttale meg om fordelene ved dette.

Avslutningsvis vil jeg nevnte av Photoflex ser ut til å ha mye bra.

Skrevet (endret)

Photoflex ser veldig bra ut, har snust på produkter fra denne produsenten før. Men vil litedome xs fungere for annet enn ansiktsportrett? Eller kan det være fornuftig å gå for noe litt større i tillegg om man ønsker bilde i hel/halvfigur?

Også viktig at det fungerer med SB-900, har også tenkt å benytte reflektor for å myke opp skyggepartier. Blits er også viktig for min del, siden jeg har tenkt å benytte dem utendørs.

Kjøper uten problem flere softboxer. Har også sett på paraplyer.

Endret av TGB
Skrevet

Etter den utstyrslista di å dømme har du et ganske passelig stort budsjett, så da kan du jo flekse til litt og kjøpe: en eller to store softbokser og en sånn HalfDome2 med grid. Sistnevnte bør funke bra som feks backlight og kan gi tøffe catchlights også.

Skrevet
Etter den utstyrslista di å dømme har du et ganske passelig stort budsjett, så da kan du jo flekse til litt og kjøpe: en eller to store softbokser og en sånn HalfDome2 med grid. Sistnevnte bør funke bra som feks backlight og kan gi tøffe catchlights også.

Takk for kjempebra innspill C₈H₁₀N₄O, skal vurdere i noen dager til før jeg eventuelt slår til.

Skrevet (endret)

Da har jeg shoppet følgende:

PhotoFlex LiteStand Lampestativ * 3

PhotoFlex Universalholder for lampehoder * 3

PhotoFlex paraply (76cm) * 3

+ diverse småstæsj

Samt bestilte i første omgang:

PhotoFlex LiteDome Q39 Softbox Medium med adapter

Funderer også på bakgrunn, men det var dette med plassen da ;)

Forøvrig helt tydelig at dette ikke er noe man tar under armen - krever logistikk for å få med seg alt.

Endret av TGB
Skrevet (endret)
du må gi meg tilbalemelding på q39. tenker på å anskaffe den ;) ser forøvirg ut som et bra oppsett, håper du blir fornøyd :D

Var ny verden for meg dette - vant med blitser på bord/stoler og lignende, samt kun innebygd defuser og refleksjon via vegger/tak. Satser på krapp læringskurve og muligens at jeg faktisk bruker blitsene mine litt mer hyppig enn jeg har gjort så langt. Dere får se resultatet når jeg er fornøyd selv :)

Mest sannsynlig kunne jeg levd med 2 stativ, men greit å ha mulighetene ved å ha 3. Vurderer å switche SB-600 med en SB-900. Tenkte å leke meg med fargefilterpakkene jeg har liggende uåpnet også forresten.

Etter q39 medium, får jeg se hva jeg bygger på med videre. Reflektor samt bakgrunn(er) har jeg allerede på ønskelisten.

Endret av TGB
Skrevet (endret)
ekstern ;)

skal du ha softbokser til å ha på kamera burde du ta en titt på Lumiquest

Lumiquest softboxer er altfor små, skal ha mykt lys her ;) Medium Litedome (Q39) er 61x81 cm (kunne egentlig tenkt meg enda større).

Endret av TGB
Skrevet
ekstern ;)

skal du ha softbokser til å ha på kamera burde du ta en titt på Lumiquest

Lumiquest softboxer er altfor små, skal ha mykt lys her ;) Medium Litedome (Q39) er 61x81 cm (kunne egentlig tenkt meg enda større).

hehe, jeg går også for " jo større jo bedre" :p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...