Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Landcruiser, familiebil? syv seter


ny-bil

Anbefalte innlegg

Har akkurat fått vite at det blir nok en ny medlem i familien. Har tre barn fra før på 10 år, 8 år, 8 måneder og til sommeren venter vi nummer fire. Dette innebærer selvfølgelig at vi trenger større bil. Ser fra tidligere innlegg at akutelle biler som nevnes er Renault Espace, Chrysler Grand Voyager, Ford Galaxy, Volkswagen Sharan, Fiat Multipla, osv. Ingen nevner Toyota Landcruiser eller Volkswagen multivan! Har busjett pluss minus 400 000, og ser at det er mulig å få kjøpe disse brukt for rundt denne prisen. Egenskaper som er viktige for meg er driftsikkerhet, kollisjonssikkerhet og plass. Vi blir 6 stk med behov for to barneseter, de to eldste barna sitter fint i vanlig sete. Vi tenker å kjøpe dobbel barnevogn og lurer på om noen har erfaringer med disse to bilene, for.eks om det er mulig å få plass til dobbel barnevogn i landcruiser hvis man fjerner ett av det bakerste setene? Tenker også på Landcruiser da vi er mye på tur ute i skog og mark. Flott hvis noen har synspunkter på dette!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis dere ikke planlegger ytterligere barn kan det fungere ypperlig med en Landcruiser! Det er en robust og pålitelig bil så vidt jeg har erfart, da en venn av meg kjører en slik type som ble linket til ovenfor. I forhold til bagasjeplass ser jeg hvordan dette kan bli et problem, men så vidt jeg vet trenger man ikke ha begge de bakre setene oppe, og dermed vil man få plass til en barnevogn i det åpne rommet det nedslåtte setet etterlater seg.

Selvom vi snakker om en fir-sylindret motor her må jeg presisere at det ikke er noe galt med det så kalte "draget". Jeg ble faktisk imponert første gang jeg satt på.

Da denne bilen har luftfjæring, og kan senkes og heves etter ønske, mener jeg at det er en god bil å kjøre i skog og mark. Personlig har jeg aldri opplevd eller hørt om noen som har hatt problemer med fremkommeligheten.

Må bare legge til at budsjettet deres kan sprekke noe hvis du er på jakt etter en 03+ Landcruiser. Vi snakker vel omtrent om 450.000 kroner om jeg ikke tar helt feil. Lykke til!

Lenke til kommentar

Som et billigere alternativ til Landcruiser, hva med Suzuki Grand Vitara XL-7? En til.Denne har også relativt bra framkommelighet. Jeg veit om en som kjører mye i skog og mark, og han hadde en Rexton, men var dog lite fornøyd med framkommeligheten. Etter bytte til XL-7 ble han mer tilfreds. :)

 

Ellers så har man jo Pajero også, men den blir vel hakket mindre og dyrere enn XL-7 vil jeg tro.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Ja XL7 med 2,0 diesel er utrolig treg, skikkelig ketchup effekt i den motoren. V6 bensinmotoren er en mye bedre motor og passer bedre til bilen spesielt med mye last.

Dieselen er forresten en Citröen motor som jeg tror du finner i C8.

Endret av NoEvo
Lenke til kommentar

at pajero blir mindre enn xl-7 nei? det er heller omvendt.

 

du får en pen 2004 mod pajero 7-seter med 160-170hk diesel og det du måtte trenge av utstyr til 450 000.

seteløsningen er også mye smartere enn på f.eks. land cruiser, setene felles enkelt og greit ned i gulvet, og synes ikke.

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...amp;WT.svl=Link

 

glimrende familiebil, både med tanke på komfort, kollisjonssikkerhet og plass.

vi har for øvrig en 1998mod pajero 2,8gls 7 seter, og har fungert ypperlig som familie- og konebil.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar

Fremkommeligheten med Pajero er ikke noe særlig. I dag kjørte vi en 07 Pajero i 30 cm snø, og den kjørte seg fast opptil flere ganger. Men det er absolutt en fin bil, til en fair pris. Det er kanskje ikke så praktisk at den bakerste seteraden ikke kan deles, da man kanskje ikke vil få plass til en barnevogn o.l.

Lenke til kommentar

Problemet er at familier med mer en 3 barn vil finne det vanskelig å skaffe seg en 4hjulstrekker ala Landcruiser eller Pajero med 7 seter som har plass igjen til barnevogn og andre ting bak bakerste seterad, du får karnsje plass til en ikke så alt for tyk reisekoffert and thats it. Så det du reelt sett står igjen med er Toyota Hiace lang 8 seter og VW multivan 7 seter om du faktisk vil ha lastekapasitet til overs når alle mann er på plass. Jeg går ut ifra at amerikanske vans ikke er aktuellt.

Lenke til kommentar

Har akkurat vært på tur, og da hadde vi leid en KIA grand carnival. Navnet er latterlig, men bilen har svært god plass. Det er faktisk plass til mye bagasje bak den bakerste seteraden. Det er dessuten så god plass på bakerste rekke at jeg helt fint kunne sitte der, og jeg er 195cm. Skyvedører er også utrolig praktisk. Det bare slo meg etter et par dager at dette måtte være en genial familiebil.

 

Det er forøvrig en KIA og ingen 4x4....

Lenke til kommentar
Pappa er drosjesjåfør, han hadde Toyota Landcruiser!

 

Veldig fornøyd! Du føler at du flyr, når du sitter i bilen!

Om vinteren, er det umulig å skli, den har traktor gir, osv.

 

Veldig bra bil!

Landcruiser som drosjebil? Drosjesjåfør langt utpå vidda han da eller? :p

 

Men, det er umulig å skli med en Landcruiser?

Lenke til kommentar
Pappa er drosjesjåfør, han hadde Toyota Landcruiser!

 

Veldig fornøyd! Du føler at du flyr, når du sitter i bilen!

Om vinteren, er det umulig å skli, den har traktor gir, osv.

 

Veldig bra bil!

Landcruiser som drosjebil? Drosjesjåfør langt utpå vidda han da eller? :p

 

Men, det er umulig å skli med en Landcruiser?

 

Hehe ja ;)

 

Altså når jeg sier det er umulig å skli med en landcruiser, så mener jeg driftsikkert;) Og sitter ikke fast i skogen, osv..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...