gullien Skrevet 26. januar 2009 Skrevet 26. januar 2009 (endret) Hei jeg har tenkt å installere windows 7 på egen partisjon på hardisk. (tenkte å kjøre multiboot). Så har det seg slik at hardisken på forhånd er delt i fire partisjoner. Følgelig kan jeg ikke opprette en ny partisjon. Fra før av ligger de to synlige partisjoner (C (OS) og D (Recovery)) i tillegg ligger det to ”usynlige” partisjoner, en som heter ”EISA-konfigurasjon” på118mb og en som heter ”Primærpartisjon” på 2,5 gig. Ingen av disse kan tilordnes stasjonsbokstav, men den på 2,5 gig kan slettes. Problemet er at jeg ikke vet om denne kan slettes eller om den cracker maskinen. Jeg kan ikke installere en ekstra hardisk da det er en bærbar maskin . Alternativet kunne jo vært å installert på en ekstern usb-hardisk, men må vist inn i BIOS for å få den til å fungere. Noen som har noen tips?? Endret 26. januar 2009 av XPS_M1530
Chavalito Skrevet 26. januar 2009 Skrevet 26. januar 2009 (endret) For å ta det siste først. Du treneger ikke gå inn i BIOS for å få en ekstern HD til å virke. Har bootet fra en WD PAssport USB HD flere ganger. Bakdelene med å bruke en ekstern HD er at den ikke er så rask som en intern HD. Det er min erfaring hvertfall. Windows 7 Beta trenger mye plass, min. 6 GB er det vel hvis jeg ikke husker feil. Jeg ville ikke ha rørt D:\Recovery for der har du nettopp recovery av laptopen din om det skulle gå galt. Hvor mye plass har du på C disken din da? Har du mye plass, kan du bruke et partisjonsverktøy til å forandre størrelsen på den. Et bra verktøy er Qparted eller Gparted, et Linux verktøy. Du kan laste ned Ubuntu her http://www.ubuntu.com/getubuntu/download og kjøre den rett fra CD uten å installere noe på laptopen din. Bare husk å ta backup av alt før du gjør noe med hard disken. Endret 26. januar 2009 av Chavalito
gullien Skrevet 27. januar 2009 Forfatter Skrevet 27. januar 2009 Takk for tips. Skal prøve ubuntu, men må ta backup først. Har god plass på C, 87 GB. Prøvde først å opprette partisjon med windows diskbehanling (slik jeg har gjort med andre disker), men ble nektet pga. 4 eksisterende partisjoner. Håper det fungerer med ubunti! Takk for tips. Skal prøve ubuntu, men må ta backup først. Har god plass på C, 87 GB. Prøvde først å opprette partisjon med windows diskbehanling (slik jeg har gjort med andre disker), men ble nektet pga. 4 eksisterende partisjoner. Håper det fungerer med ubunti!
Hårek Skrevet 27. januar 2009 Skrevet 27. januar 2009 Man kan ikke opprette flere enn 4 primærpartisjoner, det klarer hverken Ubuntu eller noen andre. Skal du ha flere partisjoner så er du nødt til å slette en primærpartisjon og opprette en logisk partisjon i stedet. Så kan du fylle på med utvidete partisjoner. Men det høres ut som mye trøbbel bare for å kjøre Windows 7. Hadde vært mye enklere å kjøpe en disk til og bytte mellom dem.
gullien Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Skrevet 28. januar 2009 Nå fungerer det. Fant ut at den ene skjulte partisjonen tilhørte Dell sin MediaDirekt (mulighet for å spille av media uten å starte windows). Etter avinstallering av Media Direkt kunne jeg slette partisjonen og opprette en utvidet partisjon til å installer Windows 7 på. 7 er mye raskere enn Vista! ENDELIG skikkelig OS!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå