Gå til innhold

Trøblete bruktbil, rettigheter ovenfor selger


Anbefalte innlegg

Kjøpte 04-01-09 en Mazda 323. 1995 modell. EU godkjent rett før jul.

Brukte NAF's bruktbil kontrakt.

Den gikk som den skulle helt fram til 16-01-09. Skulle på hyttetur, kjørte inn til Oslo dagen før, merket ingenting da.

Når vi skulle dra på morran så hadde den ene sylinderen daua. Byttet plugger, olje, rotor og fordeler lokk og fikk den til å gå igjen. Men den rykket og nappet når jeg ga på. Så i dag kjørte jeg rundt på Kongsvinger for å høre på verksted og prøve å få tak i pluggkabler. Rykkingen ble stadig værre/enklere og fremprovosere. Når jeg skulle dra hjem igjen så daua sylindern igjen. Kjørte da like godt på verkstedet og fikk time til den i morra i håp om at de finner feilen.

Hvilke rettigheter har jeg ovenfor selger? Kan jeg få han til å dekke verkstedsutgiftene for eksempel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Regner med bilen ble solgt "som den er" og uten noen forbehold etc fra din side, og at den er solgt mellom to privatpersoner?

Du har ingen rettigheter såfremt ikke selger har vist om problemene og unnlatt å opplyse deg om dem.

Du kan ikke kjøpsloven. Man har 2 års reklamasjonsfrist på bruktbilsalg. Dette gjelder og om man kjøper den av en privatperson.

Og "Selges som den er" er ikke gyldig, siden rettighetene til kjøper ikke kan være dårligere enn kjøpsloven.

Så her må personen reklamere. Men man har ikke samme rettigheter som man har i forbrukerkkjøpsloven.

 

Kontakt selger og reklamer, og krev at selger får bilen reparert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...