Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Saab 9-5: Hvordan er dieselmotorene?


volvo944

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Saab har jo hatt endel trøbbel med sine bensinmotorer (for svak vevhusventilasjon).

 

Er det noen som har erfaringer med Saabs dieselmotorer??

 

 

Tror dette er alternativene:

1.9 TiD - 120 hk R4 Diesel (Fiat Group)

1.9 TiD - 150 hk R4 Diesel (Fiat Group)

2.2 TiD - 120 hk R4 Diesel (GM - Opel)

 

 

Hvordan er disse ang. holdbarhet/Driftssikkerhet og kjørefølelse? Og hva med forbruket?

Kan disse kombineres med automat?

 

 

Noen store fallgruber eller anbefalinger her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

veit det var en del problemer med egr ventiler på de motorne, men regner med at det har blitt fiksa nå. Har også vært borti et par tilfeller med 150hk motorn og virvelspjeld i innsuget. Kan bli dyrt og fikse vis garantien har gått ut.

 

Men som oftest fungerer motorne problemfritt, og er passe spreke og

Endret av *martin*
Lenke til kommentar

Veit at det har blitt bytta litt dieselpumper på 2.2 vertfall. Kan vel også ha en tedens til og sote ned (men det har jeg sett på andre dieselmotorer da, bør ikke daukjøres for mye).

 

Selv så trur jeg faktisk at jeg ville valgt 2.2 diesel enn 1.9 pga 2.2 har fordelerpumpe innsprøytning mens 1.9 har common rail. Synes det er mer feil på elektronikk og innsprøytning på de nye common rail motorene. Har litt erfaring med begge motorne etter 2 år på opel verksted (bruker samme motorer som saab).

 

Forbruket er vel temmelig likt mellom motorene, men common rail motorne vil vel ha litt mindre forbruk på grunn av bedre innsprøytningteknikk.

 

Har ikke noe spesielle erfaringer med saab sine turbomotorer bortsett fra at de er veldig fine og kjøre.

Lenke til kommentar
Takk for info om diesel motorer.

 

Hvordan er 9-5'en ellers da? Med tanke på feil og driftssikkerhet?

 

Står mellom en Avensis Diesel og en Saab 9-5 og trenger litt info.

 

 

Hvis valget står mellom Avensis diesel og Saab 9-5 hadde jeg ikke vært et sekund i tvil. Saab for alle penga!

9-5 er en knakande god bil på avært mange områder. Meget høy sikkerhet, modellen har kommet best ut i Folksams oversikt over sikkerhet ved virkelig ulykker i en årrekke. Fortsatt en av de absolutt sikreste familiebilene man kan få. Meget god vinterbil. Stabil og god på veien, bra fremkommelighet. Bra varmeapparat, godt lys. Ting som teller litt her i nord..

Meget god plass både foran og bak, spesielt i stasjonsvogn. Bagasjen er noe mindre enn i f.eks V70, men fortsatt romelig og lettlastet. Etter min mening klassens beste seter. Utmerket komfort. Veldig god rustbeskyttelse, i klasse med Audi og Volvo. Lite støy og høy komfort.

 

Interiøret kan virke noe gammelmodig, men er oversiktlig og med bra funksjonalitet. Førerorientert cockpit slik det skal være.

 

Jeg hadde imidlertid mye heller investert i en SAAB med bensinmotor. Er det noe SAAB kan er det bensinmotorer og turbo! Nydelige motorer med fint skyv. Noe helt annet å kjøre enn raklende dieselmotorer. Det er mer enn trilstrekkelig moment i bensinmotorene - drar godt helt fra bunn. 2-liters turboen på 150 hester er overraskende sprek med tanke på at det er snakk om en bil på bortimot 1600 kg.

 

Går du for en 2004 modell eller nyere slipper du å bekymre deg over veivhus-problematikken. Dette er et ikke-tema fra og med 2004. Kort sagt en meget undervurdert bil, bør definitivt prøves!

Lenke til kommentar

Hei!

 

Takk for mange gode svar!

 

Grunnen til at jeg vurderer diesel er for å få litt fornuft inn i bildet :)

 

 

Det klart mest FORNUFTIGE kjøpet vil jo være en Avensis diesel, både med tanke på driftssikkerhet, forbruk og annenhåndsverdi.

 

Likevel, som "autofil" klarer man ikke kun å tenke fornuft alltid, og da tenkte jeg at diesel kunne være mitt alibi hvis jeg kjøper Saab :)

 

 

Så trenger så mye info som mulig på Saab'en når det gjelder driftssikkerhet og feil, delepriser osv, spesielt på dieselmotoren.

 

Er det forresten mye elektronikkfeil på disse bilene? Det blir som oftest dyrt.

 

Mitt egentlige valg ville vært en Volvo V70, men de er belemret med så mye feil og dyre rep. at jeg rett og slett ikke tør! Håper derfor at Saaben er bedre :) Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?

 

 

På min nåværende bil, en Volvo 940, har jeg skrudd endel enkle ting selv: Bremser, eksos, olje skift osv. Hvordan er det å gjøre slikt på Saaben?

 

Og hvordan er verkstedprisene hvis det skjer noe større? På min 940 har et clutch-bytte kostet 2400,- og reg-reim kostet 1200,-. Riktignok på verksted i Sverige, da jeg bor i nærheten.. Men billig vedlikehold på den bilen :)

 

 

Har også hatt BMW 5-serie inne i vurderingen, men syns den er litt gammelmodig.

 

 

 

Forresten, bilene jeg vurderer å kjøpe ligger i prisklassen 140-180.000.

 

 

 

Takk for alle gode svar!

 

 

 

Et lite tips vis du kjøper deg saab forresten, saab deler mangen av de samme delene som opel, men opel sine reservedeler er ofte billigere enn saab sine ;)

 

 

Takk for et utrolig godt tips!!

Er jo i utgangspunktet ikke like begeistret for at de deler så mye deler med Opel, men noen ganger kan det jo være kjekt ;)

Lenke til kommentar
Men vær kjapp, for snart er Saab historie. Saab et stort tapssluk for GM og ingen ser ut til å ville kjøpe merket.

 

 

Tja.. Er dette negativt hvis man skal kjøpe brukt Saab? Bilen har uansett ingen garanti, og brukte biler blir billigere hvis Saab legges ned. Regner med det fortsatt vil være endel deler å få tak i, og folk som kan skru. Merkeverksted bruker jeg nok ikke uansett.

Lenke til kommentar
På min nåværende bil, en Volvo 940, har jeg skrudd endel enkle ting selv: Bremser, eksos, olje skift osv. Hvordan er det å gjøre slikt på Saaben?

 

Er ikke så ille biler og skru på vis du har vært litt borti bil før, er ikke noen spesielle sære løsninger på mesteparten.

 

 

Og hvordan er verkstedprisene hvis det skjer noe større? På min 940 har et clutch-bytte kostet 2400,- og reg-reim kostet 1200,-. Riktignok på verksted i Sverige, da jeg bor i nærheten.. Men billig vedlikehold på den bilen smile.gif

 

Et clutch bytte er nok lite sannsynlig at du vil komme ut for på så nye biler, men vis det skjer så må man nok regne og måtte punge ut med en del tusenlapper.

Reg-reim skift blir nok også en del dyrere da det er mye trangere og mer komplisert på nyere dieselmotorer enn det er på en 940.

 

Takk for et utrolig godt tips!!

Er jo i utgangspunktet ikke like begeistret for at de deler så mye deler med Opel, men noen ganger kan det jo være kjekt wink.gif

 

At det deler mye med opel ville jeg nok ikke sett spesielt negativt på da nyere opel er veldig bra kvalitetsmessig, kom jo ut som beste tyske merke i tyske autobild's kvalitetsundersøkelse

Lenke til kommentar
9-5 er en knakande god bil på avært mange områder. Meget høy sikkerhet, modellen har kommet best ut i Folksams oversikt over sikkerhet ved virkelig ulykker i en årrekke. Fortsatt en av de absolutt sikreste familiebilene man kan få.

 

Selv om jeg også ville valgt 9-5 foran Avensis - av rent følelsesmessige grunner - så er ikke sikkerhetsargumentet særlig aktuelt lenger. Da de faktisk er like gode:

 

http://folksam.se/testergodarad/bilen/valj...arbilen/1.25621

Endret av Magnum p.i.
Lenke til kommentar

Vi har en 9-5 2.2 diesel i familien som har gått 150 000km de to siste årene nå. Eneste problemet har vært at turboen går i dvale under hard belastning. Ellers bare slitedeler som er byttet. Går som et lokomotiv på veien og bruker ca 0,65 på blanda kjøring. Får den ned mot 0.55 på snill landeveiskjøring.

 

9-5 generelt er bra på driftsikkerhet og rust. Ifølge Bilprovningen er det først og fremst bremser og posisjonslys som trekkes frem som negativt på kontroller.

Endret av bjaraas
Lenke til kommentar
Vi har en 9-5 2.2 diesel i familien som har gått 150 000km de to siste årene nå. Eneste problemet har vært at turboen går i dvale under hard belastning. Ellers bare slitedeler som er byttet. Går som et lokomotiv på veien og bruker ca 0,65 på blanda kjøring. Får den ned mot 0.55 på snill landeveiskjøring.

 

9-5 generelt er bra på driftsikkerhet og rust. Ifølge Bilprovningen er det først og fremst bremser og posisjonslys som trekkes frem som negativt på kontroller.

 

Godt å høre!

 

Men hva mener du med at turboen går i dvale?

Lenke til kommentar
Godt å høre!

 

Men hva mener du med at turboen går i dvale?

 

 

Det var no sprekker i turboslangene som gjorde at bilen aktiverte nødprogrammet på turboen for å spare den. Det skjedde bare ved hard belastning og problemet ble fikset ved å bytte slangene. Så dette er ikke nødvendigvis en veldig typisk saab-feil. Bare nevnte at det var et problem de hadde hatt med bilen.

 

Feil med skjermene på kjørecomputer og klimaanlegg er også veldig vanlig. Veldig irriterende, men det skal være utbedret fra 2004.

Lenke til kommentar
Godt å høre!

 

Men hva mener du med at turboen går i dvale?

 

 

Det var no sprekker i turboslangene som gjorde at bilen aktiverte nødprogrammet på turboen for å spare den. Det skjedde bare ved hard belastning og problemet ble fikset ved å bytte slangene. Så dette er ikke nødvendigvis en veldig typisk saab-feil. Bare nevnte at det var et problem de hadde hatt med bilen.

 

Feil med skjermene på kjørecomputer og klimaanlegg er også veldig vanlig. Veldig irriterende, men det skal være utbedret fra 2004.

 

Takk for svar.

 

Det siste er en kjent feil har jeg hørt. Men display kan man få tak i fra USA og er man litt fingernem klarer man å bytte dette selv, så satser på det :)

Lenke til kommentar

Kjørecomputeren må giftes inn hos saab (med Tech2), men tror ikke de tar noe særlig for det. Det å ta ut den gamle er ikke noe problem. Det finnes guider som viser deg hvordan du fikser dette selv også. Jeg prøvde sistnevnte på min 9-3, og det funket fint i et halvt års tid. Deretter ble det dårlig igjen.

 

Lykke til med bilkjøp når den tid kommer. Det er virkelig rett tidspunkt å handle bil om dagen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...