Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]PC'en skrur seg av og får bsod


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Problemet oppstår som oftest når jeg spiller eller lignende, men også av og til når jeg feks kun hører på musikk.

 

Enten får jeg en sort skjerm, som om pc'en plutselig skrur seg av, andre ganger får jeg bsod.

 

En av de BSOD'ene jeg har fått er denne. Har fått noen andre også, men de bytter såpass raskt fra blå til "sort" skjerm, at jeg ikke får med meg hva som står på de.

 

En annen ting er at når jeg får "sort" skjerm, må jeg starte pc'en to ganger. Første gang kommer det ikke noe "pip" fra pc'en, og skjermen forblir sort (pc'en går). Andre gang starter den opp som vanelig.

 

En ting som kan merkes er at jeg nylig byttet skjermkort, mitt gamle 8800 gtx tok dukken. Mulig det nye ati kortet er defekt også?

 

Har ATI 4870 hd

Intel E6600

Gigabyte hovedkort

4g OCZ 6400 ram

mist 600w psu

Vista Ultimate 64 bit

 

Mvh,

BoondockSaint

 

Edit:

Har også reformatert PC'en uten at det ble bedre av det.

 

Edit:

Forandra linken til BSOD

Endret av BoondockSaint
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Last ned Core temp så ser du temp på CPU.

Last ned Rivatuner så ser du temp på GPU

Last ned OCCT så kan du kjøre tester på cpu, psu, gpu , minne osv får du BsoD der er det hardwarerelatert aka forliten psu, for varm hardware, feil innstilling i frekvens osv.

 

Sett temp til 75C i OCCT og kjør en CPU stresstest i for eks 6 min.

Kommer temp over 75 stopper testen og det popper opp bilder /grafer du kan legge opp her på for eks cpu temp.

 

 

GPU temp i for eks RivaTuner

post-64596-1233709239_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

Jeg reagerer litt på at den driveren den har problemer med i BSOD'en er WXYZ.SYS....

 

Høres unektelig ut som noe som ikke burde være på en PC.

 

Edit: Ser jo du har reformatert, så da burde det ikke være virus begge gangene :)

 

Kan være skjermkortdriver? Har du prøvd med en annen versjon av driveren?

Endret av Kheperu
Lenke til kommentar

For min del lukter det virus/malware/trojan lang vei. Den WXYZ.SYS eksiterer ikke i Ultimate, ikke i mitt OS etter det jeg kan finne ut. Tar du en rask google får du mange treff som hyler opp om virus/trojan etc.

 

Er ikke helt sikker da, men en ide å skanne med antivirus eller spyware program kanskje?

 

Er samme programmer installert igjen etter reformateringen, vil den muligens komme tilbake.

 

Fant tilfeldigvis akkurat samme BSOD i et spansk forum, og det var malware ja.

 

Melding hans var:

 

Your system could become unstable

A potential problem has been detected and Windows has been shutdown buggy application to prevent damage to your computer

****WXYZ.SYS - Address F73120AE base at C00000, DateStamp 36b072A3

Kernel debuger using: COM2 (Port 0x28f, baud rate 192000)

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Takker for mange svar.

 

Tviler på at det er malware e.l. da alle programmene jeg installerte etter rebooten er "trygg" programvare.

 

Anngående skjermkort driver, oppdaterte nylig til den nyeste ati driveren, 9,1, så burde ikke være noe problem der.

 

Skal teste ut de programmene dere nevnte og få sjekket ut om det er et temperatur relatert problem.

 

Jeg som har vært litt sløv også her, det er nok denne BSOD'en jeg får. Beklager feilen.

Lenke til kommentar

OK, den BSOD du får har nok noe med en driver eller hardware å gjøre. Det kan også skyldes en for varm CPU. Hvilket HD 4870 kort har du da? MSI, Sapphire eller hva? ATI selger ikke kort til forbrukere så vidt jeg vet.

 

Hvilken driver hadde du tidligere? Hvis det var 8.12, så var ikke den verdens beste, ei er 9.1. Faktisk er hotfix til 8.12 bedre enn 9.1, så du burde prøve den.

Har du et Sapphire kort har de hatt en del problemer med BIOS på kortene sine.

Lenke til kommentar

Jeg tror muligens jeg har funnet problemet, kjørte en OCCT på 6 min, og det ser ut som om GPU'en ligger jevnt mellom 93-94 grader. Høres ihvertfall utrolig varmt ut. Popper også opp på rundt 100 grader.

 

CPU'en ligger jevnt på rundt 44 grader. Har en kembo kjøler på den i tillegg så burde ikke være noe problem.

 

Hvordan skal jeg isåfall fikse dette?

Endret av BoondockSaint
Lenke til kommentar
Jeg tror muligens jeg har funnet problemet, kjørte en OCCT på 6 min, og det ser ut som om GPU'en ligger jevnt mellom 93-94 grader. Høres ihvertfall utrolig varmt ut. Popper også opp på rundt 100 grader.

 

CPU'en ligger jevnt på rundt 44 grader. Har en kembo kjøler på den i tillegg så burde ikke være noe problem.

 

Hvordan skal jeg isåfall fikse dette?

Sett viftehastighet på 100% i rivatuner, om det går over 80c da, ville jeg tatt kontakt med de du kjøpte kortet hos.

Lenke til kommentar
har ikke brukt riatuner før.

 

Hvor stiller jeg inn vifta?

Dette kan du gjøre i CATALYST.

Det er sant. Ville heller brukt Catalyst siden du sitter med et ATI skjermkort. Er litt mer usikker på hvordan du går frem der, men tror du må enable ''Overdrive'' eller noe.

Helt riktig. velg manuell regulering av vifta,så er det bare å prøve seg frem.

Lenke til kommentar

Nytt problem...

 

Ble bedt om å restarte PC'en i rivatuner, gjorde det. Leste så posten om at catalyst var bedre, og stilte inn vifta på 100 % der istedenfor. Nå ser det ut som om vifta på skjermkortet ikke fungerer i det hele tatt.

 

Om det var sånn fra før av er jeg usikker på, men tviler på at skjermkortet ville fungert uten vifta (enige?). Hva nå?

 

Har plassert den store sommervifta mi oppå pc'en for å holde den under 100 grader, men kan ikke si jeg liker det som permanent løsning :p

Lenke til kommentar
Nytt problem...

 

Ble bedt om å restarte PC'en i rivatuner, gjorde det. Leste så posten om at catalyst var bedre, og stilte inn vifta på 100 % der istedenfor. Nå ser det ut som om vifta på skjermkortet ikke fungerer i det hele tatt.

 

Om det var sånn fra før av er jeg usikker på, men tviler på at skjermkortet ville fungert uten vifta (enige?). Hva nå?

 

Har plassert den store sommervifta mi oppå pc'en for å holde den under 100 grader, men kan ikke si jeg liker det som permanent løsning :p

ok.

Gikk kansje litt fort frem her.

Avinstaller Rivatuner.

Avinstaller Catalyst-driveren,reboot.legg inn Catalyst på nytt.

Nå kan du prøve å regulere viften igjen,se om viften går rundt.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...