Gå til innhold

Kjøpe aksjer nå?


Bjarnemann

Anbefalte innlegg

Har i det siste lest i avisene om mange økonomer som mener at det vil være smart å investere i aksjer nå, for nå er det så billig. Jeg er ganske idiot når det gjelder finans og det meste som har med økonomi å gjøre, så for meg høres jo dette fint ut. Jeg tenker som så at omtrent alt av selskaper og fond har i det siste falt drastisk i verdi på børsen, og en gang så må jo dette gå opp igjen. Leker derfor litt med tanken på å kjøpe noen aksjer i et selskap, eller evt kjøpe meg inn i et fond. Jeg er kun 17 år så jeg har mulighet til å spare lenge.

 

Hva tenker ekspertene? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg er selv en liten fan av aksjer. Jeg har sammen med pappaen min drevet med aksjer siden jeg var 14, og har fått ganske fin avkastning på det frem til finanskrisa :p. Men jeg kan absolutt anbefale å kjøpe nå. Jeg har selv investert for en del penger. Det som er viktig er å investere i noe trygt. Prøv å se om du kan investere i fond gjennom banken din. Der har man som regel en sikkerhet, pluss at det er eksperter som kjøper og selger for deg.

Lenke til kommentar

Med mindre andelen din tilsvarer en styreplass har du ingen andre rettigheter enn retten til å selge aksjene du eier. Du får heller ikke få "lønn" for å ha aksjer i en bedrift.

Du kan jo selvsagt tjene på aksjene dine ved å selge de.

Ved å spare penger i fond "taper" du ingenting. Gjennom en bank, blir det som å ha en konto du kan tjene penger på. Det er en fordel i forhold til en høyrentekonto, samtidig så er jo risikoen at du kan ende opp med å ikke å ha tjent noe i det hele tatt. Personlig har jeg fått en veldig bra avkastning, men da "solgte" jeg meg ut en liten tid før finanskrisen. Jeg vil imidlertidig anbefale deg å gå inn i fond nå, bare for å få en smakebit på hva denne fantastiske verden av aksjer innebærer. Når du blir myndig og kan disponere dine egne penger fritt, vil jeg anbefale deg å se om det finnes firmaer du kan investere i.

Du kan sikkert lese mer om fond på banken din sin hjemmeside.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...