Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mindreårige på fest hos 18+


Paulex

Anbefalte innlegg

Egentlig lurt på dette ganske lenge. Hvordan er reglene hvis f.eks jeg da var 22 år gammel, og hadde fest. Noen ganger er det ganske mange folk her og hvis kanskje noen på mellom 16-18 år sniker seg inn og drikker her, hvilke problemer kan jeg få i forhold til det?

 

Jeg hadde en mamma på døra som mente sønnen hennes hadde vært her og røyket hasj og blitt sjenket av MEG, men det var jo langt ifra sannheten. Og hun truet med å gå til politiet med det, selv om det aldri har vært hasj innblandet i dette huset.

 

Og på morgenen dagen etter kom det en mamma inn fordi sønnen hennes hadde glemt mobilen her når han bare var her i 1 time før han skulle på jobb, han var da 17 år gammel. Hun braste inn døra uten forvarsel og kjeftet og sto i. Skjønner faen ikke hva hun gjorde her, og det kan da umulig være lov og bare renne inn huset til folk hvis noen har mistet en forbanna mobil.

 

Hvis folk sitter og drikker INNE idette huset når dem ikke er fyld 18 år, og jeg ikke har KJØPT drikke til dem. Kan jeg da bli straffet?

Og hvis det sitter folk her under 18 år og IKKE drikker, men HAR drukket.. kan jeg bli straffet for det?

 

Hvis noen lurte så klarte det og snike seg inn en 16 åring her som visstnok ble bustet av moren sin, ikke så lett og holde styr hvis man har en 30-40 stykker her og det sniker seg en tilfeldig person inn som er under 18 og har en ganske hissigpropp av en mor. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Egentlig lurt på dette ganske lenge. Hvordan er reglene hvis f.eks jeg da var 22 år gammel, og hadde fest. Noen ganger er det ganske mange folk her og hvis kanskje noen på mellom 16-18 år sniker seg inn og drikker her, hvilke problemer kan jeg få i forhold til det?

Det er vell så enkelt så; ditt hus, ditt ansvar.

Servering av alkohol til mindreårig er ulovlig, uansett.

 

Og på morgenen dagen etter kom det en mamma inn fordi sønnen hennes hadde glemt mobilen her når han bare var her i 1 time før han skulle på jobb, han var da 17 år gammel. Hun braste inn døra uten forvarsel og kjeftet og sto i. Skjønner faen ikke hva hun gjorde her, og det kan da umulig være lov og bare renne inn huset til folk hvis noen har mistet en forbanna mobil.

Nei, det er ikke lov. Det vil jeg si går under kategorien innbrudd..

Eller mulig ulovlig inntrenging er et mer korrekt ord å bruke her.

 

 

Hvis folk sitter og drikker INNE idette huset når dem ikke er fyld 18 år, og jeg ikke har KJØPT drikke til dem. Kan jeg da bli straffet?

Og hvis det sitter folk her under 18 år og IKKE drikker, men HAR drukket.. kan jeg bli straffet for det?

Ja! og Ja!

Dog om du skulle bli tatt, vil det høyst sansylig bare få et brev der det står noe a'la; "saken avsluttet grunnet bevisets stilling."

Dessuten tror jeg heller ikke foreldrene til denne 16åringen ønsker noe sak av dette. Når du er under 18, er foreldrene ansvarlig for deg. La en 16åring rake rundt om kveldene å drikke alkohol er omsorgssvikt. Og ved en sak vil nok barnevernet bli innblandet.

Lenke til kommentar
Det er vell så enkelt så; ditt hus, ditt ansvar.

Servering av alkohol til mindreårig er ulovlig, uansett.

 

Er det snakk om servering av alkohol til mindreårige? Og er det straffbart å servere alkohol til mindreårige vederlagsfritt og i rent private sammenhenger?

 

Nei, det er ikke lov. Det vil jeg si går under kategorien innbrudd..

Eller mulig ulovlig inntrenging er et mer korrekt ord å bruke her.

 

Jf. strl. § 147?

 

Ja! og Ja!

Dog om du skulle bli tatt, vil det høyst sansylig bare få et brev der det står noe a'la; "saken avsluttet grunnet bevisets stilling."

Dessuten tror jeg heller ikke foreldrene til denne 16åringen ønsker noe sak av dette. Når du er under 18, er foreldrene ansvarlig for deg. La en 16åring rake rundt om kveldene å drikke alkohol er omsorgssvikt. Og ved en sak vil nok barnevernet bli innblandet.

 

Så det er straffbart rett og slett å sitte og se på at mindreårige drikker sin egen alkohol? Og det er til og med straffbart å slippe inn mindreårige hvis de har drukket?

 

Du uttaler deg skråsikkert om hva som er lov og forbudt, men du tar visst alt sammen ut fra løse luften. Du finner på underveis.

Lenke til kommentar

Akkuratt det siste punktet ditt der var jeg goså ganske i tvil på ja.

La oss si at jeg slipper inn en 17 åring som har drukket, men at jeg da "ikke klarer og se at han er i beruset tilstand" kan det da på NOEN måte slå tilbake på meg?

Det tror jeg IKKE vil skje.

 

Hvis de sitter og drikker sin egenkjøpte / egenskaffet alkohol i mitt hus, er det da også min feil?

 

Og det burde vel hjelpe at jeg er i beruset tilstand også på noen måte.

Lenke til kommentar
Ja! og Ja!

Dog om du skulle bli tatt, vil det høyst sansylig bare få et brev der det står noe a'la; "saken avsluttet grunnet bevisets stilling."

Dessuten tror jeg heller ikke foreldrene til denne 16åringen ønsker noe sak av dette. Når du er under 18, er foreldrene ansvarlig for deg. La en 16åring rake rundt om kveldene å drikke alkohol er omsorgssvikt. Og ved en sak vil nok barnevernet bli innblandet.

Kan ikke skjønne hvordan dette kan være ulovlig? Å slippe inn en berused 17-åring er jo ikke ulovlig. Om barnet til noen sniker seg inn hos deg uten at du merker det og tar en pils inne hos han. Hvilken lov sier noe på det? For det er vel nettopp dette trådstarter spør om, om jeg ikke leser helt feil.

 

Kan kanskje se det om det går på at han må ha ansvar for hva som skjer i huset sitt. Blir virkelig han straffet om jeg buser inn og fyrer en rev på dassen hans?

Lenke til kommentar
Hvis folk sitter og drikker INNE idette huset når dem ikke er fyld 18 år, og jeg ikke har KJØPT drikke til dem. Kan jeg da bli straffet?

Og hvis det sitter folk her under 18 år og IKKE drikker, men HAR drukket.. kan jeg bli straffet for det?

Ja! og Ja!

Dog om du skulle bli tatt, vil det høyst sansylig bare få et brev der det står noe a'la; "saken avsluttet grunnet bevisets stilling."

Hvorfor i all verden svarer du på noe du åpenbart ikke vet?

Lenke til kommentar

Ja, er vel det som er problemet. Jeg skjønner liksom ikke helt hvordan jeg kan bli straffet for det. Dem kan jo ikke forvente meg at jeg har dørvakter og full pakke når det er en privat fest.

Hvis jeg er oppe på dass og driter og det plutselig sitter 3 17 åringer i stua mi, HVILKET ansvar skal jeg kunne ha for dem? Kan jo eventuelt da bare melde dem inn for innbrudd og si at jeg ikke har gitt dem tillatelse.

 

Er ganske mange faktorer som spiller inn vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...