Gå til innhold

[Løst]Oppgradering av eldre PC - Hva trengs for å møte dagens krav?


Anbefalte innlegg

Hei.

Da har jeg en sak jeg trenger hjelp til.

Jeg er eier av en PC som nå feirer 3 år. Det er litt mye for dagens standarder innen spill.

Er ute etter å få oppgradert, hvis mulig, til ett nivå som gjør meg i stand til å kjøre dagens spill og helst noen av morgendagens også.

 

Cash: ca 5000,- worst case

Formål: Primært spilling

Overklokkes: Nei

 

Dagens oppsett er som følger:

OS: Xp Home norsk sp3

PSU: Mist 500W

CPU: Intel Pentium D 830 - 3.0Ghz Socket 775 PC800, 2MB cache, Boxed, Dual-Core

Ram: TwinMOS 1024MB DDR2 PC4300 240pins, 533Mhz, CL4.

GFX: Club3D Radeon X800XL 256MB PCIe GDDR3/ TV-out/Dual DVI/Vivo

MB: Asus P5WD2 PREMIUM Socket775 I955X,ATX,PCIe 16x,DDR2,SATA,LYD,GbLAN

DVD: Nec ND-3500AG dvd-rv

HDD: Maxtor 200gb

ST(?) 320GB (denne finner jeg ingen bestillinger på så litt usikker)

-begge 7200 rpm regner jeg med

 

Hvilke deler her må byttes ut for å få liv i PCen igjen?

Holder det med grafikkort slik jeg håper? eller må jeg ha ny morfjøl++++?

Trenger kloke ord og forslag.

 

På forhånd takk!

 

EDIT: leif

Endret av Vigge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da bytter du ut CPU, HK, RAM og grafikkort.

Dessverre så holder nok ikke grafikkortet ditt spesielt mål nei - spørs jo litt i hvilke oppløsninger du skal spille i også da selvfølgelig.

Du bør nok over på et nytt brikkesett (P35, P43, P45, X38, X48) med hovedkortet ditt (selv om sokkelen forsåvidt er den samme som dagens), og da hadde ihvertfall jeg skifta RAMen til en hurtigere sak - PC8500 eller lignende. Kjøp en Core2Duo CPU, E8400, E8500, E8600 - alt etter hva lommeboka tåler.

 

E8400 koster vel rundt 1500,-

Et HK (Asus og Gigabyte har en del gode kort) ca. 700 - 1000.

2 GB ram får du for noen hundrelapper, så da kan du jo bruke resten på et grafikkort etter ønske.

 

Jeg gjorde en slik oppgradering selv for noen uker siden, og endte opp med:

HK: Asus P5QL-E

CPU: Intel C2D E8400

GPU: Sapphire HD2900 PRO (dette hadde jeg fra før, så et nyere kort er det du bør gå for). Et 4870-kort eller lignende.

RAM: 4 x 1GB Crucial Ballistix PC8500

 

Oppsettet fungerer meget bra - og jeg spiller dangens spill uten problem på en 22" skjerm med 1680x1050.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

av interessens skyld så spør jeg, hva ville resultatet blitt om jeg nå kun kjøpte en grafikkort?

 

Siden forslaget til Rayline gir mitt nåværende oppsett minimalt med streetkred, så har jeg skjønt det dreier seg om en helt ny pc i mine øyne.

 

Hvis jeg da hever antall Cash til 7500,- kan jeg da få veldig mye mer ytelsesmessig enn det første forslaget ditt Rayline? Og da mener jeg ytelse som jeg som bruker merker.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar

For 7500kr kommer du helt til topps faktisk.

Kjøp en Intel E8400-8600, 4GB 800mhz ram, et P45 hovedkort og et ATi 4850 skjermkort (eller 4870 hvis du føler du har råd)

 

Disse koster 1500+500+800+1200kr. Altså 4000kr. Eksisterende strømforsyning holder faktisk en liten stund til. Har akkurat den samme strømforsyninga, og den dro den pc'n som står i signaturen (holdt akkurat)

Harddisk, Windows og dvdbrenner har du fra før.

 

Så du har faktisk litt penger til overs fra det opprinnelige budsjettet.

 

Og ikke drøm om å bytte kun skjermkort. Kommer ingen vei med 1GB ram og den cpu'en.

Lenke til kommentar

Hei Vigge. Jeg er i samma båt som deg, har omtrent samme oppsett (bl.a. samme CPU).

 

Jeg HAR kjøpt nytt skjermkort, et Radeon HD4870 GDDR5 512mb. Som bør dra det meste.

Problemet er at den ikke gjør det, og det skyldes at CPU og HK henger igjen...

 

Klarer ikke å kjøre på god kvalitet selv i lavere oppløsning. Det lugger og hakker dessverre.

 

Jeg skal oppgradere nå, er i vurdering om jeg skal oppgradere til et C2D oppsett

eller om jeg skal investere i Core i7 da jeg satser på mange år til neste upgrade.

Er ikke så ivrig på å "skru" lengre.. :-)

 

Holdt nesten på å kjøpe en maskin fra Dell til 7000,- med Core i7 (bra tilbud...),

men svak PSU og visstnok mye problemer med viftestøy gjorde at jeg nok må

bygge sjøl for å få det stille nok. Hater støy...

 

Problemet med i7 er selvsagt at jeg må ut med både hk, cpu og ram og en god kjøler.

+ muligens ny PSU...

 

Så du må nok investere noen lapper ja, hvis du skal kjøre nye spill.

 

Koster å være kar :ermm:

Endret av steveak
Lenke til kommentar
Hvis jeg da hever antall Cash til 7500,- kan jeg da få veldig mye mer ytelsesmessig enn det første forslaget ditt Rayline? Og da mener jeg ytelse som jeg som bruker merker.

Nei, jeg opprettholder mitt første råd - det er lite vits i overkill.

 

En E8500 er OK nok, en E8600 gir deg forholdsvis lite i forhold til prisstigningen.

Som sagt tidligere, et HD4870 hadde vært mitt valg - slik som andre sier i denne tråden.

4 GB PC8500 RAM, og et hovedkort som har de funksjoner du måtte ønske deg, men der også er det mulig å få til et overkill. De fleste HK med de brikkesett jeg nevnte tidligere har flust opp av Sata, GB lan, osv. Hvis du skal ha noen andre funksjoner som f.eks. e-Sata, Firewire osv, så må du jo velge et kort som støtter det.

Så i bunn og grunn holder jeg meg til anbefalingen i min tidligere post.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

En mulig fremgangsmåte for deg:

Kjøp nytt skjermkort (https://prisguiden.no/product.php?productId=98085) 4870 for 1600,- er en SVÆRT god pris.

Om du har litt know-how og grei temp i kabinettet, evt gidder å lese litt, så overklokker du CPU.

 

På den måten finner du ut hvor mye det hjalp med nytt skjemkort, og du kan fortsatt oppgradere videre om du føler det er nødvendig.

 

Jeg hadde selv:

1gb twinmos minne

Amd Athlon 64 3000+(1,8ghz)

Nvidia Geforce 6600gt

DFI hovedkort

 

Så oppgraderte jeg for 3-4 mnd siden til ATI 4850HD, 1gb mer minne og overklokket cpu fra 1,8 til 2,7.

Ytelsen i 3Dmark05 ble mer enn fordobblet.

Lenke til kommentar

Jeg syns ikke det var så ille jeg, med 4000kr for ny pc. Den må uansett byttes i nærmeste fremtid. Ikke sikkert i7 ligger like behagelig i pris i fremtiden som C2D gjør idag.

Må bare kommentere en liten ting her. Man får ingenting igjen for å kjøpe 8500-ram hvis man ikke har planer om å overklokke systemet. Selv med moderat overklokking (FSB opp til 400mhz) har man ikke behov for raskere ram enn 6400. Er en liten teoretisk forskjell man kan se i benchmark-programmer, men i praksis merkes ingen forskjell.

Lenke til kommentar

Da har jeg begynt å snoke rundt etter deler til ny pc..

Ett spørsmål helt på tampen, er det noe å tjene på å holde seg mest mulig til en produsent når man kjøper hardware? Altså Asus HK med Asus GFX eller er det bare svada?

 

Og hvilket brikke sett for intel er å anbefale?

 

Takker for alle svar!

 

EDIT:fråga

Endret av Vigge
Lenke til kommentar
Ett spørsmål helt på tampen, er det noe å tjene på å holde seg mest mulig til en produsent når man kjøper hardware? Altså Asus HK med Asus GFX eller er det bare svada?

Utgjør ingen ting.

 

Og hvilket brikke sett for intel er å anbefale?

Jeg anbefaler P35, P43 eller P45. Disse brikkesettene holder fint koken sett opp mot X38 og X48.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...