Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

 

På julaften var jeg såpass heldig, at julenissen hadde med ett D90 med kit objektiv 18-105 til meg.

 

Har fått tatt masse bilder og eksprementert mye med manuelle instillinger. Har etter min standard klart å få til endel bilder jeg er veldig fornøyd med.

 

Nå som det nærmer seg lønning tenkte jeg å kjøpe noe nytt utstyr til kameraet. Trenger både linse og blits, men er litt usikker på hvilken rekkefølge jeg bør prioritere?

 

Ting jeg har sett på er: Nikon SB-600 og 800. Er 800 verdt mer kostnaden?

 

Linse: 50mm 1,8. På hvilken måte vil jeg merke bedring av bildekvaliteten forhold til den linsa jeg har?

 

Skikkelig macro linse har jeg også lyst på, men ser vel at det er litt snevert bruksområde på de. Så kanskje vente litt.

 

Håper noen av dere kan gi meg noen tips ang dette

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil si at SB-600 er mer enn bra nok. Jeg har brukt den i snart ett år og har ihvertfall ikke vokst ut fra den enda. Mulig SB-400 holder for deg, men da mister du muligheten med å vri/skru blitshodet, samt en del andre funksjoner. Det fulgte med en 200 siders manual til SB-600, så du har nok å sette deg inn i :)

 

50mm 1.8 er langt mer kjappere enn kitobjektivet ditt, som vil yte adskillig bedre under lyssvake forhold samt at den vil nok tegne skarpere og ikke minst rettere enn det kitobjektivet ditt gjør på 50mm brennvidde.

 

Makrolinse kan jeg ikke hjelpe deg med, men har hørt og sett mye bra med Sigma sin 150mm.

 

Men hadde jeg vært deg, hadde jeg hatt litt is i magen, og lært meg enda mer om fotografering før jeg hadde gått til innkjøp av noe mer utstyr. Skal du ta mye naturbilder hadde jeg feks gått for stativ aller først, men finn ut hvor du vil, og kjøp ekstrautstyr etterhvert som behovet melder seg.

Lenke til kommentar

Takker for svar:)

 

Stativ hadde jeg liggende i kjelleren, så det er i boks. Enig at det er gull å ha for å få tatt bra bilder.

 

Når det gjelder blits, så kommer jeg nok ikke til å kjøpe noe dårligere enn Sb600. Ikke at jeg har noe peil, men ser klart fordelen med å kunne vinkle den opp i taket.

 

Hverken blits eller 50mm linsa koster skjorta, så kommer nok til å kjøpe en av delene, selv om jeg sikkert strengt talt ikke MÅ ha det.

 

Så da er vel egentlig spørsmålet hva dere tror jeg vil få mest glede av som første oppgradering til kameraet?

Lenke til kommentar

Sånn umiddelbart vil jeg anta at du får mer glede av en blits enn en fast 50mm, men det er du, og kun du, som kan svare på det.

 

Når jeg tok "bryllupsbilder" kunne jeg ikke klart meg uten noen av delene. Den faste 50mm i den lyssvake kirka var gull verdt, og under middagen/festen var min 18-200 zoom med blits superduper. Jeg sier "bryllupsbilder" i anførselstegn fordi det var jeg som privatperson/hobbyfotograf som tok bilder, og er på ingen måte profesjonell i faget.

Lenke til kommentar
Når det gjelder blits, så kommer jeg nok ikke til å kjøpe noe dårligere enn Sb600. Ikke at jeg har noe peil, men ser klart fordelen med å kunne vinkle den opp i taket.

Det kan du med SB-400 og.

Hverken blits eller 50mm linsa koster skjorta, så kommer nok til å kjøpe en av delene, selv om jeg sikkert strengt talt ikke MÅ ha det.

 

Så da er vel egentlig spørsmålet hva dere tror jeg vil få mest glede av som første oppgradering til kameraet?

Blitz. Første oppgraderingen jeg kjøpte når jeg gikk over til Nikon. Og oppgraderingen jeg hadde mest glede av med 40D (og da hadde jeg 50mm f/1.8 fra før av). Etterhvert skal jeg kjøpe et lyssterkt fastobjektiv.

Lenke til kommentar

Jeg har selv anskaffet meg Nikon D90 nylig.

 

- Etter en uke: kjøpte stativ til 1000 kr. Kjempefint når man bl.a skal ta HDR-bilder.

 

- etter 2 mnd: kjøpte SB-800 (betalte 2000 på ebay). Det at man kan vinkle blitzen i taket er et kjempemust :) Blir mye mer naturlig lys.

 

- etter 3 mnd(dvs. forrige uke): kjøpte Nikon 50mm f/1,8. Knall objektiv til innendørs bilder. Elsker den naturlige stemningen man får uten blitz. Fordelen med dette objekivet er at kameraet blir veldig lett. Gir også svært skarpe og fine bilder.

 

Jeg har ikke testet SB-600 så jeg kan ikke si noe om prisforskjellen er verdt det.

 

(Etter det jeg har lest så kan ikke SB-400 tiltes opp i taket, som noen skrev)

Lenke til kommentar

for å ha det helt klart, SB-400 kan tiltes i taket, men ikke vris. Altså at lyset kan sprettes i taket når kamera er horisontalt, og i veggen når kamera er vertikalt.

 

Men det står ikke så godt opplyst om det på nettet, stikker du innom en fotosjappe ser du hva jeg mener.

 

beklager at jeg hijacket tråden, men det er en såpass viktig egenskap med SB-400 at den måtte nevnes...

Lenke til kommentar
for å ha det helt klart, SB-400 kan tiltes i taket, men ikke vris. Altså at lyset kan sprettes i taket når kamera er horisontalt, og i veggen når kamera er vertikalt.

 

Men det står ikke så godt opplyst om det på nettet, stikker du innom en fotosjappe ser du hva jeg mener.

 

beklager at jeg hijacket tråden, men det er en såpass viktig egenskap med SB-400 at den måtte nevnes...

 

Jepp,du kan sette den i tre eller fire posisjoner,fordelen med en blits som i tillegg kan vries sideveis er når du skal ta bilder på høykant da kan du forsatt få rettet blitsen mot taket.

 

Hvis du liker og leke deg,så kan 50mm være gøyal og ha.Du kan få til mer avanserte bilder når det gjelder dybdeskarphet.

Er du den som liker og ta portrett bilder,action og tilsvarende er en blits nesten et must,og SB-600/800 kan styres eksternt fra D90 ?

Lenke til kommentar

Takker for inspill folkens:)

 

Tror nok at en god blitz blir førstevalget egentlig. Om det blir 600 eller 800 er fortsatt usikkert. Får prøve meg frem litt i butikken. Tar mye bilder av saltvannsakvariet jeg har hjemme i stua, så er nesten ett must at blitsen er trådløs.

 

Hadde helt sikkert holdt i lange baner og med en 400, men jeg tenker at når jeg først skal kjøpe inn oppgraderinger til kameraet, så er det greit å kjøpe det man virkelig har lyst på. Hvis jeg har forstått det rett, så går ikke akkurat feks gode linser ut på dato med det første.

Lenke til kommentar

Før jeg hadde kjøpt 50mmeren ville jeg stillt inn ditt nåværende på 50mm og prøvd litt fotografering med det fast på 50.

 

sant nok, du får ikke fordelen av lysstyrken, men du vil fort merke begrensningene brennvidden har og får vite om det er noe for deg. Da kan kanskje en 30mm F/1,4 være noe å se etter istedet (ja mye dyrere ja)... eller en helt annen brennvidde. du kan med fordel gå over EXIF infoen i bildene du har tatt til nå og se hvilke brennviddeområder du bruker mest. Kan være en ide å vurdere brennvidder etter det...

 

Macro hadde jeg, da i Tamrons 90mm utførelse. Fungerte fint til portrett også med den brennvidden (kan til nøds erstatte en 85mm f/1,8), men det ble etterhvert solgt da macro interessen ikke var så stor som forventet..

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Jeg har D90 med 18-105, og gikk for noen dager siden til innkjøp av 50mm 1.8.

Folk som sier at dette objektivet er sylskarpt, bruker stativ - mer er det ikke å si om den saken.

Men objektivet leverer absolutt varene når man har tilgang på et stativ!

Derimot, kun håndholdte eksponeringer u/blits innendørs gir bra, men ikke sylskarpe bilder.

Dette er nok obvious for de fleste her inne, men kan være nyttig info for noen :-)

Endret av Naits
Lenke til kommentar
Jeg har D90 med 18-105, og gikk for noen dager siden til innkjøp av 50mm 1.8.

Folk som sier at dette objektivet er sylskarpt, bruker stativ - mer er det ikke å si om den saken.

Men objektivet leverer absolutt varene når man har tilgang på et stativ!

Derimot, kun håndholdte eksponeringer u/blits innendørs gir nok ikke sylskarpe bilder.

Dette er nok obvious for de fleste her inne, men kan være nyttig info for noen :-)

Hvis du tør å jekke opp ISOen og kanskje skru på lyset så får du sylskarpe bilder med dette objektivet håndholdt innendørs.

Lenke til kommentar

Som mange har nevnt er SB-600 utrolig bra, koster et par tusen, men gir utrolige muligheter og resultater! Har testet den masse i jula, og er blitt avhengig... Helt genial!

SB-800/900 er MYE dyrere, mellomlegget ville jeg brukt til optikk.

 

Har også testet 50mm 1.8, som er helt nydelig til portretter og innebruk.

 

For rimelig macro ville jeg vurdert Tamrons nye 90mm 2.8, som er veldig flott, og har grei pris (ca 3000). Meget smart bytte mellom manuell og autofokus ved å dra fokusringen ut og inn et lite klikk. Gir 1:1 forstørrelse. Ganske anvendelig til portrett og andre ting også, men ikke førstevalg hvis du tenker hovedsaklig insekter, da trenger du mer brennvidde og arbeidsavstand.

Lenke til kommentar

Takker for bra inspill folkens:).

 

Jeg ser helt klart poenget til Mr.Lee om at det kan bli ett litt snevert synsfelt på 50mm. Har prøvd ut det litt med den lisa jeg har nå. Kunne nok med fordel heller ha valgt en 30mm, men da begynner den å bli rimelig dyr. Filler`n vansklig det her. Får nok prøve meg litt frem i butikk evt låne noen linser.

 

Så da ender jeg vel opp med at en blitz blir det "sikreste" første valget som oppgradering på kameraet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...