Gå til innhold

Forumboka: Jury vs. Først til mølla?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg stemmer for Juryordning. Får da en viss kvalitetssikring av bildene og man kan prioritere de folka som har bidratt til akamforumet.

De som sitter i juryen bør da få "fullmakt" til å ta disse valgene uten å bli korsfestet etterpå.

 

De som har ørten bilder i bildekritikken vil kanskje ha litt tid å bestemme hvilke bilder de vil ha med, og mens de tar vurderingen så har det gått så lang tid at 140 randoms har meldt seg på allerede (satt på spissen).

Lenke til kommentar
Jeg syns også man skal gå for en jury løsning, MEN skal man da stemme på begge (alle tre?) bildene, eller hvert enkelt bilde?

...

 

Martin

Det er tydeligvis og en problemstilling :)

Det hadde jeg ikke tenkt på, men for meg er det mest naturlig å vurdere bildene i seg selv, gjerne anonymt, og da faller det naturlig å vurdere hvert enkelt for seg.

 

Jeg har ikke sittet i jury selv. Men en måte og organisere det på er at hvert enkelt jurymedlem ser igjennom alle bildene for seg selv og stemmer :thumbup: eller :thumbdown:

Hvis juryen består av tre medlemmer f.eks, så går alle bildene med 2 :thumbup: , går videre til neste runde. Sånn driver man på, til man har det antall bilder som er akuelt.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Men vil ikke det da kunne føre til at noen bare får et bilde publisert, mens andre kan få 4-5 bilder?

 

Kanskje alle som ønsker å være med må legge i f.eks. 5 bilder hver, og jurien stemmer frem de to som er best?

 

Ikke enkelt dette her...

Hvis ting blir sånn som jeg har tenkt. Så er svaret NEI.

 

Umulig siden det ikke blir lov til å sende mer enn to bilder. Vi vil at folk virkelig skal legge seg i selen for å plukke sine beste bilder. Det må de kunne velge selv. Hvis ikke, da bør de vireklig lære seg det. Etter mitt syn.

 

For å komme med et forslitt sitat. "Forskjellen på en god fotograf og en dårlig fotograf, er at den gode ikke viser sine dårlige bilder".

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Nå skjønner jeg, det vil si at enten kommer man i boka med begge sine bilder, eller så blir man ikke med i det hele tatt?

 

Ser at dette blir en bedre( og mye mindre omfattende) løsning.

Slik jeg ser det kan man jo godt komme med i boka med bare ett bilde hvis utvelgelsen skjer slik fototim skisserer. Selv er jeg positiv til en jury, da har man en viss kvalitetssikring i forhold til "første mann til mølla"-prinsippet, uavhengig av utvelgelseprosedyre.
Lenke til kommentar

Jury!

 

Allmenheten er uvitende om hva som ikke blir tatt med basert på slike avgjørelser i en jury, og jeg håper folk har stolthet nok til å la være å klynke og sutre etterpå slik Pentax folk på DP Review gjør når de ikke får bildene sine inn på Pentax sitt galleri. Det gjør meg flau på deres vegne.

 

Jeg foreslår at variasjon i deltagere får (litt) tyngre vekting enn ekstra bilder fra allered aksepterte deltagere. Hvis man først gjør som Tim foreslår å velge bilder anonymt i en jury, og så tar en prioriteringsrunde basert på ønsket om mangfold i deltagere også, så blir nok resultatet bra.

 

Førstemann til mølla prinsippet har ingenting med kvalitet å gjøre. Det har som nevnt ikke nødvendigvis alt for strikte kriterier for deltagelse heller. Tenker da på enkelte forslag som går mot f.eks. tidligere postede bilder. Jeg tror forøvrig folk gjerne vil se (mye) nye og spennende motiver ...

Lenke til kommentar
Nå skjønner jeg, det vil si at enten kommer man i boka med begge sine bilder, eller så blir man ikke med i det hele tatt?
Nei, eventuelt med bare ett bilde (tenker jeg). Det blir absolutt en mulighet, hvis bildene anonymiseres ved juryering. På den måten står vi alle likt.

 

Uansett så synes jeg at en eventuell jury må kunne organisere seg selv, selv bestemme hvilke prinsipper de skal plukke ut fra, og hvordan de selv gjør det. Vi kan gi juryen føringer, men i bunn og grunn bør den nok være suveren.

 

Om vi nå velger å bruke jury i stedet for først til mølla.

Lenke til kommentar
Nei, eventuelt med bare ett bilde (tenker jeg). Det blir absolutt en mulighet, hvis bildene anonymiseres ved juryering. På den måten står vi alle likt.

 

Uansett så synes jeg at en eventuell jury må kunne organisere seg selv, selv bestemme hvilke prinsipper de skal plukke ut fra, og hvordan de selv gjør det. Vi kan gi juryen føringer, men i bunn og grunn bør den nok være suveren.

 

Om vi nå velger å bruke jury i stedet for først til mølla.

 

ok, ikke for å være vanskelig dette her, men trodde det ble bestemt i den andre tråden at det ble en side med to bilder til hver bruker som kommer med.

Lenke til kommentar

Jeg stemmer for jury.

 

Syns også at det blir feil med to bilder eller ingen. Ikke alle er like aktive, men det gir nok en boost for selvtilliten og bli publisert i en bok. Dette igjen øker motivasjonen for videre deltagelse i Bk, utfordringer og konkurranser.

 

Jeg har ikke deltatt mye med bilder på forumet, men vet at ett bilde i en bok hadde vært balsam for selvfølelsen.

 

Uansett så bør juryens avgjørelse være suveren, så får man heller legge seg i selen og håpe på deltakelse i Akam-boka 2010 om man kom til kort. Hvis det blir en oppfølger da?

Lenke til kommentar
Jury.

Men forøvrig; å gjøre bidragene anonyme er lite vits da de fleste er publisert i BK/aktiviteter/treff allerede.

Bare satse på å ha en upartisk jury.

Jeg for min del håper at mange bidragsytere er modige nok til å vise bilder som ikke er publisert før, eller bilder som ikke har fått så mye oppmerksomhet tidligere.

 

Men klart du har et poeng, noen bilder vil jurymedlemmene sikkert huske fra tidligere. Akkurat som om en del didragsytere har en så klar signatur at jurymedlemmene vil gjette fotografen.

Allikevel tor jeg anonymisering har noe for seg. Det gjør noe med måten du tenker på, når du ser bildene.

Lenke til kommentar
Nå skjønner jeg, det vil si at enten kommer man i boka med begge sine bilder, eller så blir man ikke med i det hele tatt?

 

Ser at dette blir en bedre( og mye mindre omfattende) løsning.

Vi må også huske på at enkelte føler at de klarer seg med et bilde. Det synes jeg at de må få lov til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...