Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Trening funker ikke lengre


anaconda

Anbefalte innlegg

Etter vektøkning i fjor sommer klarte jeg å gå ned ganske mye med å trene skikkelig. Sykler mellom 50-60 minutter hver dag. I tillegg gikk jeg lange turer. Men nå har jeg lagt på meg igjen. Syklingen ser ikke ut til å hjelpe. Vil ikke treningen ha noe effekt etter en stund? Jeg klarer ikke å trene mer enn jeg gjør nå. Jeg skulle gjerne ha gått lange turer på kveldene, men orker ikke når det er så kaldt og dårlig vær.

Å spise mindre er helt uaktuelt. Jeg er alt for glad i mat. Da får jeg heller bare bli feit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må trene "mer og hardere" etterhvert som kroppen blir vant det til. F.eks når vektløftere trener må de øke mer og mer får å få resultat ut av treningen.

 

Skjønner at du er ute etter å gå ned i vekt. Du vil merke resultater meget fort i starten. Fordi da er kroppen din uvant med "trim". Men etterhvert vil den bli vant med det og du må pushe deg mer!

 

Og du sier at du ikke vil spise mindre. Men du sier ikke noe om å forandre dine spisevaner. Hvis du legger om til å spise mer sunt og fremdeles i samme mengde vil det hjelpe med å vise resultat.

 

(kroppen har størst forbrenningsevne på morgenen. Så har du mulighet bør du trene etter du har stått opp. Bare et lite tips :thumbup: )

 

 

Good Luck!

Lenke til kommentar

Forbrenningen går ned med alderen. La merke til at de fleste i kompis flokken min begynnte å få en liten pondus etter 20 års alderen (inkl meg).

 

Spis mat som øker forbrenningen og ikke minst sunn mat.

Jeg driver med moderat trening å har klart å holde meg på et nivå jeg er førnøyd med.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_camilla_*

hei.

jeg har prøvd noe som heter linea drink og superdren. dette hjalp meg veldig masse, etter 6 måneder var 17kg lettere! hadde noe av det samme problemene som deg :) først startet jeg med super dren som skal rense kroppen innenfra, etter det linea drink som virker fettforbrennende, du går ned i vekt samtidig som du øker mengden av ”snille” bakterier i kroppen. veldig lett kur og holde:) det er et fiber i lineaen som gjør slik at fettet ikke legger seg på kroppen, men kommer ut i do.

hilsen camilla:)

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Kurt_*
hei.

jeg har prøvd noe som heter linea drink og superdren. dette hjalp meg veldig masse, etter 6 måneder var 17kg lettere! hadde noe av det samme problemene som deg :) først startet jeg med super dren som skal rense kroppen innenfra, etter det linea drink som virker fettforbrennende, du går ned i vekt samtidig som du øker mengden av ”snille” bakterier i kroppen. veldig lett kur og holde:) det er et fiber i lineaen som gjør slik at fettet ikke legger seg på kroppen, men kommer ut i do.

hilsen camilla:)

Det er ingen drikk som er fettforbrennende.

 

All fiber er bra for kroppen. Linea har ikke noe spesielt fiber.

Lenke til kommentar

Men... Før så kunne jeg spise alt. Og i store mengder. Nå trener jeg hardt opptill en time hver dag, har kuttet ganske mye ned på den usunne maten, enda ser jeg at magen vokser. Jeg er ikke overvektig. Har aldri vært overvektig. Men jeg er redd for å bli det. Klarte å trene bort magen min, men så plutselig begynner jeg å legge på meg. Uten å spise mer.

Det er som treningen ikke har noen effekt mer. Dere sier at jeg må trene hardere? Går ikke. Jeg klarer ikke. Har en muskelsykdom, om det er grunnen vet jeg ikke. Men blir fort utslitt ved fysisk aktivitet. Det å sitte på sykkelen i en time er veldig tøft for meg. Jeg har ikke mulighet til å trene på morgenen. Trener når jeg kommer jeg fra jobb, så jeg kan spise middag etterpå. Etter trening spiser jeg alltid proteinrik mat. Som eks laks.

Lenke til kommentar

Du går opp når du trener muskler. Men samtidlig vil dette gjøre at du forbrenner mens du ikke trener. Så fett byttes ut med muskler. Muskler strammer huden. Noe som gjør at du blir tynnere enn hva du ville ha vært hvis du hadde fett istede for muskler.

 

Til trådstarter - Hvis du vil gå ned i vekt så er kosthold 50% av jobben. Hvis du ikke vil spise mindre vil du heller ikke merke stor effekt av treningen med engang. Det vil med andre ord ta lengere tid.

 

Du må gå inn for å slanke deg. Ikke bare gjøre det når du føler for det.

Lenke til kommentar

I dag var det så tungt. Etter 30 min var jeg dødsliten. Klarte å presse meg 10 minutt til. Slik holder jeg på. Enkelte dager er helt forferdelige. Og det værste, alt slitet for ingenting. Er det ingenting jeg kan gjøre for å gjøre det litt lettere? Spiser et brødmåltid eller knekkebrød en times tid før trening. Spiser ofte en frukt rett før trening og drikker en god del vann. Etter trening passer jeg på å få i meg masse vann, og proteinrik mat innen en halvtime etter trening. Men hjelper det? Nei... Jeg kommer ikke noe vei med treningen. Gjør jeg noe feil, eller er det på grunn av sykdommen min?

Jeg kan også si at jeg spiser 5 porsjoner frukt & grønt hver dag, hvis det har noe å si.

Lenke til kommentar
I dag var det så tungt. Etter 30 min var jeg dødsliten. Klarte å presse meg 10 minutt til. Slik holder jeg på. Enkelte dager er helt forferdelige. Og det værste, alt slitet for ingenting.[...]

 

Du må jo ikke tenke slik. All trening er bra for kroppen, også på mange andre områder enn vekttap. Dessuten er muligheten stor for at tingenes tilstand hadde vært mye verre om du ikke trente.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei

 

Jeg kommer dessverre ikke noe videre med treningen. Det er så tungt.. Det blir aldri bedre/lettere. Jeg har lest mye om kosthold og trening. Jeg har prøvd å spise mer både før og etter trening. Masse frukt/grønnsaker og porteinrik mat. Men jeg blir ikke sterkere. På sykkelen kan jeg stille motstand, fra 1-8. Jeg begynte på 2, og etter en stund gikk jeg opp til 3. Jeg har syklet med den på 3 i mange måneder og slitt veldig. Jeg skrudde den ned til 2 i dag, og syklingen går mye lettere. Farten økte en del. I går syklet jeg 25 km, i dag 27km på omtrent samme tid (54min). Jeg blir like svett. Lurer på om det er greit å bare ha den på 2 da? Mitt mål med treningen er jo å forebygge sykdommer og overvekt, så dette er vel nok trening. Kalorimåleren på sykkelen tar ikke hensyn til hvor høy motstand jeg har. I går når jeg syklet 25 km, visste den 570 kal, i dag 615 kal.

Lenke til kommentar

det viktigste er alltid å presse seg selv med nye mål. etter du har oppnådd ditt mål tja la oss si 20Km, det nye målet er da 21, 22, 23, 24 osv...

 

etter en effektiv og god trening skal kroppen kjennes ut som om du hadde blitt påkjørt av en veivals.

om du føler deg dødssliten vil jeg at du skal ta din høyrearm og klappe deg selv på din venstreskulder og si til deg selv; godt jobbet, i dag har jeg hatt en god trening.

 

om du skal sykle og få bedre kondis må du naturlig nok øke vanskelighetsgraden, keep pushing boy, and you'll reach the start one day :thumbup:

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

Ville ikke sett så mye på den kalorimåleren:p Hørest ut som du tenker alt for mye på dette når du trener! Alle tallene og kaloriene, kanskje du er litt for stresset av og til?:)

 

Hvor ofte pleier du å trene? For vist du både sykler og driver med styrketrening hver dag i uken er det kanskje litt for mye. Kroppen trenger også tid til å hvile. Og vist du ikke føler så mye når du sykler så kan jo du prøve slik som andre har sagt å jogge/gå raskt.

Lenke til kommentar
Etter vektøkning i fjor sommer klarte jeg å gå ned ganske mye med å trene skikkelig. Sykler mellom 50-60 minutter hver dag. I tillegg gikk jeg lange turer. Men nå har jeg lagt på meg igjen. Syklingen ser ikke ut til å hjelpe. Vil ikke treningen ha noe effekt etter en stund? Jeg klarer ikke å trene mer enn jeg gjør nå. Jeg skulle gjerne ha gått lange turer på kveldene, men orker ikke når det er så kaldt og dårlig vær.

Å spise mindre er helt uaktuelt. Jeg er alt for glad i mat. Da får jeg heller bare bli feit.

Jeg kjenner igjen din situasjon med tanke på mismotet og mangel på motivasjon. Jeg tror ganske mange føler det slik når det ikke er noe fristende vær ute, maten alltid er altfor god og man faktisk føler man gjør en innsats uten å merke noe resultat! Det er ikke rart, slik du beskriver, at du nå kjenner det er tungt å fortsette.

 

Du sier du gikk ned en del da du begynte å trene, da ved å sykle om lag en time daglig. Dette er en utrolig fin måte å trene på, dersom man finner det lystbetont. I tillegg kan jo syklingen brukes til noe praktisk, for eks. til og fra jobb om det lar seg gjøre. Sykling er iallfall mye bedre enn bilkjøring eller sofasitting, så det skal du ha! ;)

 

Du sier du før gikk tur, og at du da samtidig merket at du gikk ned en del. Hvor mange kilo er det snakk om opp og ned, og hvilke endringer gjorde du i kosten som kan tilsi en logisk vektnedgang? Dersom du trente flere timer hver dag(da sykling+tur) uten å spise noe mer, er det fint mulig å miste flere kilo. Forhåpentligvis har du fått mer muskler også, som vil forbedre din hvilemetabolisme i form av musklenes behov for næring.

 

DU sier du ikke har mer tid til å trene enn det du gjør nå, altså sykling én time daglig. Men: kunne du kanskje byttet ut noen av sykkeløktene med litt mer intensiv trening? Da for eksempel jogging eller intervall nå som det begynner å bli mildt i lufta(jeg treffer stadig på blide og fornøyde joggere)? Du kan altså veksle hvilken form for UTHOLDENHETSTRENING du vil bedrive, men husk at det skal være like lenge som før, altså én time. Jeg vil tro at det er tilstrekkelig å trene litt mer intensivt enn sykling én time rundt 2-3 ganger i uka. Det som også vil gi voldsomt motivasjon etter hvert, dersom du greier å få most inn en slik økt, er å bestemme deg for å bli flinkere i for eksempel push-ups. Si du nå kanskje bare klarer 1-5 strake push-ups. Da kan målet ditt før sommeren være å klare for eksempel 20. Dette greier du fint om du selv kan tilpasse hvor mange repetisjoner du greier å ta av strake i 3 serier annen hver dag. Da skal jeg love deg progresjon. Altså: hver andre dag utføres så mange push-ups du greier på knærne i tre omganger mned kort pause imellom. Gjør du dette, men at du øker hvor mange repetisjoner du gjør etter hvert som du greier flere, vil du trene armmusklene dine og etter hvert greie flere og flere strake push-ups. Bare prøv! Snakker ut fra egen erfaring! :)

 

Da har du iallfall litt styrketrening på plass, noe som vil kreve ytterligere energi. Og i tillegg sørger du for å bruke denne ene klokketimen på en treningsform i form av utholdenhet som du finner lystbetont så du ikke mister motivasjonen. Da forbruker du allerede en del kalorier.

 

Så var det dette med kostholdet ditt. Du sier ingenting om hva du spiser. Er det sunne måltider, eller fullt av hurtigmat og usunne retter? Hva med drikke? Tenker du over at du kan legge på deg av drikker, da mange av disse inneholder kalorier? Når du trener så mye som du gjør, er VANN det beste du kan drikke. Prøv å drikke dette til middag på hverdager, og ta heller brus i helgene. Spis 3 hovedmåltider hver dag og gjerne 2 mellommåltider. Disse mellommåltidene kan være sammensatt av frukt og grønt, evt. yoghurt og knekkebrød (uten for mange brunostskiver). Til middag bør du passe på å forsyne deg kun én gang. Halvparten skal være grønnsaker, 1/4 pasta/ris/poterer og 1/4 kjøtt sånn ca. Men jeg hører gjerne litt mer om hvilket kosthold du har, slik at det blir lettere å gi råd. Personlig opplever jeg at jeg faktisk blir mindre sulten av å trene jevnlig og klarer dermed å kontrollere sultfølelsen bedre. Kanskje kommer det av at jeg drikker mer vann, og at vann faktisk fyller opp magen? Prøv å drikke ett glass vann før middag og se om det hjelper.

 

Dette ble bare litt diffuse tips! Jeg hjelper deg gjerne videre! Send meg en PM om du lurer på noe spesifikt! ;)

 

Håper svaret er til hjelp og motivasjon!

 

:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...