Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anlegget, hvor stor kabel?


DeXeqtR

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt...;id=&vn=736

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt...;id=&vn=736

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt...;id=&vn=736

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt...;id=&vn=736

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt...;id=&vn=736

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt...;id=&vn=736

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt...;id=&vn=736

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt...;id=&vn=736

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt...;id=&vn=736 x3

 

og høytalerledning, 1,5mm2 til høytalerne framme, 2,5mm2 til 6x9 høytalerne, og 4mm2 til subben

 

 

 

Dette er anlegget jeg skal ha :) Men lurer på en ting... Hvor stor skal kabelen som skal gå fra batteriet å bak til forsterkeren? I tillegg til den forsterkeren som er der har jeg en her jeg skal ha til framhøytalerne.. Denne har en sikring på 40 A..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min mening, uten at jeg har regnet på det er at du kan gå for 35mm2 når du først legger kabel bakover Da slippper du å trekke ny dersom du senere vil ha et batteri bak.

 

Det skal sies at en krets ikke er sterkere enn svakeste leddet. Vil derfor anbefale å bytte kablene under panseret også. (Dynamo -> Batteri, Dynamo -> Jord, Batteri -> Jord)

 

Er dette jeg har gjort uten at jeg er ekspert på emnet, skyt meg viss kabelen blir for tynn ^^

Skrevet

Maks strømtrekk på forsterkerene er 78A og 40A. En hovedsikring på 100A blir derfor for lite. Jeg ville gått for 35mm2 kabel og 200A sikring. Da har du litt å gå dersom du vil oppgradere senere.

 

Det er også viktig at hver gang du splitter kabelen må det settes på ny sikring som er dimensjonert etter lasten.

Skrevet

Det er snakk om maks strømtrekk ja, de trekker nok ikke så mange amper kontinuerlig. Jeg har selv to forsterker med til sammen 160A intern sikring, og de klarer ikke å sprenge en 80 amper sikring på hovedstrømkabelen.

Skrevet

Er sant det du sier, men det blir jo egentlig dimensjonert helt feil. Hovedsikringen vil jo ryke før sikringene på forsterkeren ^^

Skrevet (endret)

78A + 40A = 118A.

 

Angående kabel str:

 

Strøm kabel kalkulator: (du må akseptere forholdene, bla bla)

http://beta.circuitwizard.bluesea.com/

 

gauge/awg til mm2 tabell:

http://www.pinsandsockets.nl/awg%20info/awg%20info.html

 

kalkulatoren, aksepter, og deretter:

 

Skriver du inn,

12V,

118 amps,

15feet (del på 3 = m, altså ca 5m),

5% drop syns jeg er akseptabel, dvs du har 11,4V i ene enden av kabelen og 12V i andre enden. Siden du kommer til å ha en dynamo som gir ca 13,5V så vil det si at det er ca 13V på andre enden.

Variable , siden det er bilstereo så vil strømmen variere i takt med musikken.

Wire Insulation Temperature Rating: valgte jeg ikke noe på.

Og den skal jo ikke være i engine room (ikke mesteparten)

 

Trykk calculate og vips så skal du ha 4AWG, og det blir et maks trekk med kabelen på 136A, dvs en 140A sikring.

 

4AWG tilsvarer 25mm2, ergo du trenger en 25mm2 kabel og en 140A hovedsikring HVIS kabel lengden = 5m ELLER _mindre_.

 

Mål selvsagt selv lengden i din bil og husk å være raus med 1 elelr 2 meter ekstra, går fort litt kabel lengde når du skal legge den fint på plass, og bedre å ha litt for mye enn litt for lite.

 

En hoved sikringen er kun ment for å beskytte strømkabelen, og hindre en brann som følge av kortslutning mellom kabelen og karosseriet.

 

edit: Sant som de andre sier ta gjerne tykkere kabel, slik at du kan oppgradere senere evt. Jeg har selv lagt opp 0AWG kabel hos meg selv altså 55mm2.

Endret av Dammed
Skrevet

Sånn bare for å advare deg litt... Den sony spilleren har skikkelig ræva lyd, og er ikke et lurt valg, biltema spillere spiller bedre en den, så jeg håper ikke du alt har handlet ;)

 

Du vil også trenge en forsterker til suben din, den JBL forsterkeren er ikke spes godt egnet, så var jeg deg, så ville jeg droppet den, droppet 6x9 baki, kjøpt en monoforsterker til suben, og brukt litt tid og penger på å montere frontsettet skikkelig, du vil da få et mye bedre lydbilde i bilen, og blir garantert fornøyd

Skrevet

helt enig med cossie. Kjøpe deg en 2 kanals forsterker til frontsettet, mono forsterker til sub. Glem høyttalere bak og kjøp deg pioneer eller alpine spiller.

Skrevet
helt enig med cossie. Kjøpe deg en 2 kanals forsterker til frontsettet, mono forsterker til sub. Glem høyttalere bak og kjøp deg pioneer eller alpine spiller.

 

 

Har jo en 2x80 W RMS til frontsettet.

Skrevet

det skulle funke greit til front settet. Men kjøp mono blokk til subben og jeg ville heller kjøpt Alpine SWR1242D subben.

 

eks på Monoblokk: dynaBel BF4501

Skrevet

jo en ganske viktig grunn for de fleste av oss: økonomi. Det koster ganske mye for 50 kvadrat kabel i Norge. Jeg kjøpte det i utlandet og da ble det ganske rimelig.

Skrevet

ikke værst det, har selv Kicker kabler i bilen. Nå skal jeg ikke si noe negativt om den kabelen, men kabler som er billige _pleier_ å være harde og vanskelig å bøye rundt hvor du vil at den skal gå, og når man kjøper 53mm2 så er det spesielt viktig at kabelen er litt myk.

 

Men hvis den kabelen er myk og bøyer seg lett og har mange tråder så sier jeg løp og kjøp, jeg betalte like mye for kicker kabel per meter uten moms og frakt.

 

Greit å kunne gjøre dette med en kabel:

05pwb01ft.jpg

Skrevet

Det ekke så sykt mye vits med en ultrafleksibel kabel sånn egentlig. Joda, greit å ha av og til, men om man ikke har ti tommeltotter går det som regel greit. Den hadde 5200 kordelere eller noe i den duren såvidt jeg husker.. Hadde ingen problemer med den.

Mykere enn biltema sin 21mm2 kabel iallefall.

Jeg skal ikke knyte en dobbel windsor med min kabel og bruke den som slips uansett, hehe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...