Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bildet fryser under spilling!


Anbefalte innlegg

Heisann, har en helt ny PC og speccs er som følger:

Hovedkort: Asus P5Q P45

Grafikk: XFX 260GTX "black edition"

CPU: Intel quad 9550

RAM: 4 gig corsair dominator ram

PSU: corsair HX520w

 

 

Under spilling så hender det at jeg får "freeze" frame hvor bildet fryser helt. Det eneste som fikser problemet, annet enn å restarte pc'en, er å minimere spillet med ctrl-alt-del til skrivebordet, også gå inn igjen. Når spillet igjen åpnes er FPS'en betydelig lavere enn den var før dette skjedde.

 

Dette skjer kanskje en gang hver time i WoW, og er ganske frusterende da det ofte hender på de verste tidspunktene du kan tenke deg... Frysene er ikke forbeholdt til WoW, de forekommer i alle andre spill jeg har testet (mass effect etc.) omtrent med samme hyppighet - ca hver time.

 

Kan det være strømforsyningen som ikke er sterk nok for Pc'en? Jeg har prøvd to forskjellige drivere til skjermkortet (den helt nyeste og den som kom med CD'en), og det skjer like hyppig på begge.

 

 

Temperaturen er det heller ikke, under spilling ligger den på 64-70 grader (sjekker via Rivatuner)

 

Edit: Kan også si at klokkingen på grafikk kortet ikke er grunnen, prøvde å klokke ned og det samme skjedde igjen... Er kortet defekt? Jeg er helt tom for ideer på hva problemet kan være, er det noen som har peil? :/

Endret av Gainwardrobe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spirre, jeg har testet to forskjellige drivere: Den helt nyeste fra Nvidia og den som kom med skjermkortet. Problemet er like stort med begge.

 

testet skjermkortet i flere pc'er har jeg ikke gjort enda, og det blir lit slit å få til. De andre maskinene i huset har ikke kraftig nok PSU, så da må jeg swappe den samtidig - så det vil jeg helst slippe.

 

 

Når vi snakker om PSU, kan det være HX520'en som ikke er kraftig nok?

Lenke til kommentar

Cpuen kjører med stock hastigheter. I og med at grafikken og alt kjører perfekt uten artifacts og høy stabil FPS når alt fungerer, så ville jeg kanskje ikke tro at GPU'en har skylden.

 

Skal laste ned memtest86+ nå, takk for tipset! Oppdaterer etter jeg har prøvd! http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=360396 Dette er forresten ram-brikkene jeg bruker.

Endret av Gainwardrobe
Lenke til kommentar

Har også prøvd forskjellige drivere, får samme resultat. Skrev i en egen thread her, men det har ikke vært sånn hele tiden. Kanskje en Windows update har gjort det, jeg vet ikke.. Jeg kjøre en laptop da, har heller ikke overklokkete noe som helst.

 

Det kan skje i hvilket som helst spill, helst etter en tid. Kan være fra WoW til L4D til CSS. Trenger ikke å skje noe "grafisk" på skjermen heller, så det er ikke det at maskinen er for dårlig. For kjører all spillene helt fint til det skjer.

 

8600m 512MB

4 GB RAM

2 Ghz Dual core 2 Duo

Vista 64 bit.

Endret av Grizzler
Lenke til kommentar

Skal laste ned det programmet og stressteste strømforsyningen skikkelig.

 

Nå har jeg kjørt memtest86+ 2 ganger uten noen errors, så tviler på at rammen har skylden.

 

Er det noen CPU stresstest programmer jeg bør prøve? Vil en defekt CPU vise slike symptomer (frys i spill), eller er det en "enten virker den eller virker den ikke" ting?

 

I tilegg til PSU stresstest hadde det vært kjekt med en test som prøver ut grafikkortet. 3dmark r jo en ting, men det virker vel bare som ett spill som graderer en poengsum utifra ytelse? Hadde vært greit med ett program som fant feil slik som memtest bare for GPU'en.

 

Edit: Leser at OCCT har dette. KONGE! Skal testes nuh!

Endret av Gainwardrobe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...