Gå til innhold

Store planer for Silverlight


Anbefalte innlegg

Men Silverlight skal ha 1 ting: Den gjør noe for at Adobe skal få ræva i gir. Ellers er den dritt.

Vel.. nevn noen punkter hvor du personlig mener at Silverlight er "dritt". For min del ser jeg bare fordeler ved Silverlight.

-Proprietær teknologi

-Lock-in

-Kun støttet ordentlig på windows

-Ingenting å tilby utover det virvaret vi allerede har på nettet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men Silverlight skal ha 1 ting: Den gjør noe for at Adobe skal få ræva i gir. Ellers er den dritt.

Vel.. nevn noen punkter hvor du personlig mener at Silverlight er "dritt". For min del ser jeg bare fordeler ved Silverlight.

Forsøk å se video på f.eks TV2 Sumo, med Internet Explorer, deres egen nettleser, i Windows Vista x64.

Lenke til kommentar
Å pokker jeg gleder meg til den dagen Microsoft sitter med mindre en 50% markeds andel. Spill vil være kompitable på flere OS, de fleste programmer har versioner for alle OS, flere åpne standarer. Jeg gleder meg til den dagen hvor standerene er programmer og ikke OS. Og jeg gleder meg mest til dere ikke kan sitter på den pokkers stenen deres med arrogansen og peke.

De eneste som er en reel konkurrent for forbrukere, som er en enorm kundegruppe, er Mac og Os X fordi det fungerer uten for mye mas.

 

Vi får nok aldri en dag hvor alt fungerer på alt, så lenge dette er styrt av markedene så vil pengene styre. Verden er ikke en idealistisk boble....

 

Fram til nå har den største online satsingen webtv for feks. OL vært Sliverlight basert. Flash puster nok MS i ryggen, vi trenger begge ellers blir Adobe stående på stedet hvil. Utfordringen for MS er at de skal prøve å lansere med en gang hva Adobe har brukt MANGE år på å utvikle og dermed hatt mye mer tid til å prøve og feile.

 

Jeg bruker det Os som tilbyr verktøyene jeg trenger for jobb/studier og litt morro, idag tilbys de av Windows og OS x. Noe mer følelse har jeg ikke for valg av os...eller teknologier generelt.

Lenke til kommentar
Men Silverlight skal ha 1 ting: Den gjør noe for at Adobe skal få ræva i gir. Ellers er den dritt.

Vel.. nevn noen punkter hvor du personlig mener at Silverlight er "dritt". For min del ser jeg bare fordeler ved Silverlight.

-Proprietær teknologi

-Lock-in

-Kun støttet ordentlig på windows

-Ingenting å tilby utover det virvaret vi allerede har på nettet

 

Er du overrasket over at det er proprietært og at det fra Microsoft sin side kun er laget støtte for Windows? Det er jo en del av forretningsideen til MS. Og når vi først driver å snakker om proprietær programvare.. klarer du å gjette hva Flash er? Huh.. Proprietær programvare. Huff så fæle MS er som slipper et proprietært alternativ til Adobe sin proprietære programvare.

 

Og Flash er ikke mye bedre når det gjelder støtte for x64 eller linux. Så det er kanskje ikke så lurt å rope veldig høyt hvis dette er de beste argumentene for å ikke bruke Silverlight.

 

Ja jeg skal være enig i at det er et virvar av forskjellige måter å gjøre ting på der ute. Og det er mulig at Silverlight bare blir enda en av alle disse teknologiene vi bare må lære oss å bruke for å kunne utvikle for nett. Men Silverlight har visse fordeler for min del. Når du skriver kode til Flash må du bruke ActionScript. Altså separat verktøy(Flex) og helt annet språk. Hvis du allerede sitter hele dagen og utvikler i Visual Studio så er det mye lettere å lage kode for Silverlight. Når tror du resultatet blir best, hvis jeg skriver kode i .Net(Visual Studio) eller hvis jeg har 2 timer på å lære meg ActionScript/Flex for å skrive kode?

 

ActionScript er heller spinkelt sammenlignet med .Net, både hva angår programmeringsspråk og utviklingsverktøy. Har du prøvd å integrere Flash med server-side kode? Ikke. Det er muligens fordi det er klønete og utrolig lite effektivt. Med Silverlight kan du enkelt skrive kode for klienten som integrerer med server-side kode. Det er først da du kan begynne å bruke slike applikasjoner til annet enn spill og video. Kan du utvikle det i C# eller VB så kan du bruke det i Silverlight, så da er det veldig få grenser for hva du kan lage i Silverlight.

 

For all del, MS har et stykke igjen før Silverlight er perfekt. Men utgangspunktet er mye bedre enn Flash. Og jeg syns heller ikke det gjør noe at Adobe får litt konkurranse, det er jo det som driver utviklingen.

Lenke til kommentar
Er du overrasket over at det er proprietært og at det fra Microsoft sin side kun er laget støtte for Windows? Det er jo en del av forretningsideen til MS. Og når vi først driver å snakker om proprietær programvare.. klarer du å gjette hva Flash er? Huh.. Proprietær programvare. Huff så fæle MS er som slipper et proprietært alternativ til Adobe sin proprietære programvare.
Hm, så nå har du gått fra å bare se fordeler med Silverlight til standpunktet Adobe og flash er like jævlig?

 

Jeg vil anbefale deg å lese de siste tjue postene fra Bolson, og se om du er i stand til å se forskjellen på Adobe+Flash og MS+SL. Et lite hint til deg: MS dominerer desktopmarkedet. Så kan du komme tilbake å si at flash er like problematisk.

Og Flash er ikke mye bedre når det gjelder støtte for x64 eller linux.
Jo, flash har mye bedre støtte i GNU/Linux, men det er altså et sekundært punkt. Alle er enige i at flash er uheldig også, det er bare at silverlight er mye verre siden den kontrolleres av MS, og dermed er et lock-in redskap.
Hvis du allerede sitter hele dagen og utvikler i Visual Studio så er det mye lettere å lage kode for Silverlight.
Da er det kanskje på tide å bruke dagen annerledes.
ActionScript er heller spinkelt sammenlignet med .Net, både hva angår programmeringsspråk og utviklingsverktøy. Har du prøvd å integrere Flash med server-side kode? Ikke. Det er muligens fordi det er klønete og utrolig lite effektivt. Med Silverlight kan du enkelt skrive kode for klienten som integrerer med server-side kode. Det er først da du kan begynne å bruke slike applikasjoner til annet enn spill og video. Kan du utvikle det i C# eller VB så kan du bruke det i Silverlight, så da er det veldig få grenser for hva du kan lage i Silverlight.
Jeg anbefaler litt mindre tid med MS sitt salgmateriell, klipp og lim derfra er lite underholdende lesing. Hvorfor nevnte du ikke J# forresten? Minner også om at dersom du er ansatt hos MS, så skal du oppgi det i tråden. Hvis du utvikler flash, bruker du gjerne adobe sine verktøy. Det finnes flere alternativer alt ettersom behov. Dessverre har de proprietære aktørene gjort det som burde vært standarder til en slagmark, men html5 har tatt et skritt i riktig retning. Java er tilgjengelig, og du kan naturligvis også gjøre mye med bare php og ruby on rails. Nei vi trenger ikke .Net dritten på nettet, og dess kjappere den blir begravd, dess kjappere kan andre løsninger få blomstre. Kanskje da også MS velger å implementere html5 i IE i dette århundret. Endret av Del
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...