Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

(PC takler ikke ram-oppgradering) NYTT PROBLEM; BLÅSKJERM


Anbefalte innlegg

Jeg har en PB laptop: EASYNOTE MZ35-V-086D. Denne ble kjøpt med 1gb minne fordelt på 2 x512mb 533mhz brikker. I følge spec hos Packardbell.no skal denne støtte max 2gb, fordelt på 2 x1gb brikker. Jeg satte inn 2 x 1gb 533mhz brikker i dag, med det resultat at pc'en ikke startet. Den slår seg på, men ingenting skjer. Prøvde med bare 1x1gb brikke, den vil fortsatt ikke starte uansett hvilken av de to brikkene og slottene jeg prøver.

Med en av de gamle brikkene på 512mb i slot'en nærmest hovedkortet + en av de nye på 1gb i ytterste slot starter pc'en, men systeminfo i Vista viser kun 1gb. Tar jeg ut 1gb brikken viser systeminfo 512mb ram. Med 1gb innerst og 512 ytterst starter ikke pc'en.

Det aller rareste er jo at den ikke starter med 1gb brikke i, men med 1gb+512mb starter den, men viser feil mengde...

 

EDIT : har nettopp oppdatert til nyeste BIOS (juli 2007), ble ingen endring.

 

EDIT 2/2-09: se siste innlegg fra meg

 

Noen som har noen gode tips å komme med?

Endret av pirium
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg plukket laptopen i smådeler, tatt ut bios-batteriet og kortsluttet kretsen. satte i 2x1gb brikkene,satte i batteriet og startet opp pc'en. DET VIRKER FORTSATT IKKE!!!

 

Om noen kan ha noen som helst formening om hva problemet er, blir jeg VELDIG glad for hjelp, blir GAL av å ikke få til ting jeg prøver på.. :(

Lenke til kommentar

Kan ikke si at jeg har vært borti noe lignende tidligere. Jeg har da oppgradert minne på laptoper før uten problemer, men det du forteller er rart.

Det virker jo som Easynote bruker 512MB brikken for å starte, men registerer den ikke, derimot blir 1GB brikken registert, både i bios og i Vista. Ser i din andre post at bios registerer 893MB, det er jo heller ikke riktig, burde være 1024MB.

Har du vært så uheldig å få to defekte RAM brikker, for jeg kan ikke komme på noe annet. Er det ikke vært feil med brikken burde jo bios registere den som 1024MB. Har du mulighet til å sjekke de RAM brikkene i en annen laptop?

 

Prøv å starte laptopen med 1GB+512MB og kjør memtest på minnet.

Lenke til kommentar

Jeg byttet brikkene i to andre 1gb brikker, nå starter og fungerer pc'en, men har fått mye problemer med blåskjerm. (KUN blå bakgrunn, ingen hvit skrift..) Fikk det nettopp to ganger på rad ved forsøk på nedlasting av PDF-dokument. Har kjørt memtest86, ingen feil på minnebrikkene.

Hva er det som kan gi med problemer nå??? har ALDRI hatt blåskjerm før oppgradering av minnet, men samtidig viser memtest at det ikke er selve brikkene som er problemet.... Har oppdatert til siste BIOS også, før oppgradering av minnet.

Ser noen har blitt kvitt blåskjermproblemer etter oppdatering av skjermkortdriver, men vista påstår jeg har nyeste driver. Kan jeg finne nyere drivere andre steder? Onboard grafikk, ati 200 tror jeg det heter.

 

Her er feilkoden windows viser etter restart pga blåskjerm :

Problemsignatur:

Navn på problemhendelse: BlueScreen

OS-versjon: 6.0.6001.2.1.0.768.3

ID for nasjonal innstilling: 1044

 

Tilleggsinformasjon om problemet:

BCCode: a

BCP1: 00000000

BCP2: 00000002

BCP3: 00000001

BCP4: 81CCDEEF

OS Version: 6_0_6001

Service Pack: 1_0

Product: 768_1

 

 

Noen som forstår noe av dette??

 

PÅ forhånd takk for evt hjelp :)

Lenke til kommentar
Hvis du har Vista 32-bit, kan du laste ned ATI sine drivere herfra:

 

http://ati.amd.com/support/drivers/vista32...12-vista32.html

 

Dette er Catalyst 8.12 for det Xpress 200M chipset du har. Jeg vil ikke anbefale den siste driveren 9.1. Den er faktisk dårligere enn 8.12 versjonen.

 

Lastet ned og installerte driveren, med når jeg går inn i enhetsbehandling står fortsatt samme driverversjon/dato som før jeg installerte den du linket til..

Driverdato: 24.11.2006

Driverversjon: 8.31.100.32

 

Har jeg gjort noe feil? Windows opplevelsesindeks steg 0.1 poeng på grafikk etter installeringen, så for meg ser det ut som jeg har fått til installeringen...?

 

Får fortsatt blåskjerm da. Oftest når PC står i fred uten at noen programmer kjører. Hender også jeg får blåskjerm når den har stått litt i fred, og jeg begynner å røre på musa/åpne et vindu eller program... Når jeg bruker pc'en til surfing osv er det skjelden jeg får problemer.....

Endret av pirium
Lenke til kommentar
Når du lar PCen stå i fred, hopper skjermbeskytteren inn da? Hvis den gjør det, prøv å deaktivere skjermbeskytteren, sett den til Blank eller hva det nå heter, og sett Slå av Monitor til f. eks. 20 minutter. Se hva som skjer da.

 

Skal sjekke litt mer om det Xpress 200M chipset ditt.

 

 

Har ingen skjermbeskytter aktivert, ingen hvilemodus lr lignende som slår inn heller.

Snodige greier dette... Ingen blåskjerm under bruk hverken i går eller i dag, men 3 i går og (minst) 1 i dag, når laptopen sto ubrukt. Har googlet feilkodene som dukker opp i windows etter maskinen starter på nytt, men får faktisk ingen treff i google, ser ut som jeg er verdens eneste med den feilkoden.. :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...