Gå til innhold

Intel Core i7 920 vs Core 2 Duo E8600


Anbefalte innlegg

Slenger meg på de som sier at Geforce GTX260 eller Radeon HD4870 er det beste valget. I den oppløsningen du kommer til å spille i, er bedre kort overkill og penger ut av vinduet. Og er enig med Mhz over her om at du bør lese noen tester før du bestemmer deg for hvilket kort. Det avhenger jo en del av hvilke spill det er du spiller mest også.

 

Du kan godt velge billigere RAM. Dominator er laget for folk som skal overklokke mye, og selv med moderat overklokking vil du klare deg fint med noen dårligere minnebrikker, feks disse.

 

Gjentar poenget mitt med E8600 vs. E8500 og E8400 - E8600 er overpriset i forhold til de to andre prosessorene. Du betaler nesten 700kr for 173MHz på E8600 kontra E8500 hos komplett.

 

Strømforsyningen er også rimelig overdimensjonert i forhold til resten av systemet, og du klarer deg i massevis med Corsair TX650W. Dog vet jeg ikke hvilke planer du har for systemet i fremtiden.

 

Greit tips er å velge en DVD-brenner med SATA-grensesnitt, feks denne. Da slipper du de brede flatkablene.

 

Hadde nok gått for et annet hovedkort også. P5Q fungerer nok fint, men jeg synes layout'en er merkelig - særlig mtp. 24pin-kontakten. Asus P5Q Pro koster bare en hundrelapp mer, og har bedre layout og støtte for Crossfire. Kortet får jenvt over gode anmeldelser også.

 

Tusen takk for flotte tilbakemeldinger Hugo.

 

Spillene jeg skal spille blir vell starcraft 2 og diablo 3 ei gang i fremtiden.

 

Derfor vil jeg egentlig ha noe jeg kan bygge videre på.

 

Derfor strømforsyningen siden jeg vurderte SLI senere eller lignende.

 

Støtter ikke pro hovedkortet dette? Ser det støtter crossfire i

hvertfall, ser ikke noe SLI?:S hmm

 

Vet ikke om jeg er helt på villspor her:p hehe

Endret av snakzz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tusen takk for flotte tilbakemeldinger Hugo.

 

Spillene jeg skal spille blir vell starcraft 2 og diablo 3 ei gang i fremtiden.

 

Derfor vil jeg egentlig ha noe jeg kan bygge videre på.

 

Derfor strømforsyningen siden jeg vurderte SLI senere eller lignende.

 

Støtter ikke pro hovedkortet dette? Ser det støtter crossfire i

hvertfall, ser ikke noe SLI?:S hmm

 

Vet ikke om jeg er helt på villspor her:p hehe

 

 

Støtter kortet CF vil det ikke støtte SLI og visa versa. 4870 er sikkert fint valg hvis du skal kjøre cf i fremtiden. Neste kort du kjøper vil jo være betraktelig rimeligere siden det er en stund til sc2 og diablo3 kommer ut.

Lenke til kommentar

Nei for det er jo umulig å spille med nærmere 50fps som 260'en gir i 1680x1050 :!:

 

Edit: Ser at oppløsningen er 1600x1200, blir omtrent det samme, 1680x1050 er litt lettere (færre pixels)

 

Når man også tar med at de fleste LCD'er ikke klarer å vise mer enn 60fps.....

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Som nevnt av flere andre her, så må du ha nForce-basert hovedkort dersom du skal ha mulighet for SLI på et system med Intel-socket LGA775 (dvs. Core2Duo og Core2Quad) - men desverre er nForce beryktet for å være varmt, ustabilt og ha dårlig kompabilitet med andre komponenter.

 

Med Core i7 (Intel-socket LGA 1366) kan du derimot både får SLI og CF-støtte siden en stor del av hovedkortene basert på Intel X58 støtter begge deler.

 

Jeg tror dog du vil komme lengst for pengene ved å velge et P45-kort med CF-støtte (feks. Gigabyte GA-EP45-DS3) og kjøpe 1GB-versjonen av Radeon HD4870. Grunnen til det siste er at når man kjører CF og SLI, så speiles minnet i de to grafikkortene - dvs at 2 kort med 1GB minne bare gir systemet 1GB totalt å arbeide med. 512MB-utgaven gir dermed kun 256MB pr GPU, noe som blir litt lite (noe jeg desverre brant meg på. Det fungerer, men kunne vært bedre). Ved å velge 1GB-versjonen av HD4870 får du dermed gode muligheter for å kjøre CF i fremtiden med enten ett HD4870 kort mer, eller evt. et HD4870X2-kort.

 

Mhz: "Overkill" refererer ikke til at noe ikke er bedre, men til at det er unødvendig. Jeg synes i hvertfall det er tåpelig å betale nesten 5000kr for et grafikkort når noe til ca halve prisen fungerer glimrende.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Joda greit det, men Snakzz må ikke misforstå. Måten dere forklarer det til han vil man jo tro at det ikke er ytelsesøkning. "Bortkastet penger"?. For noen er ikke 2x pris for 2x ytelse bortkastet penger.

 

60fps gir fortsatt bedre flyt enn 40 eller 30fps. Husk at det er average også, så hvis en 260 har 30fps average, betyr det at lowest kan være helt nede i 15, mens en 295 på average.. la oss si 50 vil kanskje ha lowest på 25. Dette spiller også stor rolle.

Endret av Mhz
Lenke til kommentar
Hvis det å ha penger tilgjengelig plager deg så mye, så bør du gå for den dyreste cpu- og gpuløsningen. Om man ikke merker forskjellen i praksis, så er det allikevel sikkert "kjekt" å ha eller fint med noe å skryte av til andre datanerder.

 

Hvis det var rettet mot meg: Sier ikke at jeg har masse penger, sittet selv i et par måneder å venta på at prisene skal synke fordi det er svinedyrt atm. Les benchmarks før du oppfører deg lavmål.

Lenke til kommentar
Les benchmarks før du oppfører deg lavmål.

 

Hmmm...

 

Jeg og flere prøver å råde trådstarter i henhold til hans spørsmål - ikke alltid kjøp det dyreste som er å oppdrive - du får sikkert bruk for det engang er det beste rådet.

 

Sant det, men ville bare at trådstarter skulle få litt mer innsikt til FPS økning og ikke misforstå at det ikke er ytelsesøkning, når det faktisk er en betydelig en mtp at han sa "penger er ikke stort problem" e.l.

 

Opp til han tho.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...