Gå til innhold

BK: Normalografi No.01


PMnormal

Anbefalte innlegg

Igjen forgriper jeg meg på kunsthistorien, og denne gang uten noen tanker om hyllest. Man Ray hadde sine rayografier, og jeg har nå mine normalografier. Jeg vet i alle fall ikke hva annet jeg skal kalle det. Der Ray brukte fotopapir og kjente gjenstander som ble direkte belyst, har jeg valgt - eh, kanskje verdens dårligste objektiv.

 

Bildet bygger i og for seg på toycam-prinsippet om å bruke hverdagslige gjenstander med en litt annerledes estetisk løsning, og det har jeg jo gjort her. Selv om jeg har tatt den litt lenger enn normale toycam-bilder. For i og med at bildet er tatt med Lens in a Cap så bør det nesten gå under genren toycam.

 

Jeg gleder meg til lyset kommer tilbake, slik at jeg kan få eksperimentert med Lens in a Cap på er tradisjonelt toycam-vis. Dette bildet er forresten tatt på f/8, 1/30s og iso 800.

post-76334-1232799492_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Knuppen på dasslokket, som det het i hine hårde dager? Går ut fra at det er den du har avbilda.

 

Hm?

 

Bildet får meg til å smile. Har sansen for det å opphøye dagligdagse gjenstander til noe estetisk. Formene føyer seg fint inn i hverandre. Fin ballanse i bildet. Lyset oppe, satt opp mot det mørke partiet nede gir bevegelse gjennom billedflaten. Fin måte å antyde funksjonen til gjenstanden.

 

Men bildet trenger ramme.

That way we know where the art stops and the wall begins. Heh, heh :p

Neida. Det siste var ikke seriøst ment. Ramme trengs ikke.

 

Men Zappa sitt utsagn dukker lett opp i hodet mitt, når jeg ser slike bilder fra deg. Har en følelse av at det ligger en god porsjon ironi under. Og da blir jeg lett litt småironisk når jeg kommenterer. Ikke noe negativt i det, deler bare en observasjon over egne reaksjoner.

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke den berømte knuppen fra et tidligere bilde i BK. Det er noe helt annet. Og det er fritt frem til å gjette, hvis det gjøres samtidig som man kommenterer bildet.

 

Zappa-sitat er alltid velkomne, men jeg liker heller å sitere The Ramones, som du sikkert vet. I don't know about art, but I know what i like. Eller noe slik.

 

Ironi er viktig, selv-ironi er enda viktigere ;)

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Jeg liker dine bilder PMNormal. Har vært en stund borte fra forumet, og jeg registrerer med glede at du fremdeles legger ut dine finurlige bilder her på BK. Jeg aner ikke hva toycam er, og har heller ikke noe spesielt behov for å finne det ut kjenner jeg, men bildet er på mange måter et spark i rassen til mange av de andre bildene vi ser her.

 

Sært. Jeg liker det.

 

Er det ikke åpenbart at vi ser en taklampe som er snudd opp ned?

Lenke til kommentar
Ja, både sært og spesielt, men ikke veldig mystisk eller spennende.. :/

 

Hva er greia med toycam?

 

De har nå sin egen estetikk. Jeg er svak for de syke fargene og den gammeldagse looken fra lomo, holga, polaroid, diana etc. Med rett motiv og rett utsnitt, selvsagt. Noen liker det, andre liker det ikke.

 

Jeg synes derimot ikke det gjør seg like bra når det blir så fargeløst og diffust som her.

Endret av Me sjøl
Lenke til kommentar

Jeg har gledet meg til første normalografi. Lens in a cap er faktisk veldig gøy, vurderer nesten å handle inn et nytt eksemplar til olympus. Jeg hadde tidligere til canon, og det er dette PM har kjøpt nå.

 

Når det gjelder dette bildet føler jeg hat det best lar seg beskrive med utrykket "klarhet i uklarhet". Det er stilrent og mykt. Jeg liker at bakgrunnen går i en gradient fra periferien og inn mot objektet. Fint.

 

mvh Øyvind

Lenke til kommentar

Takk, Øyvind. Som du ser så har jeg tatt dine erfaringer til meg, og brukt dem i dette bildet. Det ble mye prøving og feiling noen dager, men det første brukbare resultatet er jeg faktisk ganske fornøyd med.

 

Nå er det egentlig riktig vær til å jobbe med farger og Lens in a Cap, men jeg har ikke tid. Må hoppe i dusjen, og begynne å forberede middag til guttungen.

 

Takk for fin kritikk, og for en god deal. Klarhet i uklarhet er godt beskrevet, for det er den klare formen med de graderte gråtonene som for meg utgjør bildet.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke tenke meg annet enn at det nettopp _er_ en lampe som lyser oppover. Formodentlig med en glasskuppel. Men det er stilig i sin grafiske enkelhet.

 

Jeg må si jeg fikk assosiasjoner til klosett-bildet ditt uansett om du liker det eller ikke PM. De er ganske like i sin strenge, minimalistiske symmetri. Selv om de teknisk nesten er motsetninger. Det duse inntrykket "Lens in a Cap" gir er særdeles behagelig her, tror bildet hadde falt litt sammen uten. Synes dette er et av dine bedre på en stund.

Lenke til kommentar
Hva mer er det å si? :)

Sært? Spesielt? Mystisk? Spennende?

Der har du PM. hehe..

 

Tøft bilde. Veit ikke helt hva annet jeg skal si. Symmetrien gjør nok mye av bildet som Tom sier. Skapte jo desidert noen tanker om hva det er du har tatt bilde av. Synes jo det kan se ut som en stå lampe av et slag.

Lenke til kommentar

Likte bildet, selvom jeg ikke skjønner hvorfor. Jeg henger meg på at det første jeg så er en lampe som lyser rett opp. Ser for meg lampa krystallklart i hode, tror den jeg tenker det ser ut som er fra IKEA.

 

PS: Jeg tror ikke det er mange andre enn deg på dette forumet så får til å lage noe slik bilde som funker så bra, jeg har i det minste ikke sett det ennå. (Til alle andre: Don't tell me, show me.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...