Gå til innhold

[Løst]Ubuntu server SMB skriverettigheter


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg trenger hjelp med et litt rart problem i samba. Har et RAID arry "md0" som er montert i fstab slik: /dev/md0 /mnt/titanraid reiserfs defaults 0 0

 

Problemet er at jeg ikke har lengre har skriverettigheter i samba share'n min. /etc/samba/smb.conf ser ut noe slikt som dette:

 

[global]

workgroup = WORKGROUP

netbios name = Skynet

security = share

 

[Titan]

path = /mnt/titanraid

public = yes

writable = yes

guest ok = yes

available = yes

browsable = yes

read only = no

force create mode = 0777

write list = nobody

 

Jeg har kun skriverettigheter i /localhost/Titan/. Undermappene og filene jeg har der fra før er skrivebeskyttet. Nye kataloger jeg har opprettet bilr skrivebeskyttet!

 

Det er litt merkelig dette, for problemet oppstod da jeg skulle oppgradere fra 7.04 til 8.04. Serveren fungerer kun som NAS og det er kun jeg som er på dette nettet, så noe loginn og passwrd vil jeg helst ikke ha.

 

Er litt lei etter å ha trålet internett et par dager...

 

Please Help!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

testparm /etc/samba/smb.conf

ga meg bare:

Load smb config files from /etc/samba/smb.conf
Processing section "[Titan]"
Loaded services file OK.
Server role: ROLE_STANDALONE
Press enter to see a dump of your service definitions

[global]
	security = SHARE

[Titan]
	path = /mnt/titanraid
	write list = nobody
	read only = No
	force create mode = 0777
	guest ok = Yes

 

Er litt rart dette synes jeg. Har fulgt alle guider og tips jeg har klart å finne!

Lenke til kommentar
Ja config vil jo kun gjelde nye filer, så da er det kjappeste å bare chmodde alle filer så alle kan skrive til de. :)

Det som er litt merkelig er at jeg jo har chmod'et /mnt/titanraid Jeg får rw. der, men i samtlige subfolders som eksisterer fra før får jeg bare beskjene "ingen tilgang".

 

Satt til kl 0200 i natt uten å få det til! :thumbdown:

 

gjelder f.eks:

sudo chmod 0777 /mnt/titanraid

alle filer og undermapper som eksisterer fra før?

 

Edit: Kjører headless, men har prøvd å skrive til mappene, logget inn med winSCP også, har samme problemet der!

Endret av masterboy
Lenke til kommentar
sudo chmod 0777 /mnt/titanraid

Vil bare endre rettighetene på selve mappa. Om du vil at den rekursivt skal endre rettighetene på filer i mappa og undermapper må du slenge på en -R

 

Altså

 

sudo chmod -R 0777 /mnt/titanraid

 

vil løse problemet mitt?

 

i såfall: Jippi! og Tusen takk! :thumbup:

 

Edit: stor R seff!

Endret av masterboy
Lenke til kommentar

Æsj, den var dørty. 0777 vil jo si at hvilken som helst luring kan nå koble seg opp å slette alle filene dine. Hva med å bruke rettighetene slik de er tenkt. Tipper jeg hadde satte 2770 på alle mappene, og 660 på alle filene.

 

Typisk noe slik.

 

#chown -R brukernavn.gruppe /mnt/titanraid 
#find /mnt/titanraid -name "**" |xargs chmod 660
#find /mnt/titanraid -name "**" -type d |xargs chmod 2770

Burde bli relativt pent :p Eneste som blir drit er filer som i utgangspunktet skulle være kjørbare, vil ikke være det.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar
Æsj, den var dørty. 0777 vil jo si at hvilken som helst luring kan nå koble seg opp å slette alle filene dine. Hva med å bruke rettighetene slik de er tenkt. Tipper jeg hadde satte 2770 på alle mappene, og 660 på alle filene.

 

Typisk noe slik.

 

#chown -R brukernavn.gruppe /mnt/titanraid 
#find /mnt/titanraid -name "**" |xargs chmod 660
#find /mnt/titanraid -name "**" -type d |xargs chmod 2770

Burde bli relativt pent :p Eneste som blir drit er filer som i utgangspunktet skulle være kjørbare, vil ikke være det.

Takker for det!

 

Nå er det sånn at det ikke er så mange som kobler opp i nettet mitt, ettersom jeg bor alene i min 50kvm leilighet! De må i så fall komme fra internett, og det har jeg kontroll på! Maskinen er dessuten for det meste avslått, da den er mest til backup og lagring av ting som ikke brukes hver dag. Forvokst USB-disk med andre ord.

 

Men, det kan jo være greit å vurdere om behovet skulle komme!

 

Har en eldre IBM NetFinity 5100 til web, og som jeg bruker å koble meg til når jeg vil nå noe ellers. Kobler til gjennom sshd, har ikke SMB. Den står hos fatteren for han har bedre plass! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...