Gå til innhold

Hvordan ta HDR bilder med nikon D300


Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har foto-prosjekt på skolen nå. jeg tenkte jeg ville prøve meg med HDR.

Må jeg stille eksponeringen manuelt eller har nikon D300 en egen innstillig for dette.

Og hvilke program blir best for dette. Eventuelt hvor stor skal mellomrommet være mellom lukkern, vist det er lukkeren du skal stille på og la blenderen stå likt hele tiden.

 

Gi meg en liten oppsumering på dette, hade vært nydlig gjort : )

 

Mvh Kristoffer Hallquist

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

Eller enda enklere. Foran på kameraer, ved siden av objektivet er det to knapper. Nederste av dem (husker ikke helt navnet på disse) brukes for å stille inn "bracket" stops. Hold inne knappen, så bruker du kommandohjulene til å velge antall eksponeringer og EV

 

edit: meh, der kom noen meg i forkjøpet :p

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Der ja! hvor stor skal forskjellen være mellom vert bilde ? vist jeg skal feks ta 3 bilder og lage HDR. -3ev, 0ev, 3ev ?

Vis du skal bruke tre eksponeringer, vri tommelhjulet til de står 3F. med hjulet framme bestemmer du hvor stor avstand i eksponeringern, de skal være mellom hvert bilde:)

Lenke til kommentar

EV angir eksponeringen. Dersom du stiller kameraet

på -2 EV / 0 EV /+2 EV så vil du får tre bilder

hvorav ett er undereksponert tilsvarende 2 blenderåpninger,,

ett er korrekt eksponert og ett overekpsponert tilsvarende

2 blenderåpninger.

 

Er det innstillingene du ikke får til ?.

 

Husk at du fysisk må ta 3 bilder !

 

PIMPIM

Lenke til kommentar
EV angir eksponeringen. Dersom du stiller kameraet

på -2 EV / 0 EV /+2 EV så vil du får tre bilder

hvorav ett er undereksponert tilsvarende 2 blenderåpninger,,

ett er korrekt eksponert og ett overekpsponert tilsvarende

2 blenderåpninger.

Du mener vel blendertrinn. Men det kan være litt forvirrende å kun forklare eksponeringsverdi (EV) med blenderåpning i dette tilfellet, siden man bør la blenderåpningen være uendret nå man jobber med HDR. Det er lukkertiden som skal endres pluss/minus det man måtte ønske. Det kan også være det er gunstigere med fem eksponeringer enn med tre.

 

scoop3x: Du har brukermanualen? Alt du trenger står der, men det er bare å spørre videre hvis det er uklart.

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar

Når får noen korrigere hvis dette bli feil (har ikke D300 selv):

 

1. Still inn kameraet på blenderprioritet (hold ned MODE og drei kommandohjulet)

2. Velg blender

3. Drei kommandohjulet mens du holder ned knappen til venstre for søkeren merket BKT

4. I utgangspunktetet viser søkeren 0F

5. Dersom du dreier én gang mot solaså stilles bracketing på 3 bilder med +- 1 EV

6. Kamera på stativ (skulle vel vært øverst).

7. Ta tre bilder uten å bevege kameraet.

 

Du finner fyldigere info i manualen bl.a. om innstilling av EV-intervall.

 

PIM

Endret av Pim
Lenke til kommentar

HDR finner man mye om på nettet hvis man søker på Google feks.

Det lønner seg å bruke manuell og ikke P/S så har man full kontroll på eksponeringen også i hensyn til dybdeskarphet og lukker.

Stativ må man bruke, og trådutløser eller timer funksjonen er en fordel så man ikke risikerer å bevege kameraet når man trykker.

Enkleste måten å løse ulik eksponering er å bruke manuelt, hold inne EV+- knappen og vri til feks -0,3 ta bilde, tilbake til 0 ta bilde, +0,3 ta bilde.

 

Så en surmagret digresjon som å kunne bruke det man kjøper, det er forfattaren sjølve som les:

 

Lese bruksanvisninger er visst ett j stort tabu i norge. Det vet jeg det meste om forøvrig siden jobber på kundeservice til daglig...

 

Jeg har gått gjennom hele bruksanvisningen til D300 2 ganger, testet mye av det som står der, sett en 90 min video på nettet om det og lest en Field Guide som går gjennom D300 til praktisk bruk. I tillegg tatt ca 4500 bilder med kameraet selvsagt.

 

Kan jeg mer om D300 enn de fleste som aldri gidder lese bruksanvisningen ? JA

Og dere fomlers der ute kommer ikke til å kunne mer om D300 enn meg om dere sitter å bæler neste 12 mnd med kameraet uten bruksanvisningen/bøker/nettet/video. Facts of life.

Endret av JoonGoii
Lenke til kommentar

På D300 er det ingen dedikert bracketing knapp, slik det er på fks d200.

 

Du kan derimot stille FN knappen til dette. Det gjør du i menyen under:

 

Custom settings menu (blyanten) => controls (f) => assign FUNC button (f4).

 

sett denne til:

Func Button press: BKT Bracketing burst

Func Button + dials: BKT Auto Bracketing

 

Deretter trykker du og holder inne FN knappen (den er fremme på kameraet, nede til venstre for grepet) og du ser da i LCD skjermen på toppen 0F og 1.0. dette er hvor mange bilder(frames) du skal ta, og hvor store steg hvert bilde skal være.

 

Still desse ved å vri kommandohjulene. Det bakre hjulet stiller antal bilder i serien. og det fremste hjulet stiller hvor stort hvært steg skal vere., deretter er det bare å stille opp kameraet, og ta antall bilder du har bestemt deg for.

 

-asgeir.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...