Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvem bil egner seg best til turbo trimming?


Kimz88

Anbefalte innlegg

Hei

 

Ser det ofte er spørsmål om det går ann å sette på et turbo sett på den og den bilen. Men det er som regel de samme svarene som kommer igjen og igjen, at det ikke lønner seg, at det ikke går etc. Så hvilken biler får man ferdig tilpassa turboer, hvem egner seg best osv?

 

Hadde vært fint med noen forslag til hvilken biler som er gode biler og trimme. Når jeg snakker om trimming mener jeg ikke tuning der målet er å få ut 1000hk av bilen. Jeg tenker på vanlig gatekjøring. Med en effekt med alt i fra 170-250hk feks :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes ferdige sett til mange biler, men det er ikke dermed sagt at man bare kan montere det, og kjøre. Motoren bør uansett overhales osv...

Du finner masse til feks honda civic, men den er forhjulstrekt, så da blir det 0 morro.

Det finnes også masse til div bmw motorer osv,men det krever som sagt litt av motoren din også

 

Er du bare nyskjerrig, og har lyst til å prøve ut litt turbo mekking, så er 2.0 pinto motoren til ford fin å bygge på. Finner du en injection motor fra 89-90 med EGR, så har den 8,5:1 i komp, og kan fint kjøres på 1bar trykk, med forsterket topp-pakkning, og "riktig" bensin/luft mengde ;)

Lenke til kommentar

Alle Volvo 940 fra 95 og utover har turbo. De fleste har 135 hk og kalles LT. En chip til en tusing eller tre + skru opp ladetrykket til 0,9-1,0 bar, så har du en knallsterk bil med ca 200 hester (regnet med tommelfingerregelen 0,1 bar mer gir 10 hester mer). Med original kam er den sterkest fra ca 2000-4000 rpm, altså veldig trekkvillig men dauer på topp. Perfekt i mine øyne, får en veldig behagelig bil da. Men om du liker å jage turtall, bytter du kam.

 

Så er det opp til deg om du liker Volvo =)

Lenke til kommentar

Ville også begynt med noe som allerede har turbo...

Hvordan bil er alt etter hvor mye penger du vil legge i den.

 

Gode biler til en billig penge måtte være Vectra eller Calibra med turbo, Ford har jo også lagd noen "biler" som er overladdet men personlig vil jeg aldri anbefale noe med en blå oval på seg :p Volvo har jo også biler som har turbo og de trekker allefall i rett ende.

 

Litt dyere biler så er f.eks 200sx en bil som det kryr av, men du får også tilsvarende mye deler til dem.

 

 

EDIT:

Og det heter HVORDAN bil.. IKKE hvem!

Endret av Rick
Lenke til kommentar
Ville også begynt med noe som allerede har turbo...

Hvordan bil er alt etter hvor mye penger du vil legge i den.

 

Gode biler til en billig penge måtte være Vectra eller Calibra med turbo, Ford har jo også lagd noen "biler" som er overladdet men personlig vil jeg aldri anbefale noe med en blå oval på seg :p Volvo har jo også biler som har turbo og de trekker allefall i rett ende.

 

Litt dyere biler så er f.eks 200sx en bil som det kryr av, men du får også tilsvarende mye deler til dem.

 

 

EDIT:

Og det heter HVORDAN bil.. IKKE hvem!

 

Sjokk at en som snakker om opel og epa, ikke liker ford.... gubbebil og tanks for alle penga, lol

Lenke til kommentar
Dette er grusom, trist lesing. Kan dere ikke heller spille championship manager og drømme om å vinne fotball-vm, enn å drømme om å dra ut og kjøre idiot i trafikken og være til direkte fare for alle andre?

 

Jepp, det å ha turbo på en bil er direkte livsfarlig. Saab, Audi, Volvo og BMW og alle andre som bruker turbo på bilene sine skulle vært forbudt. Kanskje man skal forby turbodiesel med det samme, det er helt vanvittig farlig. Hvis man i tillegg skulle finne på å øke trykket på turboen littegranne, ja da kan du likegjerne bare bestille kiste med en gang.

Endret av Sluquet
Lenke til kommentar

BMW med rekkesekser. :) Skal selv etter plana på med tubo på min M50B20 motor til sommeren. Regner med å lade 1bar tilslutt, noe som gir en ca effektøkning på rundt 100gamp, gleder meg som en unge allerde.

 

Sekserne fra bmw er ganske solide, selv om de ikke orginalt kommer med turbo. Så lenge man tenker før man gjør noe og gjør det riktig selvfølgelig, så er de god for en del overlading. Vet iallefall om en med samme motor som meg som har 150hk orginalt, som er bygd om til turbo og benka 280hk på hjula, med orginal innmat, og det funker fjell. Har også lest om flere som har over 300hk i motoren med orginal innmat.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Syns jeg kom ganske rimelig ut på trimbudsjettet.

 

Originalt 170HK. 7500,- for PPC boks fra BSR og vips 240HK. Vel og merke ryker klutsjen etterhvert.

 

Kan selvfølgelig spe på med en intercooler, sportsfilter og effekt anlegg. Da skviser man kanskje ut en 20+ Hester mer.

Endret av Revox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...