Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva kjennetegner karboksylsyrer?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hvordan kan det å blande natron med maursyre, sitronsyre og eddiksyre påvise karboksylsyrer? Må ha det med på rapport... Skjønner ikke noe av det, så kan noen forklare det for en 10. klassing? Dette skrev læreren opp: Na2CO3 + H+ --> H2O + CO2

 

Men det er ikke nok tror jeg... Og jeg vil skjønne det. Syns ikke det er verdt å skrive rapport uten å skjønne det.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke helt sikker på dette, men syer git fra seg H+ ioner når de kommer i kontakt med vann. Jeg vet ikke om dette gjelder andre stoffer, men vi statser på det. Styrken på syrer avgjøres hvor mange H+ ioner som blir frigjort av 100 atomer i vann (eller andre stoffer). Karboksylsyrer er en svaksyre og gir dermed fra seg svært få H+ ioner.

Så du kan påvise hva som er karboksylsyer etter hvor sterk reaksjonen er, karboksyslsyrene skal sørge for en svært liten reaskson.

Lenke til kommentar

Skjønner fortsatt ikkje så masse... Ville ikke en "vanlig" syre reagert akkurat sånn som karboksylsyrene i dette tilfellet? Læreren sa "Formålet med forsøket er å finne ut måter å påvise karboksylsyrer."

 

 

Chris93: Jeg tenkte i noenlunde din retning, ettersom det står at karboksylsyrer er svake syrer og gir fra seg få H+ ion i læreboken, men det er litt vanskelig å bedømme hva som er en sterk reaksjon og en svak reaksjon uten å kunne se forskjellen. Vi fikk bare se karboksylsyrene... Kan hende jeg har misfortstått hele forsøket men... Vi skal vel bevise at syrene er karboksylsyrer? Er iallefall det jeg fikk ut av setningen til læreren...

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Altså, utifra den reaksjonsligningen du skrev, vil natron og H+ ioner danne vann og karbondioskid. Siden dere sikkert har en haug med natron, vil jeg si at det er antall H+ ioner som utgjør hvor sterk reaksjonen er, siden karboksylsyrer gir fra seg få H+ ioner vil det dannes lite vann og CO2, lite bobling og røyk og slikt.

Mens saltsyre hadde utløst en voldsom reaksjon. Sett at du har forstått læreren din riktig da. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...