Gå til innhold

Vondt i ryggen av benkpress

Andrehz

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Flere ganger har jeg prøvd å ta benkpress, men når jeg begynner å løfte litt tyngre får jeg vondt i siden av ryggen, som om jeg bøyer ryggen innover, og det føles som om jeg strekker noe. Jeg klarer nesten ikke la vær å gjøre dette, hvis jeg ikke bøyer ryggen innover blir det mye tyngre å løfte. Noen som har no peiling? :ermm:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

i løfte beina er i mine øyne ett dårlig råd, vi er anatomisk bygd slik at vi har en bue i korsryggen, for å opprettholde denne buen når vi benker så har man somregel hæler, skuldre og rumpe i benken - nothing more og nothing less..

Skrevet
i løfte beina er i mine øyne ett dårlig råd, vi er anatomisk bygd slik at vi har en bue i korsryggen, for å opprettholde denne buen når vi benker så har man somregel hæler, skuldre og rumpe i benken - nothing more og nothing less..

Etter hva jeg kan se, så gjør det det samme med korsryggen å ha hele i plata? Eller misforstår jeg noe vesentlig her? :-)

Skrevet

som jeg ser det så får man en unaturlig rett rett rygg når man presser hele ryggen nedi, isteden for å opprettholde buen..

vansklig å forklare legger ved ett bilde så jeg gjør meg mer forstått..

columna-vertebral.jpg

Skrevet

Om du har strekt noe så vil jeg anbefale deg og ta noen dager pause fra benkpress om det gjør vondt.

Du trener vel også ryggmusklene ellers? Ikke bare tar benk..

Skrevet

Får du vondt i noen andre øvelser eller har generellt vondt i ryggen. Fråråder deg å løfte med beina på magen. Ha dem på bakken. De fungerer som stabilisatorer. Dette er spesiellt viktig når du begynner å løfte tungt (over 100 kg).

Skrevet

Løfter du rumpa fra benken når du løfter benkpress? ;) Hvis du gjør det så har jeg et råd: "Keep your butt on the bench", du bør ha en liten svai\oppspenn når du ligger på benken for å få bedre drive fra bena, men pass på å ikke overdrive, endel av oss tåler ikke så stor svai før vi får ubehag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...