Gå til innhold

Hva annbefales til rens av sensor ?


Anbefalte innlegg

Har behov for å rense sensor i et av mine kamera nå siden dette er brukt en del i "møkkete" omgivelser og det er kommet støv som ikke forsvinner ved bruk av luft.

 

I den forbindelse har jeg sett på flere løsninger og fandt bla disse :

 

Dust-aid Platinum

 

http://www.japanphoto.no/product/rens-og-v...t-aid-platinum/

 

 

 

Dust Wand Kit

 

dust-wand-kit.jpg

 

 

 

http://www.japanphoto.no/product/rens-og-v.../dust-wand-kit/

 

 

 

Noen som har erfaringer med disse,eller som vil annbefale andre produkter.

 

 

 

Mvh Snekker`n

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har bare rengjort sensor en gang. Kjøpte da en blåsebelg og en trykkluft sak. Men trykkluft er visst ikke så populært her på akam, selv om det fjerna all støvet hos meg. Bare min skyld at jeg var dum nok til å holde åpningen så nærme at det ble dannet skjolder som følge av kondens mest sannsynlig. Uansett..

 

Tok en q-tips og festet en bit av et pusseskinn (som du har i bilen) oppå q-tips-hodet. Pussa sensoren med det. Dette fikk det vekk. Skinnende ren sensor og ganske mye billigere enn disse dyre kitene. Etter dette har jeg hatt på sensor-risting ved oppstart, siden har jeg ikke sett snurten av støv på sensoren.

Lenke til kommentar

Disse ser ok ut. Jeg bruker stort sett bare en blåsesak.

 

Kjøpte et komplett rensesett fra copper hill en gang. Her var med en blåsedings, sensorbørste og pec-pads for våtrens. Har denne rekkefølgen på rensemetode:

1. Blåse på sensoren (mest brukt)

2. Sensorbørste (skjelden brukt)

3. Våtrens (Ennå ikke brukt)

 

Jeg tror det er lurt å blåse sensoren regelmessig slik at skiten ikke "fester" seg.

Lenke til kommentar

Blåser jevnlig ja,men her var det i et miljø som ikke var så veldig rent og jeg måtte skifte objektiv,dermed har det festet seg på sensor og får den ikke ren med bare bruk av luft/blåsebelg .

 

Derfor føler jeg behov for litt "kraftigere" lut til dette, da jeg hater støv på sensor og bare et lite korn irriterer meg når jeg vet det er der .

 

Uansett,takk for svar så langt .

 

 

 

Mvh. Snekker`n

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Litt sent, men here goes..

 

Jeg har dust wand kit'et og jeg syns det fungerer bra. Tok det aller meste etter et par overdragninger med 2 filt (er 50 i pakka)

 

Eksempel:

Brukte makroobjektivet mitt for å se på støvet og i utgangspunktet var det bare den store flekken midt på og noen andre som syntes når jeg tok bilder;

Canon 100mm

fokusert så nærme som mulig

blender f/32

etterbehandlet i PS med levels for å fremheve støvet

 

FØR:

post-73242-1242324386_thumb.jpg

 

ETTER:

post-73242-1242324502_thumb.jpg

 

Kan si meg ganske fornøyd med resultatet:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...