Gå til innhold

Pirater tas i tollen


Anbefalte innlegg

@Dj_eLmO:

 

Takk for å bringe inn de faktiske forhold i saken. Jeg regnet med at det var omtrent slik som dette. Vet at dette i alle fall var tilfelle for en del klesmerker.

 

Ellers så forteller dette særdeles mye om det faktanivå og den journalistiske kvalitet som tek.no nettverket etterhvert holder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så når jeg kommer kjørende over grensa for å besøke min svenske venninde så skal tollerene manuelt gå gjennom hver eneste cd jeg har i cd mappen min for å finne ut om det er piratkopiert eller mine personlige backups? Og hva med cdene som jeg har med meg gjennom jobben? Skal de ta fra meg de også? I cd mappen min ligger det ca 400 - 500 cder.

Lenke til kommentar
Så når jeg kommer kjørende over grensa for å besøke min svenske venninde så skal tollerene manuelt gå gjennom hver eneste cd jeg har i cd mappen min for å finne ut om det er piratkopiert eller mine personlige backups? Og hva med cdene som jeg har med meg gjennom jobben? Skal de ta fra meg de også? I cd mappen min ligger det ca 400 - 500 cder.

Har du i det hele tatt fulgt med på diskusjonen?

 

Les litt lenger opp, så ser du hva tollerne er ute etter...

Lenke til kommentar

Hahaha, så latterlig dårlig tiltak. Lurer egentlig på hva de røyker. Hvem er det som bestemmer dette? Gjelder det bare Norge kanskje?

 

Edit:

Men herregud, forstår dere ikke hva dette handler om? Store butikker som Elkjøp og lignende kan kjøpe opp store kvanta av vellagde piratkopier og selge dem med latterlig mye større profitt. Her snakker vi godt om beløp på mangfoldige millioner årlig.

Da burde artikkelen blitt vinklet annerledes.

Endret av xantir
Lenke til kommentar
Hahaha, så latterlig dårlig tiltak. Lurer egentlig på hva de røyker. Hvem er det som bestemmer dette? Gjelder det bare Norge kanskje?

 

Edit:

Men herregud, forstår dere ikke hva dette handler om? Store butikker som Elkjøp og lignende kan kjøpe opp store kvanta av vellagde piratkopier og selge dem med latterlig mye større profitt. Her snakker vi godt om beløp på mangfoldige millioner årlig.

Da burde artikkelen blitt vinklet annerledes.

Les hele tråden, dette er helt vanlig, og skader ingen som ikke tjener penger på piratkopiering.

Lenke til kommentar
Litt tåpelig at man må lese i forumet får å få meg seg hva saken dreier seg om :dontgetit: I bunn og grunn så er vel ikke dette noe særlig nytt tiltak, nærmere kun en ren innstramming i rutinene.

 

Ikke det en gang. Det er bare at Microsoft har fått en Namsrettkjennelse (midlertidig forføyning) etter tolloven § 15 som pålegger Tollvesenet å avdekke og holde tilbake varer som er i strid med immaterialrettigheter. Tolloven § 39 gir ellers Tollvesenet rett til å gjøre det uten kjennelse, men da må rettighetshaveren innen 5 dager skaffe en namsrettskjennelse knyttet til varene.

 

Det finnes ca 60 slike kjennelser pr dato, blant annet for store merkevarer som Tommy Hilfiger, Adidas, Nike, Nokia, etc.

 

Ellers ble Namsrettkjennelsen det er snakk om gitt den 19.12.

 

For meg blir oppslagene i diverse media om denne saken, inklusive hw.no som helt ukritisk bruker en annen kilde, den fullstendige parodi på journalistikk og manglende kildesjekking. Ja etter min mening kan ikke ordet journalistikk brukes engang, dette er kun spredning av grov feilinformasjon.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fikk inntrykk at HW vinklet nyheten inn i noe mer enn det den egentlig var for å "skape" en mer intressang overskrift og artikell, dermed lurte jeg på om det ikke var noe mer intressant å skrive om (hovedsalkig med tanke på utførelsen av artikellen). Kanskje en smule meningsløst å skrive det på den måten ... eller i det heletatt, men i det minste så hadde mitt innlegg en kritikk til artikellen.

 

Det at pirater kan taes i tollen er ikke noe nytt, det eneste som ser ut til å være en nyhet her er at MS har sammarbeidet sammen med tollvesenet til å forbedre rutinene og se hva som er ekte og uekte vare.

 

Men når du er inne på det, litt artig at du trar frem en gammel kommentar på en gammel tråd kun for å fortelle en som har lagt ut en tidligere post at den er meningsløs, for det er jo så mye mer meningsfylt :)

 

EDIT: ... Beklager, glemte nesten å svare på spørsmålet ditt. Nettopp flyttet, jeg og kjæresten ser etter hund, bedriften bygger nytt bygg og er mye overtidsarbeid relatert til flytting, har nettopp begynt å trene på Elexia ... det er iallefall et par ting som tar opp en del tid for øyeblikket, så er da noe som skjer iallefall.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...