Gå til innhold

[Løst]Hvorfor er port 53 åpen?


Anbefalte innlegg

Hei !

Har testet PCene mine med shields up. Begge har port 53 åpen.

 

1. Noen som vet hva det innebærer og om den bør være åpen?

2. Kan den stenges manuelt?

( Bruker Norton 360 på en maskin og Zone Alarm free på den andre).

3. Fins det ev andre brannmurer som kan lukke og åpne enkeltporter manuelt?

 

MVH Oldstone

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Port 53 er knyttet til Domain Name Server (DNS)

DNS-servere lytter på port 53 for forespørsler fra DNS klienten.

 

Du kan sjekke om din er synlig ved å gå til følgende nettsted:

https://www.grc.com/x/ne.dll?rh1dkyd2

 

Velg "All service ports". De boksene som kommer opp (forhåpentligvis grønn), er portene nummerert fortløpende. Du kan klikke på f.eks. boks 53, så kan du få info om denne porten (port 53)

Endret av norbat
Lenke til kommentar

Det innebærer at så lenge du har en service / tjeneste som benytter denne porten (bla. DNA), så er porten åpen. Lukker du tjenesten, er det ingenting på pc'n din som lytter på porten (og om det kommer noe utenfra, så er det ikke noe som tar i mot noe som helst.

 

Har du en ruter, vil du antakelig derfra kunne blokkere port 53 for utgående pc'er.

 

Hvorfor vil du egentlig stenge denne porten.

Lenke til kommentar

Hei !

 

Fordi jeg trodde det var en risiko å ha den åpen? Kan ikke noen i teorien komme inn der dersom den står åpen? Er mer paranoid en kyndig ;-) Har også lyst til å teste litt for å skjønne mer ;-)

 

Oldstone

 

PS: Er litt usikker på dette dns systemet, vet at det oversetter navn til ip adr. Alle forklaringer på dette er velkommen..

 

Oldstone

Lenke til kommentar

Snakker du om innstillinger i ruteren din så må du nesten oppgi hvilken ruter du har om du trenger hjelp for dette :)

 

Edit: Da du testet porten, fikk du sikker beskjed om at denne porten, sammen med de andre portene er stelth (usynlig).

 

Stenger du porten for en pc, så vil jeg tro at det vil bli problemer med å bruke webadresser. Mener at du ikke trenger å bekymre deg for dette.

Endret av norbat
Lenke til kommentar

Hei !

Takk for gode råd så langt. Men MalwareAnti finner ingen malware. Hva er forskjellen på spyware og malware? Ruteren er en merkelig, en hjemmesentral for alt i box. Fungerer greit!

Hva gjør jeg nå, port 53 er rød som blod og åpen som bare det?

 

Oldstone

Endret av oldstone
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...