Gå til innhold

[Løst]Hvorfor er port 53 åpen?


Anbefalte innlegg

Hei !

Kan port 53 være en serviceport som Agder Breibånd (Altibox) bruker til service? Vet at de kan se tv boksen fra sine komputere, kan det være at de har bevilget seg adgang til hele nettverket mitt via port 53?

 

Oldstone

 

PS: Supert at loggen så fin ut, betyr vel at Adaware og 360 gjør jobben sin. Port 53 tror jeg snart at jeg gir opp..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Last ned active ports,da ser du hvilken program som er tilknyttet port 53.

http://www.tucows.com/preview/213738

 

Vet du foresten om en brannmur som kan stenge porter?

De brannmurer vi bruker og anbefale er Online armor free eller comodo

Disse brannmurer stenger all porter default.

Åpner selfølgelig vanglig porter som trengs,du får spørmål viss programmer trenger tilknytting til internett.

Da åpner dem port for det.

 

Fant ingen funksjon på ruteren for å regulere enkeltporter, men jeg har kanskje sett på feil sted..?

La rutern være det er bedere og innstallere en brannmur som tar seg av de oppgaver.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Last ned active ports,da ser du hvilken program som er tilknyttet port 53.

http://www.tucows.com/preview/213738

 

Lastet ned active ports og får ut en del info. . Hva er forskjellen på local og remote port? Her er det snakk om remote port. Skal jeg sende deg en skjermdump fra active ports når aktiviteten på 52 ev er der?

 

og..Takk for tips, blir litt klokere. Tester brannmurer på miniPCen i kveld..

 

Oldstone

 

akamaitechnologies likte ikke at jeg sede forespørsel om DNS adressen dems, da forsvant de fra lista på active ports..;-)

Endret av oldstone
Lenke til kommentar
Hva er forskjellen på local og remote port?

eksp Internett explorer velger en random lokal port si 2046 starter og lytte etter etter webserver(som stander bruker port 80)

 

Samme andre veien.

Eksp. spyware.exe local port random port 1155,så lytter programmet etter om port 53 er åpen oss deg.

Har da en som regel en kamerat kaller den spyware_2.exe som er innstalert oss deg som sender info ut.

 

Ja sånn ca hvordan dette fungerer kort forklart.

 

akamaitechnologies likte ikke at jeg sede forespørsel om DNS adressen dems, da forsvant de fra lista på active ports..;-)

 

Dette kan nok være microsoft ;)

 

deploy.akamaitechnologies.com:http er adressen microsoft bruker på å levere deg data fra windowsupdate.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Har du benyttet deg av en online-tjeneste for å finne hvilke porter som er åpne?

 

I så fall, hvilken?

 

At porten er åpen betyr bare at trafikk tillates over den porten, men med mindre det er satt opp en NAT-regel/port forwarding vil ikke data som blir sendt på port 53 komme noen vei. Da stopper det i routeren.

 

Port 53 må være åpen, hvis ikke får ikke maskinen din omgjort et domenenavn til en IP-adresse. Det vil i praksis si at du ikke kommer deg på nett.

Men om routeren er satt opp slik at den sender inkommende trafikk på port 53 videre til pc´n din så er det nok noe rart.

Lenke til kommentar

Takk til Formann og Snippsat!

 

Lærer stadig litt av disse svarene deres, viste ikke at port 53 måtte være åpen for å komme på nett. Men, det første først, bruker Shields Up, for portscanning utenifra.

 

Om så routeren sender denne ingående trafikken videre til PCen vet jeg ikke, den eneste måten jeg kan finne det ut på er vel Active Ports? Oppfatter det slik at Shileds Up bare scanner første ledd, altså routeren? Vet ikke når det kommer slik trafikk i praksis (gjennom port 53), da måtte Active Ports hatt en alarm? Kan jo ikke sitte stand by og vente heller..Med andre ord: Hvordan vet jeg om routeren sender/ikke sender videre denne trafikken til min PC?

 

Snippsat: Er det så enkelt at loal port er mine porter, og remote port er serverne ute på internett sine porter? Må desverre ha dette inn med den berømte skjeia..

 

Oldstone

Endret av oldstone
Lenke til kommentar
Lærer stadig litt av disse svarene deres, viste ikke at port 53 måtte være åpen for å komme på nett.

Det finnes et register som heter iana

Der ser du at port 53 blir bruk som Domain Name Server.

Snippsat: Er det så enkelt at loal port er mine porter, og remote port er serverne ute på internett sine porter? Må desverre ha dette inn med den berømte skjeia..

Ja det kan du si.

Vil noen ha kontakt med deg må dem igjennom local port oss deg.

Lenke til kommentar

Hei Formann (og andre.. ;-)

 

Slik var svaret fra Agder breibånd:

 

"Porten blir mest sannsynlig stengt i neste SW versjon. I mellomtiden er det

ingen risiko for å kunden å ha denne porten åpen. Det er ingen tjenester på

denne porten som svarer på kall utenfra og så sant han ikke forwarder den

internt så vil NAT forhindre at noen av de interne maskinene er eksponert."

 

Så etter neste SW versjon kommer jeg ikke på nett..? Hmmm ;-)

 

MVH Oldstone

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...