Gå til innhold

[Løst]HTC touch HD eller iphone 3g.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tenkt til å kjøpe meg en ny telefon, og har kommet frem til at jeg vil ha en av de to nevnte telefoner.

Egenskapene jeg prioriterer er:

-Nettsurfing (både 3g og WIFI)

-Musikk

-Responsiv skjerm, samt lite "lagging"

-En fordel om den er god å skrive med

Lurer kanskje på om HTCen vil bli litt avansert. Har aldri hatt en mobil med windows før, så er dermed helt grønn på dette området. Lurer dermed på om man må være flink med slike mobiler for å få en skikkelig god bruker opplevelse av denne telefonen?

Regner med at det blir mye surfing når jeg kjøper en slik telefon, så da lurer jeg også på om batteritiden virkelig er veldig my bedre på HTCen en iphonen?

Takknemmelig om noen kan hjelpe meg med valget av ny telefon.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er jo opp til deg.

HTCen er ikke akkurat noe komplisert ol. Men det tar litt tid og bli vant med. Og du bruker lenger tid på og gjøre ting på HTCen.

Har ikke testet ut så mye surfing på HTCen. Iphonen var veldig kjapp på internett, og lett og bruke.

Det spørs jo egentlig hva du skal bruke til ellers. For HTCen er jo egnet som jobb telefon, så der er den veldig god.

Men hvis du mest skal ha en kul telefon som er mulig og surfe med osv, ville jeg definitivt ha valgt Iphone, grunnet:

Mye kjappere på menyen.

Veldig mye ekstra kult og få på den.

Bra og stor skjerm. Og litt mer.

Det som da trekker ned på HTC, er:

Etter hvert kan touch funksjonen bli litt svakere, sånn at du må trykke hardere på skjermen. + at du må bruke en sånn penn, grunnet at alt er så smått.

Tregere på menyen, og alt tar litt lenger tid.

Klin umulig og bruke i feks bil.

Er ganske sikker på at mange er uenig i det jeg har skrevet her, men dette er ihvertfall et syn på de telefonene som jeg og mange andre jeg kjenner har.

Endret av mwftw
Skrevet

Hva er poenget med en iPhone med stor skjerm, når oppløsningen er så lav?

Personlig ville jeg ikke tatt i en iPhone med ildtang engang, men det er min høyst subjektive mening :)

Skrevet (endret)
Men hvis du mest skal ha en kul telefon som er mulig og surfe med osv, ville jeg definitivt ha valgt Iphone, grunnet:

Mye kjappere på menyen.

Veldig mye ekstra kult og få på den.

Bra og stor skjerm. Og litt mer.

Det som da trekker ned på HTC, er:

Etter hvert kan touch funksjonen bli litt svakere, sånn at du må trykke hardere på skjermen. + at du må bruke en sånn penn, grunnet at alt er så smått.

Tregere på menyen, og alt tar litt lenger tid.

Klin umulig og bruke i feks bil.

Har du noen kilder på at skjermen blir svakere etterhvert som den brukes, eller er det bare en myte? Det er heller ingen nødvendighet å bruke penn på HD, skjermen er såpass stor at det ikke er noe problem å treffe det man skal.

Touch HD er også kjapp i menyen, men har ikke disse animasjonene som dekker over tregheten. Det er også vanvittig mye man kan få av programmer til Windows Mobile, dog ikke like mye søl som på Iphone, ala simulering av ølglass og sånt. Når det kommer til skjermen er HD sin bedre, både større og har langt høyere oppløsning. Dermed egner den seg også bedre til surfing, i og med at man får hele nettsiden på skjermen uten at man trenger å zoome inn for at det skal bli leselig. Opera som følger med har også fler funksjoner enn Safari. Dessuten kan man installere andre nettlesere som Opera Mini som er veldig kjekk å ha når man er koblet til mobilnettet, dermed går det raskere og er langt billigere enn ved bruk av Safari/Opera Mobile.

Batteritiden er også vesentlig bedre enn på Iphone.

Hva mener du med at HD er klin umulig å bruke i bil, kontra Iphone? Min står fint i en holder på dashbordet, og med A2DP sender jeg musikken trådløst til stereoanlegget. Det fungerer ikke med Iphone, ettersom den mangler skikkelig blåtannfunksjonalitet.

Windows Mobile er et mer omfattende operativsystem enn Iphone OS, og tar dermed lenger tid å sette seg inn i. Men når man først har satt seg inn i det, og oppdaget mulighetene, så har man et kraftig redskap i hånden (eller to? :p). Forvneter du dog å få en Iphone hvis du skaffer deg HD blir du nok skuffet. Man kan dog få Iphone utseende HD også, ved bruk av iFonz.

Det jeg syns trekker ned med Iphone er:

- Mangelfull blåtann

- Proprietær tilkobling

- Låst til Apple/Itunes

- Mangelfulle synkroniseringsmuligheter

- Dårlig batteri man ikke enkelt kan skifte ut

og sett på som en smarttelefon:

- Mangler multitasking

- Klipp/kopier og lim

- Håndtering av meldinger (SMS, e-post osv)

samt at den gjerne må jailbreakes for å få noen savnede funksjoner.

Endret av >Jonas<
Skrevet

Pris messig så er iphone dyrt ja.

Når man skal gå på menyen, altså start ogsånt, så er det veldig lite, og du kan da bomme litt.

Det med at du må trykke litt hardere etter hvert, har ihvertfall skjedd på min, og jeg har hørt om noen andre som også må trykke litt hardere etter hvert.

Som skrevet, så viste jeg at noen kom til og være uenig i det jeg skrev.

Det er det jeg mener, hva ditt og andre sin syn på telefonene er, veit jo ikke jeg.

Skrevet

Jeg vil anbefale deg på det sterkeste å besøke en forhandler som har begge telefonene i butikk når det står mellom to konkrete modeller. Be om å få HTC touch HD påslått, og ikke bare en dummie på veggen, og bruk telefonene ved siden av hverandre. Test dem rett og slett selv.

Det er mye bra som har blitt sagt i denne tråden, og det burde du såklart ha i bakhodet når du velger, men det å faktisk få en følelse av telefonene ved siden av hverandre vil nok hjelpe deg en del når det kommer til bruk. Be også selger om å forklare deg forskjellene, og den praktiske betydningen av dem for deg. Dersom du er usikker på å bruke windows mobile, kan du i samme slengen be selgeren om å gi deg en kjapp introduksjon, og vise deg de funksjonene som er mest aktuell for deg.

Man kan ramse liste opp og liste ned med spesifikasjoner, men følelsen når du har telefonen i hånden betyr, etter min mening ihvertfall, ekstremt mye. (Nei, jeg prøver ikke å legge telefonkjøp til "det åndelige plan":p)

=)

Skrevet (endret)
Når man skal gå på menyen, altså start ogsånt, så er det veldig lite, og du kan da bomme litt.

Det med at du må trykke litt hardere etter hvert, har ihvertfall skjedd på min, og jeg har hørt om noen andre som også må trykke litt hardere etter hvert.

På mange telefoner kan det bli litt smått, men på HD syns jeg ikke det er noe problem å treffe i det hele tatt. Størrelsen flere steder i menyen kan man jo velge også. Det er i så fall på undermenyene det er smått, på hovedmenyene er det jjo store, fine ikoner som er veldig lette å treffe.

Jeg vil anbefale deg på det sterkeste å besøke en forhandler som har begge telefonene i butikk når det står mellom to konkrete modeller. Be om å få HTC touch HD påslått, og ikke bare en dummie på veggen, og bruk telefonene ved siden av hverandre. Test dem rett og slett selv.

Problemet blir dog å finne en butikk som i det hele tatt har Touch HD inne. Iphone kan jo enkelt prøves ut hos de fleste Expert butikker, men å finne noen som selger HD blir det værre med. Jeg har ihvertfall til gode å se noen butikker som har den inne i Hønefoss og på Gjøvik.

Endret av >Jonas<
Skrevet

hei

Jeg har også tenkt å kjøpe meg ny telefon, og vurderte også å kjøpe en htc hd. istedet ble det en iphone. vurderte også samsung omnia en stund.

men har hørt hd'n som er laget av plastmateriale lett lar seg ripe, da hjelper det lite at telefonen har bra oppløsning når skjermen er oppripa.

brukervennligheten er visst veldig bra på iphone i forhold til de andre mobilene, i tillegg så er den laget av robust glassmateriale og blir ikke lett ødelagt, men den er noe tyngre en plastvarianter.

du burde tenke over hvordan du har tenkt å bruke telefonen, om du bare skal ha en til å ringe,sms, wifi og noe underholdning, tror jeg en iphone er grei. de andre telefonene er kanskje litt for avanserte, kronglete og unødvendige til det, ihvertfall samsungen.

for min del er brukervennlighet og holdbarhet veldig viktig. har tidligere hatt telefoner med irriterende operativsystem og funksjoner, pluss ble noen ble "ødelagte" etter bare noen måneders bruk.

Skrevet

Til han over meg, så skal det sies at det følger med en beskyttelsesfilm som legges over skjermen. Jeg har en kollega på jobb som har brukt HD siden første dag, og han har ingen riper. Ville ikke hengt meg så mye opp i det.

Touch HD fordi:

- Du setter pris på en rikere internettopplevelse på telefonen. 800x480 er ikke noe tull, du får utrolig mye av siden på skjermen. Jeg sier ikke iPhoner er Uegnet, jeg sier Touch HD er MER egnet.

- Du bruker stereo blåtann-headset. Det støtter ikke iPhone.

- Du liker å gjøre ting "ditt". Det finnes et hav av gratisprogrammer til Touch HD, som blant annet gir deg tactile feedback, andre mediaavspillere(sånn at du kan spille av f.eks DivX), annen meny, flere spill, andre navigasjonsløsninger (tomtom osv). Du kan bruke en Touch HD til å navigere med, ikke bare se på et kart og lure på hvordan du kommer deg fra A til B.

iPhone fordi:

- Du har sett den live, OG du likte grensesnittet. Det hviler mye på dette, for er det en forbrukervennlig "dummy"-telefon du er ute etter vil du kveles på Touch HD.

- Ja ehm. Jeg sliter faktisk med å komme på noe iPhone kan som ikke Touch HD kan bedre/større el. lignende.

- JO! iPhone fordi du vil ha appstore. Touch HD har per dags dato ikke et "samlepunkt" for programvare, du må oftest jakte ned det du vil ha selv.

Skrevet
hei

Jeg har også tenkt å kjøpe meg ny telefon, og vurderte også å kjøpe en htc hd. istedet ble det en iphone. vurderte også samsung omnia en stund.

men har hørt hd'n som er laget av plastmateriale lett lar seg ripe, da hjelper det lite at telefonen har bra oppløsning når skjermen er oppripa.

brukervennligheten er visst veldig bra på iphone i forhold til de andre mobilene, i tillegg så er den laget av robust glassmateriale og blir ikke lett ødelagt, men den er noe tyngre en plastvarianter.

Min Touch HD kjøpte jeg brukt for en måned siden, da var allerede en måned gammel. Den har ingen form for beskyttelsesfilm påsatt, og jeg bruker kun den posa som følger med. Min har allikevel ingen riper. Tar man vare på tinga man har så varer de uansett lenger, det er ikke værre enn det.

Bruker man en Iphone uten beskyttelse oppdager man fort at baksida ikke holder seg så veldig pen, skjermen får nok også riper etterhvert, men den er helt klart mer ripebestandig enn en plastskjerm. Ulempa med glasskjermen er at den fort kan knuses dersom den går i bakken eller man dunker borti en bordkant. Jeg kjenner til flere med Iphone/Ipod Touch som har fått knust skjermen sin.

Men igjen, spanderer man noen usle kroner på beskyttelsesfilm så er det ikke noe problem å holde telefonene ripefrie.

Jeg sier meg enig med RMNZR, dog så har App Store sine negative sider ved at Apple har en tendens til å forby programvare de ikke liker. Det finnes uansett mange gode sider for både Windows Mobile og Symbian som har listet opp veldig mye av programvaren som er tilgjengelig, dessuten har man jo ikke minst XDA-developers også, hvis man er litt over middels interessert i telefonen sin og dens muligheter. :)

Skrevet

Prøvde å finne en butikk i Bergen som hadde en telefon jeg kunne trykke på, men måtte gi opp, så nå tok jeg sjansen å kjøpte meg en HTC. Håper jeg blir førnlyd med valget.

Takk for hjelpen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...