Gå til innhold

Canon 450D "komplett(?)" pakke


Anbefalte innlegg

Det er derimot helt umulig å bli lykkelig som fotonerd og dingsejunkie med kun ett objektiv.

Skal vel ikke være helt uenig i dette. Enkelte ganger kan det selvsagt være fornuftig å bruke alt utstyret også i stedenfor å henge på forum og snakke om det neste man skal kjøpe. Tenkte å gjøre det for egen del så fort det blir lysere ute (bruker utstyret jeg har, men merker en stor nedgang i november, desember, januar og februar i forhold til resten av året).

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er sikkert sant..men liker å ta bilder av alt mulig rart så greit med forskjellige muligheter...Eller finnes det et "multiobjektiv" til rundt 10.000,- som vil dekke alle disse områdene?

Prøv å venne deg til tanken på at du kommer til å gå glipp av fotomuligheter. Om det tynger deg er det kanskje bare alt utstyret i fotobaggen som veier for mye.

 

Noen av tingene du har glemt inkluderer fotokurs til 2500 (resten av utstyret blir minst 3x så mye verdt når fotografen er oppgradert), blits til 3000 (eller to blitser for uendelige muligheter, og kanskje pocket wizards for trådløs fyring, og et par reflektorer og stativ til blitsen og alt som er gøy…), et skikkelig stativ til 5000 (Velbon 600R er kurant til ca 700, RRS BH-40 kulehode og et godt stativ er å foretrekke), et ekstra batteri (kjipeste måten å gå glipp av motiver på er tomt batteri), flere minnekort, WhiBal hvitbalansekort, Aperture eller Lightroom for bildeorganisering (bildene dine er verdiløse om du ikke kan finne dem når du trenger dem), bilderedigeringsprogram om du vil gjøre mer omfattende bildebehandling selv, minst to bagger så du kan variere og uansett ikke får plass til alt i én bag. Og dersom du etterhvert får et blinkskudd til tross for alt utstyret koster det en tusenlapp med en forstørrelse hos en velrennomert fotolab.

 

Fotohobbyen kan man gjøre så dyr man bare vil, men kamerahus og objektiver er bare en del av kostnaden.

 

Enkelte ganger kan det selvsagt være fornuftig å bruke alt utstyret også i stedenfor å henge på forum og snakke om det neste man skal kjøpe.

*gisp*, en vantro! :)

Lenke til kommentar

Med så stor handleliste håper jeg du har tenk deg og lære og fotografere og ikke bare bruke kameraet i auto.

 

Hvis du med disse investeringene har tenk og starte med fotografering som hobby,så tror jeg du helle får lyst på et semiproft kamera før du har behov for alle disse objektivene.

 

Hvis Canon er favoritten din,ville jeg heller vurdert denne handlelisten.

Canon 40D hus

Canon 18-55 IS

Canon 50mm f/1.8

Og hvis pengene strekker til enten 430EX II eller 580 EX II blits.

 

Det du må ha er et minnekort.

kjekt og ha er stativ og en god bag/ryggsekk.

 

Fordelen med et objektiv med fast brennvidde er at du som fotograf må være mer nøye med komponering av bildene,noe som igjen gjør at du lærer bruken av utstyret fortere.

Lenke til kommentar
Hva er hovedforskjellen på 450D og 40D da? Ser jo ikke så forskjellige ut i spesifikasjonene..?

 

Hovedforskjellen er nok størrelsen og kvaliteten"Magnesium vs plast",40D'en ligger bedre i handa.

40D har flere dedikerte knapper som gjør at du ikke behøver og gå inn i menyene for og justere parameterene.

Raskere prosessor og hurtigere bildeserietagning.

Bedre iso egenskaper opptil 3200 iso.

1/8000 sec.lukker tid.

bedre/lysere søker.

Etc.

 

Med andre ord,450D er et nybegynnerkamera mens 40D er et semiproft amatørkamera,så hvis du har tenk og drive foto som en hobby så vil du nok innom en viss tid bytte kamera til et semiproft alikavell

 

Her kan du sammenlingne de side by side.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Hei

 

Dette burde være ei grei pakke eller:

Canon EOS 450D m/18-55mm IS 10+ 5.499,-

 

Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS 10+ 2.493,-

 

Sigma 10-20mm 4.0-5.6 EX DC HSM Canon Eos 10+ 3.499,-

 

Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro 1:1 N 3.999,-

 

 

Eller er det noe som "mangler", eller bør byttes ut med noe annet?

 

For nærmere 2 år siden kjøpte jeg meg et billig Olympus E-410 for å teste om jeg gadd å ta det med meg rundt, lære meg litt, og se om interessen kom. Det gjorde den, og jeg byttet mitt E-410 med 40d og 17-85 IS (meget fornøyd med dette objektivet).

 

Siden kjøpte jeg meg raskt Sigma 530 ETTL II, en kraftig blitz til en billig penge, ingenting å klage på her, veldig god å bruke, og sitter svært ofte på kameraet (fylle på med litt lys, spretter den av fra vegg osv.)

 

Jeg brukte dettte en stund for å se hva jeg savnet, og ettersom jeg har vært en liten sucker for makrofoto, endte jeg med å kjøpe brukt 105mm Sigma for rundt 3000. Blei veldig fornøyd med kvaliteten og bildene dette klarte å produsere. Blod på tann er farlig og jeg kjøpte svært nylig Sigma 50mm 1.4. Ikke fått brukt dette noe særlig ennå, men poenget mitt er at du ikke kommer til å bruke 4 objektiver med en gang. Isåfall er det innendørs første 4 dagene, deretter blir 18-55 sittende på mesteparten av tiden.

 

Jeg savner ikke vidvinkel, så tviler på at jeg gidder kjøpe meg noe 10-20, 10-24 eller 12-24, da jeg ikke ser vitsen med å legge ut 4000 til vidvinkel i crop-format. Jeg kommer til å holde meg til fullformat objektiver :)

 

Hva som blir neste på lista vet jeg ikke, nå skal jeg i alle fall beholde de 3 objektivene mine i noen måneder før jeg ser meg om. Savner ikke tele noe særlig, og isåfall ville jeg nok kjøpt FX tele (70-200 f4 IS :D), men dette er jo igjen dyrt, og vet ikke om jeg hadde brukt det nok til det. Eventuelt vurderer jeg en liten blitz og kjøpe trådløs utløser på nettet ;)

 

Noen "rykter" utpå at det kommer en oppgradert eller ny modell tilsvarende 450D forresten?

 

Vel, canon er vel generelt kjent for 18mnd mellom hver oppdatering slik jeg forstår det, og da snakker vi muligens noe i juni/juli i år (vet ikke hvilke messe som eventuelt kan brukes til lansering rundt disse tider jeg)

Lenke til kommentar
Hei

 

Dette burde være ei grei pakke eller:

Canon EOS 450D m/18-55mm IS 10+ 5.499,-

 

Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS 10+ 2.493,-

 

Sigma 10-20mm 4.0-5.6 EX DC HSM Canon Eos 10+ 3.499,-

 

Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro 1:1 N 3.999,-

 

 

Eller er det noe som "mangler", eller bør byttes ut med noe annet?

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg synes du har valgt en fin pakke. Jeg har arbeidet som pressefotograf i Akersgata i mange år på 80- og 90-tallet og hadde dengang proffutstyr som Eos1, T90, lyssterke optikk som 300/2,8 70-200/2,8 20-35/2,8 etc. Som "fotopensjonist" har jeg sittet på gjerdet lenge, og var ganske sikker på at det måtte bli nye Eos 5D MkII og optikk i samme klasse. Men, så lånte jeg en gammel Eos 20 av en kompis, og syntes at kvaliteten ble mer enn bra nok. Så jeg har nylig kjøpt følgende:

 

Eos 1000d med det gamle kitobjektivet uten IS (kommer ikke til å bruke det uansett. Kameraet er svært likt 450D såvidt jeg kunne finne ut av. De to ekstra lappene kan du heller bruke på vidvinkelzoomen. Har bestilt batterigrepet som først og fremst skal gjøre det langt mer kurant å fotografere høydebilder pluss at det gjør at kamera ligger bedre i hendene. Litt ekstra tyngde skader heller ikke ved fotografering med lang lukkertid.

 

55-250 mm: Dette objektivet imponerer enormt. ISen funker aldeles rått og du kan håndholde på svært lange lukkertider. Bra kvalitet til latterig lav pris.

 

10-22 mm: Jeg vurderte også Sigma. For et par lapper ekstra gir denne en halvblender bedre åpning og nettsøk antyder at den er noe bedre sammenskrudd enn Sigmas tilsvarende.

 

Blitzen med ledetall 43 EX II (?) som ble lansert samtidig med Eos 1000D. Blitz må man ha. Bruker du vidvinkelen, får du med en kjip skygge dersom du flasher med den innebygde. Dessuten bør man ha mulighet tilå kjøre lyset indirekte.

 

Beskyttelsesfilter (UV) er kjekt å ha. Netonnet har overkommelige priser.

 

Summasummarum: Dette er for meg som tidligere proff en komplett pakke så lenge jeg ikke skal ta bilder av sport eller absolutt må kunne ta bilder under alle tenkelige forhold. Totalen kom på i underkant av 15,000 kr, eller like mye som ett av mine gamle profflinser kostet for 15 år siden!

Lenke til kommentar

Jo...og en ting til: Jeg valgte det billigste kamera fordi det ikke er så veldig mye som skiller de dyre fra de rimelige (med samme brikkestørrelse ihvertfall). Optikken "lever" atskillig lengre. F.eks. var min gamle 70-200/2,8 uforandret på markedet fra ca 1991 til dd. På kamerafronten derimot har det skjedd mye. Når det kommer en ny oppgradert 1000d eller 450d, gir jeg bare bort det gamle kameraet til nevøen min og kjøper den nye volum/konsum-modellen til rundt 3000 kroner. Kjøper man en 5D til åtte ganger denne prisen, er man "stuck" med det kameraet i mange år med mindre man prioriterer foto veldig høyt eller har ubegrenset med penger. Det er dessuten avslappende å jobbe med billige greier som gjør en bra jobb. Da kan du også tillate deg å bruke det røffere da det ikke er verdens undergang om det faller i bakken eller blir stjålet. På reise f.eks. er det da bare å stikke innom nærmeste fotosjappe, velge på laveste hylle, og så er du igang igjen. Mye bedre enn å spolere turen med å grine over 20,000+ kameraet som ble ødelagt/stjålet. Med mindre jåleri konser man kanskje også bedre på det fotografering faktisk dreier seg om: Å ta gode bilder.

Lenke til kommentar
Noen "rykter" utpå at det kommer en oppgradert eller ny modell tilsvarende 450D forresten?

 

Det er noen rykter om et 500D med 15.5 Mp på gang blir nok ikke lansert før nærmere august,men rykter og lanseringsdatoer er ikke alltid riktige.

 

Hvis et eventuelt nytt kamera kommer med 15.5 Mp,og er filosofien den samme som på 50D skal man ikke skru forventingene for høyt opp når det gjelder støyegenskapene på høyere iso'er.

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg synes du har valgt en fin pakke. Jeg har arbeidet som pressefotograf i Akersgata i mange år på 80- og 90-tallet og hadde dengang proffutstyr som Eos1, T90, lyssterke optikk som 300/2,8 70-200/2,8 20-35/2,8 etc. Som "fotopensjonist" har jeg sittet på gjerdet lenge, og var ganske sikker på at det måtte bli nye Eos 5D MkII og optikk i samme klasse. Men, så lånte jeg en gammel Eos 20 av en kompis, og syntes at kvaliteten ble mer enn bra nok. Så jeg har nylig kjøpt følgende:

 

Eos 1000d med det gamle kitobjektivet uten IS (kommer ikke til å bruke det uansett. Kameraet er svært likt 450D såvidt jeg kunne finne ut av. De to ekstra lappene kan du heller bruke på vidvinkelzoomen. Har bestilt batterigrepet som først og fremst skal gjøre det langt mer kurant å fotografere høydebilder pluss at det gjør at kamera ligger bedre i hendene. Litt ekstra tyngde skader heller ikke ved fotografering med lang lukkertid.

 

55-250 mm: Dette objektivet imponerer enormt. ISen funker aldeles rått og du kan håndholde på svært lange lukkertider. Bra kvalitet til latterig lav pris.

 

10-22 mm: Jeg vurderte også Sigma. For et par lapper ekstra gir denne en halvblender bedre åpning og nettsøk antyder at den er noe bedre sammenskrudd enn Sigmas tilsvarende.

 

Blitzen med ledetall 43 EX II (?) som ble lansert samtidig med Eos 1000D. Blitz må man ha. Bruker du vidvinkelen, får du med en kjip skygge dersom du flasher med den innebygde. Dessuten bør man ha mulighet tilå kjøre lyset indirekte.

 

Beskyttelsesfilter (UV) er kjekt å ha. Netonnet har overkommelige priser.

 

Summasummarum: Dette er for meg som tidligere proff en komplett pakke så lenge jeg ikke skal ta bilder av sport eller absolutt må kunne ta bilder under alle tenkelige forhold. Totalen kom på i underkant av 15,000 kr, eller like mye som ett av mine gamle profflinser kostet for 15 år siden!

 

Hei og velkommen til forumet.

Det er et par ting som skurrer for meg her i ditt innlegg,hvis du kunne presisere det litt bedre hadde det vært fint.

På vidvinkel har du skrivet 10-22 sikkert sigma sin du mener,men hvilken til et par lapper mer er det du anbefaler.

Blits med ledtall 43II som ble lansert samtidlig med 1000D,hvilken produktnavn har den.

 

At du som tidligere profesjonell fotograf har valgt 1000D finner jeg litt merkelig,men på en annen side hvis du bare skal bruke det i familiære sammenhenger og ferie kan jeg forstå det.

 

Hvis du har lånt Canon 20D og har vurdert 5D MKIII men du gikk for 1000D,begge de førstnevnte kameraene du har nevnt er et mer solid verktøy med lengere levetid og har flere justeringsmuligheter uten og måtte gå inn i menyer.1000D er slanket med endel bruksmuligheter som en Yrkes/hobbyfotograf vil savne.

Lenke til kommentar
Hvis du har lånt Canon 20D og har vurdert 5D MKIII men du gikk for 1000D,begge de førstnevnte kameraene du har nevnt er et mer solid verktøy med lengere levetid og har flere justeringsmuligheter uten og måtte gå inn i menyer.1000D er slanket med endel bruksmuligheter som en Yrkes/hobbyfotograf vil savne.

 

Største fordelen med dyrere kameraer (5D) vil i alle fall i mitt tilfelle være jakten på lys, altså når man kan fotografere brukbare bilder med 1/8 del eller 1/16 del av lukkertiden pga ISO innstillinger kan det dyrere kamera være verdt alt.

Lenke til kommentar

Synes pakka di virker veldig fornuftig.

 

Mange roper over seg om kamerahusene. xxxD er håpløse, og en må minst opp på xxD og aller helst på xD. Jeg har tatt bilder på hobby vis i 30 år nå. Hvordan en i det hele tatt klarte å holde et kamera for 20 år siden er vel til å undres på. Glatt metall uten grep.

 

Litt seriøst. For en nybegynner så duger 450D utrolig bra. Søkeren er tilnærmet lik den i 30D. Har sistnevnte selv i tillegg til en 350D. Guttungen fikk en 450D til Jul. Fra flere hold blir bildekvaliteten til 450D sett på som minst like god som 40D, og i hvert fall bedre enn 30D. Mellomserien til Canon har kanskje noen betjeningsfordeler. Er mer solid bygget. Men du mangler ingenting i en 450D. Noen synes sogar at størrelse og vekt er en fordel. (Faktisk ganske mange).

For 5 år siden kjøpte jeg meg et kompakt kamera til 12 000. Så en får i hvert fall utrolig mye for pengene nå.

 

Hvis du en dag skal over til fullformat, så skifter du allikevel ut mesteparten av objektivparken. Da er du trolig beveget deg bort fra en "glad amatør" til en som tar dette litt mer alvorlig.

 

55-250 objektivet til Canon får skryt i mange fora.

http://www.fredmiranda.com/reviews/showpro...t=27&page=3

Dette er brukererfaringer. Der finner du sikkert brukererfaringer på det meste av det du lurer på.

 

Selv har jeg oppdaget vidvinkelen det siste året. Har kjøpt en 10-22, og lurer på hvorfor jeg ikke gjorde det for lenge siden.

 

Mange snakker om at du må ha et lyssterkt objektiv. Gjerne en 35mm eller 85 mm. Personlig tror jeg de aller fleste vil finne det naturlig å gå veien via zoom til fast brennvidde. Fast brennvidde tror jeg er for de spesielt interesserte. Nå er det nok i et fora som det her, mange spesielt interesserte. Dermed vil en nok veldig ofte få rådet fast brennvidde.

 

Du mangler blits. Ville tatt med det.

 

Så spørs det hvor mye penger du vil bruke. Et macro objektiv er veldig ofte et fantastisk skarp objektiv for normalt bruk også, og med ganske god lysstyrke. Men det koster en del.

 

Lykke til med valget.

 

Mvh

Richard

Lenke til kommentar

Hei,

 

Hva med

 

450D + Tamron 17-50 f/2.8 + Ekstern bliz + en kompakt softbox?

 

Da er du rusta til det meste. Etterhvert fyller du på med 50-200 og 10-20 og fastoptikk når du oppdager hva mer du ønsker deg.

 

Edit: Om du ikke er gifta med Canon, så er Pentax K20D noe du bør se på. Det er i samme bildekvalitetsklasse - men det er bedre bygget og det kommre med innebygget bildestabilisator. f/2.8 IS-optikk er svinedyr, så innebygget bildestabilisator er en bra ting..

Endret av jpsalvesen
Lenke til kommentar
Hei,

 

Hva med

 

450D + Tamron 17-50 f/2.8 + Ekstern bliz + en kompakt softbox?

 

Da er du rusta til det meste. Etterhvert fyller du på med 50-200 og 10-20 og fastoptikk når du oppdager hva mer du ønsker deg.

 

Edit: Om du ikke er gifta med Canon, så er Pentax K20D noe du bør se på. Det er i samme bildekvalitetsklasse - men det er bedre bygget og det kommre med innebygget bildestabilisator. f/2.8 IS-optikk er svinedyr, så innebygget bildestabilisator er en bra ting..

 

Jeg slenger meg på denne anbefalingen.

Har selv hatt 450D siden i sommer, og kjente kjøpegalskapen hugge tak i meg ganske tidlig. Jeg klarte dog å til en viss grad begrense meg, men ble et dyrere halvår enn jeg hadde forespeilet meg likevel :) Nå sitter jeg på Canon EF 50mm f/1.8, Canon EF-S 55-250 IS i tillegg til kit-objektivet (EF-S 18-55 IS), som jeg mener er en veldig god amatør-pakke. Jeg har dog bestilt Tamron'en som er nevnt i forrige post, fordi jeg trengte en mer lyssterk normalzoom. Hadde jeg kunnet kjøpe igjen, hadde jeg nettop gått for tamron'en fra starten av. Når det er sagt får kit-objektivet veldig mye ufortjent kritikk i mine øyne, det er nemlig utrolig mye for pengene og optikken er ikke noe å kimse av.

 

Av ekstrautstyr står ekstern blits og stativ høyt på lista mi, og selvfølgelig noe veske/sekk av noe slag for å bære rundt på det du måtte opparbeide deg av fotoutstyr. Lykke til med kjøp!

 

Mvh,

Caliber

Lenke til kommentar
kalibrerings øye til datamaskinen ... ? Og det er..?

 

Noe alle må ha. Blir bare tull å snakke blidekvalitet uten.

 

Ett kalibreringsøye er en dings du bruker for å justere skjermen. Du oppnår vesentlig bedre gamma, farger, kontrast, hvitpunkt, osv.

 

For de dødelige av oss, så betyr dette at du får en skjerm som gjengir farger vesentlig riktigere. Det blir lettere å korrigere fargestikk da du korrigerer fargestikk etter en standard og ikke hvordan skjermen din gjengir farger.

 

En annen ting er også når du skal justere gamma eller eksponering for bildene dine. Forskjellige skjermer har vilt forskjellig gamma, slik at bilder på en skjerm er for lyse, mens de på en annen blir for mørke. En skjerm kan fremheve mørke partier, men en annen kan fremheve lyse partier. Mye greiere å følge en standard, for så å justere skjermen etter denne.

 

Alle moderne digitale speilrefleks kameraer har en bildekvalitet som overgår en ukalibrert skjerm. Du vil aldri komme i nærheten av å utnytte potensialet i bildene dine uten en kalibrert skjerm.

 

Frode

Endret av FrodeNilsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...