Gå til innhold

Norsk Xperia X1 i løpet av uka


Anbefalte innlegg

Jada:

 

Takk til RMNZR for bilde.

Det var ikke lett å se så mye på det bildet, annet enn at tastaturet er klin likt det man får på den engelske utgaven. Så lenge det bare er klistrelappene som er annerledes skjønner jeg ikke hvorfor Sony Ericsson brukte så lang tid på å få ut den norske utgaven.

 

 

I industriproduksjon så er det ikke snakk om å sette en av apekattene til å male andre tegn på tastene. Retooling av maskiner koster mye penger og tar tid. Dessuten har vel ikke SE jobbet bare med å få norske tegn, det er vel mange andre land som også skal ha nasjonaliserte tastatur. Å oversette alt av software til Norsk har nok også tatt tid. Firmwaren med norsk språk var klar for bare to uker siden så jeg tror ikke SE har vært lat.

Det med klistrelappene var satt litt på spissen, men når blant annet HTC klarer det, så burde jo SE gjøre det også. Når det kommer til oversetting av software som har Windows Mobile eksistert i norsk språkdrakt lenge, det de har trengt å gjøre er bare å lage drivere (noe jeg mistenker det er HTC som har gjort) slik at knappene blir mappet riktig, og skjermen fungerer som den skal. Det virker som om SE hadde det veldig travelt med å få telefonen ut på markedet, det ser man også på hvordan panelene var lite optimalisert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger ikke drivere. Keymapping til hardware-tastatur er en feature innebygd i Windows mobile og krever ingenting annet en endring av ei rentekst-fil som ligger i Windows-folderen (sym.[locale].txt).

 

Er nok endel tekst som skal oversettes til ting som er spesifikt for Xperia, som panels-programvaren, styring av illumination (diodene rundt på telefonen) med videre. Tatt i betraktning hvor lite folk som bor i Norge så tror jeg vi skal være glade vi får en norsk X1 i det hele og det store. En norsk versjon vil føre til økt salg og det tjener jo SE på så jeg ser ikke noen grunn til at de skulle være treige med vilje.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hmm... svenskene har egne taster? Den tok jeg ikke helt, for tastaturet på norsk og svensk er dønn likt.... med unntak av at æ ø og å skrives litt ulikt?

 

Halla Henrik! ;)

 

Sikker på det med særnorske tegn? Blir det _ALDRI_ tilgjengelig i Norge? De lager jo telefonen med svenske tegn:

 

1398188778.jpg

 

Her er bildet av det svenske tastaturet. Å er der også

Lenke til kommentar

Ok, jaja er jo klar over det. Men ble litt forundet over akkurat formuleringen "Men nå har jo svenskene egne taster da".... jeg oppfattet det dithen at svenskenes tastatur var TOTALT forskjellig fra det norske :p (og tja... det er det jo egentlig ikke... æ ø og å skrives bare litt annerledes i det svenske alfabetet og ikke noe mer... )

 

Forøvrig har jeg den engelske versjonen og er ganske fornøyd, byttet fra SE P1i og har ikke angret.

Endret av Asbjørn T.
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...