Gå til innhold

Mine første bilder.


Ekinorak

Anbefalte innlegg

Da jeg skulle kjøpe et kompaktkamera,ble jeg veldig fristet til å gå for speilrefleks og kjøpte et Canon EOS 450D. Tok et par bilder, og prøvde meg litt fram på manuelle instillinger , jeg prøvde å ta litt landskapsbilder med standardlinsen, men uansett hva jeg stiller blender,iso og lukketid, så blir det liksom litt "ufokusert" selv med autofokus/manuell fokus.

 

f/25 1/20sec ISO-100

post-62564-1233160731_thumb.jpg

Jeg har egentlig ingen peiling på hvilke instilinger jeg burde ha for å ta slike bilder, blåser jeg det opp i 1920x1080 ser jeg tydelig at greiner o.l i bildet smelter sammen pga "uklarhet"

 

f/7.1 1/80sec ISO-100

post-62564-1233160757_thumb.jpg

Bilde utover fjellsiden i fyllingsdalen.

 

f/14 30sec ISO-1600

post-62564-1233160770_thumb.jpg

bare et lite eksperiment på å prøve å ta et bildet i mørket, tatt 5 timer etter solen gikk ned, lyset som kommer i bakgrunnen er fra Bergen.

 

 

 

Jeg har prøvd å lese litt guider og slikt, men hadde vert artig om noen forklare hva jeg kunne gjort for å forbedre bildene mine! Takker for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På det første bildet har du brukt f/25, og det er ganske.. smått. :)

 

Når du blender ned for mye (man pleier å si f/11, men det varierer med format og kamera) møter du på noe som kalles difraksjon. Difrasjon er når blenderåpningen blir for liten, og på en magisk måte betyr det at du taper skarphet.

 

For landskapsbildet du viste oss her ville jeg blendet ned til f/8 eller f/11. Fokus setter du gjerne midt i bildet. :)

 

Grunnen til at du bruker en liten blender når du tar et landskapsbilde er for å få mer dybdeskarphet. f/8 eller f/11 holder lenge. :)

 

Ellers vil jeg påpeke at det første bildet ditt har veldig fint lys.

 

Forøvrig kan det være at objektivet ditt feilfokusere. :)

Lenke til kommentar
På det første bildet har du brukt f/25, og det er ganske.. smått. :)

 

Når du blender ned for mye (man pleier å si f/11, men det varierer med format og kamera) møter du på noe som kalles difraksjon. Difrasjon er når blenderåpningen blir for liten, og på en magisk måte betyr det at du taper skarphet.

 

For landskapsbildet du viste oss her ville jeg blendet ned til f/8 eller f/11. Fokus setter du gjerne midt i bildet. :)

 

Grunnen til at du bruker en liten blender når du tar et landskapsbilde er for å få mer dybdeskarphet. f/8 eller f/11 holder lenge. :)

 

Ellers vil jeg påpeke at det første bildet ditt har veldig fint lys.

 

Forøvrig kan det være at objektivet ditt feilfokusere. :)

Her har du fått gode svar,du er nok et offer for difraksjon(og hvem har ikke vært det,på jakt etter ekstrem dybdeskarphet) ;) .Du kan jo prøve deg fram for å finne det beste alternativet,ett blendertrinn opp;ett trinn kortere lukkertid osv.Det finnes en tråd om forholdet blender/lukker som burde poppet opp hver gang det stod ,Nybegynner eller Nytt kamera :p Fortsett å ta bilder,også om natta ,et spennende tema,som kan gi mange overaskende resultater,siden lysmåleren i kameraet ser andre ting enn øyet.

Obs, glemte å gratulere med nytt kamera ,lykke til!

Lenke til kommentar

Takk sitter veldig pris på svarene! No gleder jeg meg til bergen kan gi meg litt finere vær! Difraksjon var et nytt ord for meg, men jeg skjønte hva dere mener, neste gang jeg tar landskapsbilder skal jeg ta veldig mangen flere eksemplarer og luke ut de best og, finne ut hvilken instilling som funker best for meg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...